דבואטין D.520

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דבואטין D.520
דבואטין D.520 במוזיאון האווירי הצרפתי בלה בורג'ה
דבואטין D.520 במוזיאון האווירי הצרפתי בלה בורג'ה
מאפיינים כלליים
סוג מטוס קרב
ארץ ייצור צרפת
יצרן Société aéronautique Dewoitine
טיסת בכורה 2 באוקטובר 1938
תקופת שירות 19401953 (כ־13 שנים)
צוות טייס אחד
יחידות שיוצרו 775
משתמש ראשי חיל האוויר הצרפתי
משתמשים משניים גרמניה, איטליה, בולגריה
ממדים 
אורך 8.75 מ'
גובה 2.57 מ'
מוטת כנפיים 10.18 מ'
שטח כנפיים 15.97 מ"ר
משקל ריק 2090 ק"ג
משקל מטען מרבי 2780 ק"ג
משקל טעון 2690 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 540 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 1,250 ק"מ
סייג רום 11,000 מ'
חימוש 
תותחים תותח 20 מ"מ עם 60 פגזים וכן 4 מקלעי 7.5 מ"מ ו-675 כדורים.
הנעה 
מנוע היספנו סוויזה Y-12
תרשים
Dewoitine D.520.svg

דבואטין D.520צרפתית: Dewoitine D.520) הוא מטוס קרב צרפתי מתקופת מלחמת העולם השנייה.

המטוס נכנס לשירות בתחילת 1940 זמן קצר אחרי שפרצה מלחמת העולם השנייה. כאשר נכנס לשירות היה ה-D.520 מטוס הקרב החדיש והמתקדם ביותר בצבא הצרפתי, והיה יכול להתמודד עם הדגמים הגרמניים החדשים כמסרשמיט Bf 109. הוא היה איטי יותר מהמסרשמיט Bf 109, אך בעל יכולת תמרון טובה יותר. הוא ענה על הדרישה שניסח חיל האוויר הצרפתי למטוס קרב מהיר, מודרני, בעל מהירות טיפוס טובה וחימוש המתבסס על תותח 20 מילימטרים.

עם תחילת המערכה על צרפת שירתו בצבא צרפת רק מספר עשרות מטוסים מדגם זה, ומטוס הקרב העיקרי במערכה היה המוראן-סולנייה M.S. 406. לאחר תבוסת צרפת במערכה על צרפת שימש המטוס בעיקר את כוחות מדינות הציר. חלק מהמטוסים נתפסו על ידי הלופטוואפה ושימשו לו כמטוסי אימון, וחלק הגיעו למדינות כבולגריה ואיטליה ושימשו את חיל האוויר שלהן. ייצורו של המטוס בצרפת נמשך גם לאחר התבוסה, והמטוס שימש את חיל האוויר של צרפת של וישי במערכות כגון המערכה בסוריה ובלבנון, ולאחר הצטרפות הכוחות הצרפתים בצפון אפריקה אל שורות צרפת החופשית לאחר מבצע לפיד שימש המטוס גם בלחימה לצד בעלות הברית במסגרת המערכה בתוניסיה, אך בשלב זה נחשב כבר המטוס למיושן, ומערכת הקשר שלו לא תאמה את מערכות הקשר במטוסי בעלות הברית האחרים. לאחר הפלישה לנורמנדי נעשה שימוש ספוראדי במטוסים שננטשו על ידי הגרמנים בתקיפות כנגד כוחות קרקע גרמנים שהתבצרו בכיסים בגרמניה ובצרפת. מספר קטן מאד שירת בצבא צרפת החופשית. טייסת נורמנדי-ניימן השתמשה במטוס בטרם עברה לברית המועצות שם סופקו לה מטוסי יאק-1 שדמו בביצועיהם ל-D.520. לאחר המלחמה שימש המטוס זמן מה כמטוס אימון בחיל האוויר הצרפתי.

Airplane silhouette.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא מטוסים. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.