דה דיון בוטון תלת-אופן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דה דיון בוטון תלת-אופן
De Dion-Bouton tricycle
דה דיון בוטון תלת-אופן, שנת 1900
דה דיון בוטון תלת-אופן, שנת 1900
מאפיינים כלליים
יצרן De Dion-Bouton (אנ')
שנות ייצור 18971905
יחידות שיוצרו 15,000[1]
הרכבה צרפתצרפת צרפת
סיווג תלת-אופן ממונע
אורך 175 ס"מ
רוחב 92–105 ס"מ
גובה 110 ס"מ
משקל 80 ק"ג (משקל יבש)
מפרט טכני
מנוע

[2]

הילוכים תמסורת ידנית - 2 מהירויות
מהירות מרבית 30.0 – 109.1 קמ"ש
"דה דיון בוטון תלת-אופן", שנת 1900
ז'ורז' בוטון נוהג אב טיפוס של "דה דיון בוטון תלת-אופן", שנת 1894

דה דיון בוטון תלת-אופןצרפתית: De Dion-Bouton tricycle) היה כלי תחבורה בתצורת תלת-אופן ממונע שנבנה בצרפת על ידי "De Dion-Bouton" (אנ') בין השנים 18971905.[3]

היסטוריה

ז'ול-אלברט דה דיון (אנ'), המהנדס של ז'ורז' בוטון (Georges Bouton) וגיסו צ'ארלס-ארמנד טרפרדו (Charles-Armand Trépardoux), ייסדו בית מלאכה בשנת 1882 ליד פריז. הפרויקט הראשון היה ייצור דודי קיטור, ואז תלת אופן מוצלח למדי באמצעות קיטור משנת 1887, שהיה אמור להגיע למהירות של 65 קמ"ש. טרפרדו, שרצה להמשיך בפיתוח נוסף של מנועי קיטור, התפטר מהחברה בשנת 1893.

דה דיון ובוטון בחרו בפיתוח מנועי בנזין לאחר שצפו ב"מנועי דיימלר" שפותחו על ידי גוטליב דיימלר בתערוכת פריז האוניברסלית (אנ') בשנת 1889.[4]

אב הטיפוס "דה דיון בוטון תלת-אופן" יוצר בשנת 1894.

תלת אופן דה דיון-בוטון היה המוצלח ביותר בעולם הרכב באירופה מ-1897 עד 1901. עם כ 15,000 עותקים שנמכרו. התלת אופן דה דיון בוטון הבקיע את פריצת הדרך הראשונה להפצת כלי רכב. במיוחד מנוע דה-דיון-בוטון המהיר קבע סטנדרטים חדשים עבור מנועי כלי רכב, והוא נחשב כמבשר של כל מנועי האופנועים.[5]

ממאפייני "דה דיון בוטון תלת-אופן"

  • מנועים: מנוע 1 צילינדרים, ארבע פעימות: 138 סמ"ק, 211 סמ"ק, 275 סמ"ק, 955 סמ"ק, מקורר אוויר עם קרבורטור יחיד
  • ראש הצילינדר היה נשלף ובורג עם ארבעה ברגים על ארגז הארכובה. משקל מנוע הברזל יצוק הקיים כולל כל יחידות העזר הסתכם בפחות מ-20 ק"ג.
  • מיקום מנוע: מנוע אחורי.[6][7]
  • סוג מערכת הצתה: מצת וסליל הצתה חשמלי. הסוללה היבשה להצתה נמצאת מתחת לצינור המסגרת העליון (במקרה של תלת אופן מוטורי), ניתן לכוונן את תזמון ההצתה בעזרת מנוף קטן. שסתומי הצד הונעו באמצעות גל זיזים מונע הילוכים, עם הפעלת שסתום הרצה אוטומטית.
  • תיבת הילוכים ישירה, כונן שרשרת, ההנעה הושגה באמצעות זוג הילוכים מהמנוע ישירות לסרן האחורי.
  • סוג מסגרת: מתוצרת דאקוויל (אנ').[8]
  • בלמים: קדמי: בלם מסוג Clasp, (בלמים שהורכבו ברכבות - Clasp brake), אחורי: בלם רצועה ("Band brake" (אנ')).
  • צמיגים פנאומטיים של מישלן
  • מחיר הרכישה הגבוה יחסית הסתכם ב-1,000 עד 1,500 גולדמרק.
  • ב-13 באפריל 1902 קבע הרוכב הצרפתי ז'ורז' אוסמונט (Georges Osmont) שיא מהירות של 109.1 קמ"ש בניס עם תלת אופן מוטורי דה-דיון-בוטון.[9]

בעלי רישיון ייצור והעתקות של דגמי "דה דיון בוטון תלת-אופן"

לאחר תחילת ייצור הסדרה של המנוע בשנת 1895, ועם ייצור התלת אופן המנועי בשנת 1897, יצרנים רבים בנו מנועים או תלת אופן שלם או ברישיון או שהועתקו בשינויים קלים:[10]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Enzyklopädie des Motorrads [Encyclopedia of Motorcycles] ,Instituto Geografico De Agostini, 1996, p. 132, מסת"ב 3-86047-142-2
  2. ^ "דה דיון בוטון תלת-אופן", 2.25 כ"ס rmsothebys.com/en/auctions/hf12/hershey/lots/r133-1899-de-dion-bouton-2-hp-tricycle
  3. ^ Georgano, G.N. Cars: Early and Vintage 1886–1930 (London: Grange-Universal, 1990), p. 9.(אנ')
  4. ^ Porázik, Juraj (1983). Motorräder aus den Jahren 1885 bis 1940 [Motorcycles of the years 1885 through 1940] (in German). Dausien Werner. p. 54. מסת"ב 978-3768402408.
  5. ^ Setright, L.J.K. (1982), The Guinness Book of Motorcycling. Facts and Feats., p. 23, מסת"ב 0-85112-255-8
  6. ^ "דה דיון בוטון תלת-אופן" museonicolis.com/en/de-dion-bouton-1898-triciclo
  7. ^ "דה דיון בוטון תלת-אופן" yesterdays.nl/product/rochet-1901-de-dion-bouton-engine-tricycle
  8. ^ מסגרת אופנוע היא מבנה הליבה של האופנוע. המסגרת תומכת במנוע, מספק מיקום להגה ולהשעיה אחורית, ותומך ברוכב ובכל נוסע או במטען / מזוודה
  9. ^ Kasmann, Ferdinand C.W. (2003), Weltrekordfahrzeuge [World record vehicles] (in German), Schwarzkopf & Schwarzkopf Verlag, p. 328, מסת"ב 3-89602-527-9
  10. ^ Posthumus, Cyril; Richmond, Dave (1978). Motorräder gestern und heute [Motorcycles yesterday and today] (in German). Heyne. p. 15. מסת"ב 3-453-52080-7.שמאל=כן
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

30299126דה דיון בוטון תלת-אופן