הכס ה"קדוש"

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
סמל הכס ה"קדוש"
"ארמון הלטראנו - רכוש הכס ה"קדוש", שטח אקס-טריטוריאלי"
יחסים דיפלומטיים ישירים של הכס ה"קדוש" (בירוק)

הכס ה"קדוש"לטינית Sancta Sedes; באיטלקית Santa Sede), מבין שמותיה הרבים נכללים - הכס של פטרוס ה"קדוש" ו"הכס האפיפיורי" היא מכלול הישויות הריבוניות והדתיות המחליפות את מקומו של פטרוס ה"קדוש" כראש הכנסייה הקתולית. היא למעשה אחת מהשמות של הדיוקסיה של רומא. יש להבדיל בין הגדרה זו לבין שני מושגים אחרים שאיתם אנשים רבים מתבלבלים והם - האפיפיור כאדם וקריית הוותיקן כמדינה, שהיא ישות פוליטית הקיימת רק משנת 1929[1], כשהכס ה"קדוש" הוא הדיוקסיה של רומא, מרכז הכנסייה הקתולית העולמית והרשות הבכירה בעולם הקתולי.[2]

הכס ה"קדוש" - הגדרה

סעיף 361 לקודקס המשפט הקנוני (Codex Iuris Canonici) מגדיר את הכס ה"קדוש" כדלקמן:

"Col nome di Sede Apostolica o Santa Sede si intendono nel codice non solo il Romano Pontefice, ma anche, se non risulta diversamente dalla natura della questione o dal contesto, la Segreteria di Stato, il Consiglio per gli affari pubblici della Chiesa e gli altri Organismi della Curia Romana."[3]

הכינוי כס אפוסטולי או כס "קדוש", מתייחס בקודקס (זה) לא רק לבישוף של רומא, אלא גם, ככל שלא משתמע אחרת מטבעה של השאלה שבדיון או מההקשר, למזכירות המדינה, לוועדה לעניינים ציבוריים של הכנסייה ולגופים האחרים של החצר הרומית."

הגדרתו של המושג הכס ה"קדוש" מורכבת מאד בנצרות, ואנשים רבים נוטים לטעות בה. בצורה מפושטת יותר אפשר להגדיר את הכס ה"קדוש" ואת ההבדל בינה לבין הישות הדתית והישות המדינית של הכנסייה הקתולית כך:[1]

האפיפיור הוא מנהיג הכנסייה הקתולית. שטח הריבונות שלו היא מדינה בשם קריית הוותיקן. האפיפיור הוא אינו הכס ה"קדוש", הוא רק המנהיג הנבחר לייצג אותו. במידה ואפיפיור יפסיק למלא את תפקידו מכל סיבה שהיא, הכס ה"קדוש" לא יפסיק מלהתקיים. כך גם גם אם מדינת הוותיקן לא תתקיים יותר, עדיין הכס ה"קדוש" יהיה קיים. הכס ה"קדוש" יהיה קיים, מפני שהוא המכלול שמחליף את פטרוס ה"קדוש", הוא אינו אדם, והוא אינו מדינה אלא הוא ישות ריבונית.[1]

הכס ה"קדוש" ומדינת הוותיקן

הכס ה"קדוש" הוא בעיקרו ישות דתית והוא אינו זהה למדינת קריית הוותיקן, שקמה כישות פוליטית וכמדינה עצמאית בשנת 1929. לאחר שאיטליה השתלטה על מדינת האפיפיור ב-1870, ניטלה סמכותו הריבונית-גאוגרפית של הכס ה"קדוש". למרות זאת הוא המשיך לפעול בזירה הבינלאומית, להקביל את פניהם של נציגים דיפלומטים זרים ולשלוח נציגים דיפלומטיים משלו (נונציו). בין היתר שמר הכס ה"קדוש" על יחסים דיפלומטיים עם המעצמות האירופיות העקריות, ובהן האימפריה הרוסית, הקיסרות הגרמנית ואוסטרו-הונגריה. כאשר נוסדה מדינת הוותיקן בשנת 1929, נאמר במבוא להסכמים הלטרניים כי מטרתה היא:

"per assicurare alla Santa Sede l'assoluta e visibile indipendenza, garentirLe una sovranità indiscutibile pur nel campo internazionale; si è ravvisata la necessità di costituire, con particolari modalità, la Città del Vaticano, riconoscendo sulla medesima alla Santa Sede la piena proprietà e l'esclusiva ed assoluta potestà e giurisdizione sovrana"[4]

"למען הבטח לכס ה"קדוש" עצמאות מוחלטת ונראית, וכדי להבטיח לו ריבונות שאינה ניצבת במחלוקת במישור הבינלאומי; הוכר הצורך להקים את קריית הוותיקן במסגרת תנאים ייחודיים, תוך הענקת הבעלות המלאה עליה לכס ה"קדוש", כמו גם את השלטון הבלעדי והמוחלט עליה ואת סמכות השיפוט הריבונית בה."

מדינות הוותיקן קמה, אם כן, ככסות גאוגרפית-פוליטית שתאפשר לכס ה"קדוש" ולאפיפיור העומד בראשו, לפעול באופן ריבוני ולהעניק לו אישיות משפטית מוכרת ומוגדרת במישור המשפט הבינלאומי. ההסכמים הלטרניים מסרו לידי הכס ה"קדוש" 23 אתרים ברחבי רומא, ובהם גם קריית הוותיקן, וחמישה נכסים מחוץ לעיר, שהידוע שבהם הוא אחוזת האפיפיור בקסטל גנדולפו. הנציגויות הדיפלומטיות של הכס ה"קדוש" נהנות ממעמד ריבוני דומה.

הכס ה"קדוש" נחשב כריבון על הכנסייה הקתולית וכדובר בשמה (ונעזר לשם כך במוסדות הקוריה הרומאית), ועל כן הוא זה שנקשר בקשרים דיפלומטיים עם מדינות זרות במסגרת יחסי החוץ של הכס ה"קדוש" ולא קריית הוותיקן, והוא זה שמייצג את הכנסייה הקתולית בארגונים בינלאומיים. בניגוד למדינת הוותיקן שנוסדה מכוח ההסכמים הלטרניים ב-1929, ראשיתו של הכס ה"קדוש" בתקופה הנוצרית המוקדמת, והוא נתפס כשואב את סמכותו משליחות אלוקית. הוא נודע בעבר בעיקר בשם "פטריארכיית רומא" ונמנה עם הפנטארכיה - חמש הפטריארכיות המסורתיות שהיו מרכזן של הכנסייה העולמית בעולם העתיק, לפני הפילוג הגדול ב-1054.

עם זאת, הכס ה"קדוש" יכול, מכוח ריבונותו במדינת הוותיקן, להקשר בשמה בהסכמים מחייבים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 What is the Holy See and when is it appropriate to use this term?, christianity.stackexchange.com
  2. "הכס ה"קדוש"" אינו האפיפיור, אלא באמצעים פיגורטיביים מסוג סינקדוכה:כמו "השער הנשגב" במקום "הסולטן העות'מאני", או "הבית הלבן" במקום "נשיא ארצות הברית". לכן אינם נכונים ביטויים כמו "הכס ה"קדוש" אמר", בדיוק כפי שאינו נכון משפט כמו "הבית הלבן אמר"
  3. Libro II, Il popolo di Dio
  4. Trattato fra la Santa Sede e l'Italia
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0