דה הבילנד ומפייר
ומפייר בריטי | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
סוג | מטוס קרב |
ארץ ייצור | בריטניה |
יצרן | דה הבילנד |
טיסת בכורה | 20 בספטמבר 1943 |
תקופת שירות | 1945–1979 (כ־34 שנים) |
יחידות שיוצרו | 3,268 |
משתמש ראשי | חיל האוויר המלכותי |
תרשים | |
דה הבילנד ומפייר (באנגלית: de Havilland DH.100 Vampire), היה מטוס קרב סילוני מהדור הראשון שפותח ויוצר על ידי דה הבילנד. המטוס פותח במהלך מלחמת העולם השנייה וניצל את הפיתוחים חדשים באותה התקופה בתחום מנועי הסילון. המטוס נכנס לשירות בחיל האוויר המלכותי הבריטי בשנת 1945, והיה למטוס הקרב הסילוני השני שנכנס לשורות החיל, אחרי מטוס גלוסטר מטאור.
בחיל האוויר המלכותי השתמשו במטוס הומפייר כמטוס קרב בחזית עד שנת 1953, אז החל לעשות בו שימוש משני כמטוס אימון. המטוס יצא משימוש בחיל האוויר המלכותי בשנת 1966, ונכנסו במקומו מטוסים מסוג הוקר האנטר וגלוסטר גאוולין.
לומפייר כמה הישגים תעופתיים ובין היתר היה מטוס הסילון הראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי. הומפייר יוצא למדינות רבות ופעל בשירות חילות אוויר רבים בעולם. הוא השתתף במספר לחימות כמו במלחמת העצמאות.
קרוב ל-3,300 מטוסי ומפייר יוצרו, רבע מהם יוצרו מחוץ לבריטניה. מטוס הקרב הסילוני הראשון של חיל הים המלכותי, היה ומפייר ימי, גרסה מותאמת להפעלה מנושאות מטוסים. הומפייר התפתח בהמשך ל-DH.115, שהכיל שני מושבים ולמטוס מתקדם יותר מסוג ונום DH.112 ששימש לתקיפות קרקע.