בן מוריל
אדמירל בן מוריל (14 בספטמבר 1892 – 30 ביולי 1978) היה ראש (Bureau of Yards and Docks) משרד המספנות והרציפים של צי ארצות הברית, ושל חיל ההנדסה של צבא ארצות הברית, זה היה המשרד האחראי בין השנים 1842 עד 1966 לבניית מספנות הצי, מבדוקים יבשים, ומתקנים הקשורים לבנית ותחזוקת ספינות.
אדמירל בן מוריל, המוכר בציבור האמריקאי בעיקר כאבי דבורי-הים של צי ארה"ב (אנ'). חייו של מוריל נפרשו על פני שמונה עשורים, שתי מלחמות עולם, תקופת השפל הגדול ותקופת התפתחותה של ארצות הברית כמעצמת על. הוא היה קצין ימי, מהנדס מבריק, ענק תעשייתי ודובר לאומי רהוט.
תחילת חייו
מוריל נולד ב-14 בספטמבר 1892 למשפחה יהודית, בסולט לייק סיטי, יוטה.[1][2]משפחתו עברה לסנט לואיס, מיזורי, שם סיים את לימודיו בבית הספר התיכון המרכזי של סנט לואיס ראשון בכיתתו. הוא קיבל מלגה לארבע שנים לאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס בגיל 16.[3] לאחר שסיים לימודי הנדסה אזרחית בשנת 1913, הצטרף לחיל הים במהלך מלחמת העולם הראשונה. ביוני 1917, הוסמך לשירות בדרגת סגן בחיל ההנדסה האזרחית של הצי.[1][4]
מלחמת העולם הראשונה
במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא הוצב באיים האזוריים, שם התוודע לעוזר מזכיר הצי בשם פרנקלין דלאנו רוזוולט. ולאחר מכן שירת במספנות הצי ובמתקני תחזוקה במסצ'וסטס, האיטי, וירג'יניה, וושינגטון.[3]
בין המלחמות
מורל נשלח בדרגת רב-סרן, לבית הספר הלאומי לגשרים וכבישים (École Nationale des Ponts et Chaussées) בפריז, כדי ללמוד תכנון הנדסי צבאי אירופי ושיטות בנייה[5]. ב-1933, הוא חזר לארצות הברית כדי לפקח על מתקן ניסויי בריכה לכלי שיט שנבנה בקארדרוק, מרילנד על פי הפיתוח של דוויד וו. טיילור (David W. Taylor), ארכיטקט ימי ומהנדס בצי ארצות הברית, אשר שימש לפיתוח ושיפור דגמי אניות.[5]
בתאריך 1 בדצמבר 1937, הנשיא פרנקלין ד' רוזוולט בחר בסא"ל מוריל להיות ראש משרד המספנות והרציפים ואחראי על המהנדסים האזרחיים של הצי.[3][6] זה קידם את מוריל לדרגת אדמירל משנה, אף על פי שמעולם לא היה אל"ם.[7]
מוריל הציע לבנות שני מבדוקים יבשים גדולים מאוד בפרל הארבור ויזם פרויקטים של בניית מעגנים בשונית האלמוגים של מידוויי (אנ') ובאי ווייק (אנ'). המבדוקים הושלמו בזמן, הרבה לפני שהפצצות היפניות החלו ליפול ב-7 בדצמבר 1941, כדי לתקן את אוניות המערכה שניזוקו בפרל הארבור. כמו המתקנים במידוויי אשר גם הושלמו בזמן כדי למלא תפקיד אסטרטגי בניצחון המשמעותי הראשון של הצי על הכוחות היפניים.[3]
מלחמת העולם השנייה
דרישות הצי במלחמת העולם השנייה היו לבסיסי תחזוקה מתקדמים, אשר יהיו פרושים ברחבי האוקיינוס השקט. צוותי הבנייה נדרשו לממש לבצע את עבודתם במהירות וגם לאחוז בנשק ולהילחם בהיותם מותקפים על ידי האויב היפני. מורל האמין שכוח בנייה צבאי, של הצי, ימלא את הצורך לבניית בסיסים מתקדמים באזורי המלחמה.
