גשר פוטנאם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גשר פוטנאם
גשר פוטנאם, הנושא את הקו העילי של השדרה התשיעית מעל נהר הארלם עד 1960, אז הוסר ופורק.
גשר פוטנאם, הנושא את הקו העילי של השדרה התשיעית מעל נהר הארלם עד 1960, אז הוסר ופורק.
גשר פוטנאם, הנושא את הקו העילי של השדרה התשיעית מעל נהר הארלם עד 1960, אז הוסר ופורק.
מידע כללי
שימוש חציית נהר הארלם לרכבות, אופניים והולכי רגל
מיקום ניו יורק (אנ'), מנהטן ממערב לו והברונקס ממזרח, בניו יורק (מדינה)
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מידות
אורך 306 מטר
רוחב 7.9 ועוד 4.29 להולכי רגל מטר
מידע טכני
נתיבים 2 לרכבות, ו-2 לרוכבי אופניים והולכי רגל לשני הכיוונים.
קואורדינטות 40°49′56″N 73°56′04″W

גשר פוטנאםאנגלית: Putnam Bridge) היה גשר נפתח מסתובב[א] שהשתרע מעל הארלם ריבר יחד עם המסילה הסמוכה של קווי הרכבת המרכזית של ניו יורק[ב] (אנ')[ג], בעיר ניו יורק. הגשר חיבר את שכונת הארלם במנהטן לקונקורס(אנ') בברונקס, ליד מיקומו הנוכחי של הינקי סטאדיום. הגשר נשא שתי מסילות של קו הרכבת של ניו יורק-ופוטנאם(אנ')[ד][1], ומאוחר יותר את הקו העלי של השדרה התשיעית של חברת Interborough Rapid Transit Company (IRT)(אנ'), וכן שני שבילים להולכי רגל מחוץ למבנה הראשי של הגשר[2]. הגשר איפשר לנוסעי קווי הרכבת המרכזית של ניו יורק, להגיע אל השדרות הששית והתשיעית, ומשם למרכז ודרום מנהטן (ראו להלן)[1].

ב-1879 וב-1880, הוקם קו נוסעים חדש דרך מחוז ווסטצ'סטר ומחוז פוטנאם(אנ'), מברוסטר(אנ') ל-High Bridge בברונקס[1], ובשנת 1881 הצטרף המעבר על גשר פוטנאם לקו, והוא שאפשר את המשך נסיעת הנוסעים לתחנות השונות במנהטן[1]. הגשר נקרא פוטנאם על שם הקו שעבר מעליו, אך התייחס גם למחוז פוטנאם, שיחד עם מחוז ווסטצ'סטר, היו ספקי משלוחי החקלאות העיקריים של המטענים שהועברו באמצעות הקו הזה לעיר ניו יורק[1].

הגשר נפתח לתנועת רכבות והולכי רגל ב-1 במאי 1881[1], ופעל עד שהופסקו כל שירותי הרכבות הרלוונטיות ב-31 באוגוסט 1958. הצרוּת הקיצונית של הגשר שרוחבו היה 7.9 מ' בלבד בין מרכזי המסבכים, בשילוב עם הקרבה לגשר סכר מאקומבס, הפכו את קיום הגשר כעורק תחבורה לבלתי מעשי ומיותר, והוא הוסר בשנת 1960[2].

ראו גם

ביאורים

  1. ^ לצפייה באיור נע להמחשת גשר נפתח מסתובב, ראו כאן.
  2. ^ מדובר בסעיף אחד של המערכת הזו (לפירוט ראו בביאור הבא), שחצה את ההארלם ריבר מצפון לגשר סכר מאקומבס ובסמוך מאד אליו. זאת על פי מפת הקווים של המערכת הזו, לאחר הגדלת המפה והכוונתה לאזור הארלם ריבר, ראו כאן.
  3. ^ מסילת "הרכבת המרכזית של ניו יורק", הייתה מסילת ברזל שפעלה בעיקר באזור האגמים הגדולים ובאזור המיד-אטלנטיק של ארצות הברית. מסילת הברזל חיברה בעיקר את העיר ניו יורק ובוסטון במזרח, עם שיקגו וסנט לואיס במערב התיכון, יחד עם ערי הביניים: אולבני, באפאלו, קליבלנד, סינסינטי, דטרויט, רוצ'סטר וסירקיוז. מטה החברה היה בסמוך לתחנה הגדולה ביותר שלה, תחנת גרנד סנטרל בניו יורק.
  4. ^ קו הרכבת של ניו יורק-ופוטנם, שכונה ה-Old Put, היה קו רכבת שפעל בין הברונקס לברוּסטר(אנ') במדינת ניו יורק. זה היה בסמיכות למסילת נהר ההדסון ולמסילת ניו יורק והארלם. שלושתם הגיעו לבעלות של המערכת המרכזית של ניו יורק בשנת 1894. מסילת הברזל ננטשה החל מ-1958, ורוב מצע המסילה הוסב לשימושי פנאי {שבילי אופניים, הליכה ומסלולי רכיבת סוסים).

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

גשר פוטנאם40185486Q7262317