גאורג בהם
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית מוזיקאי ריקה.
גאורג בֶּהְם (בגרמנית: Georg Böhm; 2 בספטמבר 1661 - 18 במאי 1733) היה נגן עוגב ומלחין גרמני. בהם נודע בפיתוח הכוראל פרטיטה ובהשפעתו על יוהאן סבסטיאן באך בצעירותו.
חייו
בהם נולד בהוהנקירכן, תורינגיה בגרמניה. אביו, נגן עוגב בהוהנקירכן, היה מורו הראשון למוזיקה. בהמשך למד בהם באוניברסיטה בינה.
ב-1693 השתקע בהמבורג, שהייתה מרכז מוזיקה חשוב ופתוח למוזיקה איטלקית, הודות לאופרה של המבורג. בהם עבד שנים אחדות בהמבורג ויש סבורים, שלמד שם אצל נגן העוגב יוהאן אדם ריינקן.
לאחר זמן עקר בהם את משכנו ללינבורג, עיר שרוממה את המוזיקה הצרפתית והרבתה להשמיעה. ב-1698 התמנה לנגן העוגב הקבוע של כנסיית יוחנן ה"קדוש" (Johanneskirche) בלינבורג ובמשרה זו התמיד עד מותו בשנת 1733.
השפעתו על באך
קרל פיליפ עמנואל באך כתב ליוהאן ניקולאוס פורקל בשנת 1775 כי אביו, יוהאן סבסטיאן באך, "אהב את יצירותיו של נגן העוגב מלינבורג, גאורג בהם, ולמד אותן"[דרוש מקור]. יוהאן סבסטיאן שר בשנת 1700 סופרן במקהלה של כנסיית מיכאל הקדוש בלינבורג, העיר שבה התגורר בהם רוב חייו. נוסף לכך, מ"טבלטורת העוגב של ויימאר" ( Weimarer Orgeltabulatur), כתב יד של קטעים שבאך הצעיר העתיק, אפשר ללמוד, שבאך היה תלמיד של בהם לפרק זמן מסוים[דרוש מקור].
יצירותיו
בהם נודע מעל לכל ביצירותיו לעוגב צינורות ולצ'מבלו (בעיקר פרלודים, פוגות ופרטיטות). רבות מיצירות תוכננו במחשבה מראש לכלים שונים: אפשר היה לנגן יצירה מסוימת בעוגב, בצ'מבלו או בקלוויקורד, תלוי בסיטואציה שלה נדרש המבצע. המוזיקה של בהם נודעת בשימוש שעשתה בסטיילוס פנטסטיקוס, סגנון נגינה המבוסס על אלתור.
כוראל פרטיטות
תרומתו החשובה ביותר של בהם למוזיקה הצפון-גרמנית לכלי מקלדת היא הכוראל פרטיטה, יצירה רחבת היקף, המורכבת מווריאציות אחדות על מלודיה כוראלית מסוימת. למעשה, בהם הוא שהמציא סוגה זו, כשכתב פרטיטות אחדות, באורכים משתנים ולמגוון נעימות. מלחינים שבאו אחריו, ביניהם גם יוהאן סבסטיאן באך, עשו גם הם שימוש בסוגה. הכוראל פרטיטות של בהם מכילות פיגורציות מתוחכמות בקולות אחדים מעל המבנה ההרמוני של הכוראל. הפרטיטות שלו נושאות על פי רוב אופי כפרי ומתאימות לביצוע הן בעוגב והן בצ'מבלו.
לקריאה נוספת
- מקלין, יו, "בהם, גאורג", מילון גרוב למוזיקה ומוזיקאים/מילון גרוב המקוון בעריכת ל. מייסי
- ולדשמידט, קרל, "גאורג בהם: חייו ויצירותיו",אוניברסיטת נורת'ווסטרן 1963
- קומריין, קרול אן, "יצירות המקלדת והקול של גאורג בהם: ניתוח של סגנון כמוכתב על פי טקסט", אוניברסיטת סיראקוז 1972
- ורקייד, גארי. "מושג הסדר ביצירות המקלדת של גאורג בהם ", אוניברסיטת איווה 1987
- מילר-בושר, הנינג. Georg Böhms Choralbearbeitungen für Tasteninstrumente, לאבר 1979: דן בהרחבה ברוב יצירותיו הכוראליות של בהם, כולל הנושאים הראשיים של כל אחת מהן. יש עוד לא מעט דיונים הקשורים לנושא, כולל היבטים של חיי בהם. רשימה מלאה יותר בביבליוגרפיה אצל מקלין.
- McLean, Hugh J. "Böhm, Georg", Grove Dictionary of Music and Musicians|Grove Music Online, ed. L. Macy (accessed 2006 March 23), grovemusic.com (subscription access).
Further reading
- Waldschmidt, Carl L. Georg Böhm: his Life and Works, diss., Northwestern University|Northwestern U., 1963.
- Cumrine, Carol Ann. The Keyboard and Vocal Settings of Georg Boehm: an Analysis of Style as Dictated by Text, diss., Syracuse University|Syracuse U., 1972.
- Verkade, Gary G. Georg Böhm: Vater unser in Himmelreich á claviers et pedal: the Concept of Order, diss., University of Iowa, 1987. (Another title: The Concept of Order in the Keyboard Works of Georg Böhm.)
- Müller-Buscher, Henning. Georg Böhms Choralbearbeitungen für Tasteninstrumente. Laaber, 1979. מסת"ב 3-9215-1807-5.
- Discusses in-depth most of Böhm's chorale settings, including the main themes in each. There is a fair amount of related discussion as well, including aspects of Böhm's life.
For a more complete list, see bibliography in McLean.
קישורים חיצוניים
- Bach-Cantatas.com, by Aryeh Oron - medium-length biography of Böhm
- Bach's "Canons & Fugues", by Timothy A. Smith - a small biography of Böhm
25047662גאורג בהם