ב-28 בדצמבר 1941 ביקש מוריל ממשרד הניווט (אנ') במפקדת הצי לקבל סמכות לגייס אנשים במקצועות הבניה, ולהקים חטיבת צוותי בניה ימית המורכבת משלושה גדודים. מפקדת הצי נענתה לבקשה ב-5 בינואר 1942.[3] ב-5 במרץ ניתן אישור לגדודי הבנאים להשתמש בשם "דבורי הים".[8]מורל טבע את המוטו של דבורי הים: Construimus, Batuimus שמשמעותם בלטינית "אנחנו בונים, אנחנו נלחמים".[9][10]
חטיבת ההנדסה האזרחית של מורל קיבל סמכות פיקודית על מה שיהפוך לארגון שכלל 250,000 אנשים, שבנו מתקנים בשווי 10 מיליארד דולר, לתמיכה במאמץ המלחמתי.[2][4]
ב-1945 נעשה מוריל לראש מחלקת החומרים (אנ') של הצי. לבקשתו של סגן הנשיא הארי טרומן, ניהל משא ומתן על הסדר השביתה הכללית של עובדי בתי הזיקוק. כאשר הממשלה השתלטה על תעשיית הפחם הביטומנית של המדינה שנה לאחר מכן, הוגדר מוריל כמנהל מכרות הפחם.[11][2]
קידום צבאי
- יוני 1917 - מונה לדרגת סגן זוטר[12]
- אוקטובר 1917 - דרגת סרן זמני[12]
- יוני 1925 – רב-סרן[12]
- דילג על מינוי אלוף-משנה[12]
- דצמבר 1937 – אדמירל משנה (Rear Admiral)[12]
- פברואר 1944 – סגן אדמירל (Vice Admiral)[12]
- יוני 1946 – אדמירל[12]
אחרי המלחמה
ב-11 ביוני 1946 היה מוריל קצין המטה בחטיבת ההנדסה האזרחית של הצי, השני בשרשרת הפיקוד ואשר הועלה לדרגת אדמירל, תחת פיקודו של האדמירל סמואל מ. רובינסון, וכעבור שלושה חודשים הועבר לרשימת הגמלאים.
מוריל היה האמריקאי היהודי השלישי שהפך לאדמירל ארבעה כוכבים.[א] במשך 12 השנים הבאות, הפנה מוריל את תשומת לבו לתעשייה, ושימש תחילה, לזמן קצר (אוקטובר 1946 - מרץ 1947) כנשיא חברת בנין (אנ') ולאחר מכן כנשיא, מנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של חברת ייצור פלדה (אנ'), אחת מיצרניות הפלדה הגדולות במדינה.
מוריל כתב מאמרים עבור פרסום של האדם החופשי (אנ'), קבוצה שדוגלת בשווקים חופשיים ובפילוסופיה ליברטריאנית.
מוריל כיהן כיו"ר כוח המשימה בנושא משאבי מים וכוח של ועדת הובר השנייה, וניהל ועדה בת 26 איש מנובמבר 1953 עד יוני 1955. הנשיא לשעבר הרברט הובר כינה את עבודתו של כוח המשימה הזה "מרחיקת הלכת והכי מרחיקת לכת בנושא של חקירה נוקבת על בעיות המים שלנו אשר נעשתה אי פעם בהיסטוריה שלנו".
מוריל היה גורם מרכזי בארגון American for Constitutional Action (ACA), ארגון פעולה פוליטי לא מפלגתי. אזרחותו ושירותו למדינה הודגמו עוד יותר בתרומותיו המשמעותיות לאקדמיה הימית עצמה. בה הוא היה חבר מועצת המבקרים (1953–1955) ויושב ראש מועצת המנהלים ב-1955.
הישגיו כיו"ר הוועדה המייעצת המיוחדת להתפתחויות עתידיות של מתקנים אקדמיים ניתנים לצפיה כיום במתחם החינוכי המעולה של האקדמיה הימית.
פרסים
חייו של מוריל היו מעוטרים בהישגים, פרסים והכרה שנצברו היטב. הוא קיבל 12 תוארי דוקטור לשם כבוד, נבחר לאקדמיה הלאומית להנדסה, ונמנה כאחד מ-10 האנשים שתרמו הכי הרבה לקידום שיטות הבנייה בארצות הברית בין השנים 1925 ל-1975.
בשנת 1957 הוענקה למוריל מדליית גון פריץ (אנ'), שנחשב לפרס הגבוה ביותר במקצוע ההנדסה. הפרס מוענק מדי שנה עבור הישגים מדעיים או תעשייתיים בכל תחום של מדע טהור או יישומי. הוא נוסד בשנת 1902 כזיכרון למהנדס הדגול שאת שמו הוא נושא.
