היינריך להמן-וילנברוק
לידה | ברמן, הקיסרות הגרמנית |
---|---|
פטירה | ברמן, גרמניה המערבית |
דרגה | פריגטנקפיטן |
עיטורים | |
פרגטנקפיטן היינריך להמן-וילנברוק (בגרמנית: Heinrich Lehmann-Willenbrock; 11 בדצמבר 1911 - 18 באפריל 1986) היה מפקד צוללת בקריגסמרינה בגרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. הוא מדורג כשישי מבין מפקדי הצוללות המצליחים ביותר בקרב האטלנטי נגד בעלות הברית. הוא פיקד על ארבע צוללות, כולל U-96, צוללת מסוג VIIC, שזכתה להכרה רחבה כאשר אחד מהסיורים שלה תועד ופורסם על ידי חבר מלווה בחברת התעמולה לותר-גינטר בוכהיים. ללהמן-וילנברוק הוענק עיטור צלב האבירים של צלב הברזל עם עלי אלון.
ביוגרפיה
ראשית חייו
להמן-וילנברוק נולד ב-11 בדצמבר 1911 בברמן, שהייתה חלק מהאימפריה הגרמנית. הוא הצטרף לרייכסמרינה של רפובליקת ויימאר באפריל 1931, כמועמד לקצין, וקיבל את הכשרתו הבסיסית בחיל הרגלים הימי. הוא הועלה לדרגת צוער באוקטובר 1931 והשתתף בהכשרה של קצין חיל הים ממרץ 1932 עד ינואר 1933. לאחר מכן קודם לדרגת מידשיפמן ובמשך השנתיים הבאות ביצע אימונים בים. באוגוסט 1933 הוא מונה גם לקצין ניווט בספינת השירות "וזר". הוא הועלה לדרגת מידשיפמן בכיר בינואר 1935. [1]
באפריל 1935, הועלה להמן-וילנברוק לתפקיד לויטננט צור זי (סגן) והוקצה כקצין איתות על הסיירת קרלסרוהה. בשנה שלאחר מכן, בספטמבר 1936, הוא הוקצה למשך חמישה חודשים לצריפים הימיים בגליצבורג לפני שקיבל הוראות להתייצב כקצין מערכות על ספינת השיט הורסט וסל. להמן-וילנברוק דיווחה על הספינה בפברואר 1937, לאחר שקידמה חודש קודם לכן קידום לסגן בכיר. הוא שירת בספינה במשך עשרים ושישה חודשים לפני שהגיש בקשה להצטרף לסניף הצוללת של הצי הגרמני [2]
מלחמת העולם השנייה
להמן-וילנברוק הועבר לזרוע הצוללות של חיל הים הגרמני באפריל 1939. לאחר שירותו כקצין בכיר ב-U-8, הועלה לדרגת קפטן ומונה למפקד U-5 בדצמבר 1939. הסיור הראשון שלו, שנמשך 15 יום, היה לאורך חופי נורווגיה במהלך מבצע הרטמוט, פעולת הצוללות לתמיכה בפלישה לנורווגיה.
עם שובה של U-5, להמן-וילנברוק הועבר לצוללת U-96, צוללת מסוג VIIC . במהלך שלושה סיורים בפיקודו של ווילנברוק, U-96 הטביעה 125,580 טונות של ספונה של בעלות הברית. בשנת 1941 הטביעה U-96 שלוש ספינות חיילים בריטיות, כל אחת עם אובדן חיים ניכר. במהלך הסיור השביעי היה לותר-גינטר בוכהיים על U-96 ותיעד את פעולות הצוללת בספרו Das Boot .
להמן-וילנברוק עזב את U-96 במרץ 1942, הועלה לדרגת קורבנטקפיטן ומונה למפקד הצוללת U-9, שהוצבה בברסט. ב-2 בספטמבר 1944 הוא קיבל את הפיקוד על U-256 ונמלט מברסט הנצורה ימים ספורים לפני כניעתה של העיר. הוא הגיע לברגן, נורווגיה, ב-23 באוקטובר. בברגן התמנה למפקד הצוללת U-11, וכיהן בתפקיד עד הכניעה הגרמנית בנורווגיה ב-9 במאי 1945.
סיכום פעולותיו
במהלך סיוריו עם U-96, הוענקו ללהמן-וילנברוק העיטורים צלב הברזל מדרגה שנייה, צלב הברזל מדרגה ראשונה, תג מלחמת הצוללות, צלב האבירים של צלב הברזל וצלב האבירים של צלב הברזל עם עלי אלון על הישגיו. הוא הטביע 24 אוניות בהדחק של 170,237 טון, פגע בשתי אוניות בהדחק של 15,864 טון ופגע פגיעה מוחלטת בספינה אחת בהדחק של 8,888 טון. בסך הכל במהלך פעולותיו 1,272 אנשים איבדו את חייהם.
לאחר המלחמה
לאחר המלחמה הפך להמן-וילנברוק לקברניט ספינות סוחר. במשך 5 שנים החל מ-1969 היה הקברניט הראשון של אניית הסוחר הגרמנית המונעת בהנעה גרעינית "אוטו האן"(אנ').
הוא התגורר בברמן, עד מותו ב-18 באפריל 1986.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
30213203היינריך להמן-וילנברוק