כשנשאל מוריל איזה כיבוד הכי חשוב לו, השיב: "כולם מאוד משמעותיים ומוערכים על ידי. קיבלתי את כולם בגאווה ובענווה. הפסוק הבא, מתוך מדליית השירות המצטיין שהוצגה ב-1945 עבור השירות במלחמת העולם השנייה, נותן לי את התחושה הגדולה ביותר של 'כל הכבוד' - "בגלל מקוריות רבה ויכולת יוצאת דופן לחדשנות נועזת, הוא עורר בפקודיו מידה של נאמנות ומסירות לתפקידים מצטיינים בשירות הימי, עד שהצי קיבל תמיכה במידה ובאופן חסרי תקדים בתולדות הלוחמה הימית."
עיטורים ומדליות
- מדליית שירות מצוין עם כוכב זהב (2 פרסים)
- לגיון הכבוד
- מדליית הניצחון במלחמת העולם הראשונה
- מדליית שירות ההגנה האמריקאי
- מדליית הקמפיין האמריקאי
- מדליית הקמפיין באסיה-פסיפיק
- מדליית הניצחון במלחמת העולם השנייה
- מפקד מסדר האימפריה הבריטית
- מפקד מסדר הכבוד והכבוד הלאומי של האיטי[12]
- מדליה צבא האיטי
הנצחה
לכבודו של מוריל נקרא בסיס גדודי הבניה של ארצות הברית שפעלו בכווית - "מוריל". המתקן היה ביתם של דבורי-הים של צי ארה"ב (אנ') שפעלו באזור המפרץ הפרסי תחת כוח המשימה צ'רלי מתחילת 2003. החל מאפריל 2003, כלל כוח המשימה צ'רלי את דבורי הים ממספר פיקודי צי ארצות הברית.
שדרת מוריל בקוונטיקו, וירג'יניה נקראת על שמו וכן מתקן האימונים של 68,000 רגל מרובע של בית הספר לקצינים של חיל ההנדסה האזרחית (CECOS) בפורט הואנמה, קליפורניה נקרא מתקן "אולם מוריל " לכבודו.
כמו כן, יש אזור מגורים במתחם הימי של נורפוק (וירג'יניה), על שם אדמירל מוריל.[13]
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:Find a Grave
פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים
ביאורים
- ^ היהודים האחרים היו אדמירל היימן ריקובר ואדמירל ג'רמי בורדה.
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 "Adm. Moreell, Seabees'". The New York Times (באנגלית אמריקאית). 1978-07-31. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2022-06-02.
- ^ 2.0 2.1 2.2 BEN MOREELL 1892-1978, NAE Website
- ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 Olsen Olsen, The King Bee: A Biography of Admiral Ben Moreell, Naval Institute Press, 2011-11-24, מסת"ב 978-1-61251-108-5. (באנגלית)
- ^ 4.0 4.1 "Adm. Ben Moreel Dies". Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2022-06-02.
- ^ 5.0 5.1 All Hands, Navy Internal Relations Activity, Office of the Chief of Information, 1946. (באנגלית)
- ^ What’s in a name? | Ben Moreell in Norfolk, The Virginian-Pilot
- ^ Editorial Staff, VIDEO: Navy Seabees celebrate 78th birthday today, American Military News, 2020-03-05 (באנגלית אמריקאית)
- ^ SEABEE Combat Handbook, The Activity, 1989. (באנגלית)
- ^ CONSTRUIMUS, BATUIMUS translation -, www.special-dictionary.com
- ^ Facebook, Twitter, Show more sharing options, Facebook, Twitter, Seabee Days : The 50th anniversary of the group will be celebrated in festivities June 4-6 at the Port Hueneme base., Los Angeles Times, 1992-05-28 (באנגלית אמריקאית)
- ^ Navy Civil Engineer, Naval Facilities Engineering Command, 1978. (באנגלית)
- ^ 12.0 12.1 12.2 12.3 12.4 12.5 12.6 12.7 ADM Ben Moreell, public1.nhhcaws.local (באנגלית אמריקאית)
- ^ What's in a name? | Ben Moreell in Norfolk | Hampton Roads History | pilotonline.com, web.archive.org, 2018-11-09
34421221בן מוריל