ביגוד לרכיבת אופניים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כדי לעסוק ברכיבה על אופניים אין צורך בציוד מיוחד, אך עיסוק מקצועי ברכיבה דורש ציוד לרכיבה, תחזוקת האופניים ועוד.

חולצת רכיבה

ערך מורחב – חולצת רכיבה
חולצת רכיבה, הדומה לזו של המוביל בטור דה פראנס הניתנת לרכישה בחנויות. ניתן להבחין ברוכסן חלקי לאורך החולצה.

בראשית המאה ה-20 היו חולצות הרכיבה סרוגות מצמר, אך כיום הן עשויות מבדים מתקדמים המאפשרים נידוף זיעה, הגנה מפני קור ורוח ויוצרים מעטפת אווירודינמית. בבגדי רכיבה משתמשים כיום בלייקרה, קולמקס ופוליאסטר. לחולצת הרכיבה כיסים בחלקה האחורי כדי לאפשר נשיאה של חפצים ללא שבירת האווירודינמיות של הרוכב. לחלק מחולצות הרכיבה יש רוכסן לכל אורכן, לחלק רוכסן חלקי ויש חולצות ללא רוכסן כלל. חלקה האחורי של החולצה ארוך יותר כדי לכסות את הגב התחתון של הרוכב בעת שהוא כפוף. חולצות הרכיבה המודרניות מודפסות בשלל גוונים וצבעים ולכל קבוצת אופניים יש מדים משלה. מדי קבוצות מקצועיות, שעליהן מודפס לוגו הספונסר, נמכרים בחנויות בדומה למדי קבוצות כדורסל או כדורגל. חולצות רכיבה אף נחשבות פרס במספר מרוצים: למנצח באליפות העולם מוענקת חולצת הקשת בענן כדי להבדילו משאר הרוכבים.

חולצות מפורסמות

  • טור דה פראנס: החולצה הצהובה-של המוביל בדירוג הכללי, החולצה הירוקה-של המוביל בדירוג המאוצים, החולצה המנוקדת-של "מלך ההרים" והחולצה הלבנה-של המוביל בדירוג הכללי מבין הצעירים.
  • ג'ירו ד'איטליה: החולצה הורודה-של המוביל הדירוג הכללי, החולצה הירוקה של המוביל בדירוג המאוצים, החולצה הסגולה של "מלך ההרים" והחולצה הלבנה של המוביל בדירוג הכללי מבין הצעירים.
  • וואלטה אספניה: החולצה המוזהבת-של המוביל הדירוג הכללי. שאר החולצות מתחלפות מדי כמה שנים לפי נותן החסות למרוץ. בשנים האחרונות חולצתו של המוביל בדירוג המאיצים הייתה כחולה עם דגים צהובים.
  • אליפות העולם: חולצת הקשת בענן.
  • אליפות לאומית: לרוכבים שהם האלופים במדינתם מוענקת חולצה, בדרך כלל בצבעי הדגל, שהם רשאים ללבוש במרוצים.

מכנס רכיבה

מכנס הרכיבה הוא פריט חשוב ביותר כיוון שתפקידו הוא למנוע שיפשופים הנוצרים כתוצאה מהחיכוך בין רגלי הרוכב לאוכף. בתחילת המאה ה-20 היו הרוכבים מניחים אומצה נאה על מנת להקטין את החיכוך וליצור שכבת ריפוד בין האוכף לרוכב. את האומצה החליף עור של צבי (שמואה) שנתפר לבטנת המכנס וכיום בכל מכנס רכיבה יש ספוג או ג'ל שמטרתו למנוע כאבים בעכוז ושפשופים. רוכבים מקצועיים לובשים מכנסיים בעלי כתפיות (בּיבּ) על מנת שלא יהיה לחץ על בטן הרוכב.

קסדה

קסדת אופניים

בעוד בעולם הרכיבה הלא מקצועית ניטש ויכוח לגבי הצורך בקסדה, לרוכבים מקצוענים הקסדה היא פריט חובה על פי חוקי איגוד האופניים הבינלאומי. תפקיד הקסדה הוא להגן על הראש. כיום הקסדות קלות מאד ובעלות צורה אווירודינמית. רוכבים רבים קושרים בנדנה, שתפקידה לספוג זיעה, מתחת לקסדה.

כפפות

כפפות הן פריט חשוב ברכיבה כיוון שהרוכב נשען על ידיו פרק זמן ארוך, אך עם זאת אסור שתיווצר תחושת נימול והרדמות בידיים כיוון שרגישותן הכרחית לעצירה. רגישות האצבעות היא גם הסיבה שמרבית הכפפות חתוכות ומותירות את קצות האצבעות חשופים. ברכיבה בקבוצה גדולה, כגון במרוץ כביש, לחיצה לא זהירה על הבלמים תוביל לתאונה גדולה, היות שהרוכבים צמודים כדי לחסוך באנרגיה.

נעליים

נעלי רכיבה השתפרו משמעותית בשני העשורים האחרונים. הנעל עוצבה כך שמקסימום אנרגיה מרגל הרוכב תועבר לדוושה. כאשר רוכבים ללא נעל רכיבה ייעודית, האנרגיה המועברת לדוושה מקורה רק בעת הורדת הרגל כלפי מטה (לחץ פטישי). כאשר מחברים נעל רכיבה לדוושה, גם האנרגיה שהרוכב משקיע כאשר הרגל מבצעת תנועה כלפי מעלה מועברת לדוושה והרוכב "מרוויח" הרבה אנרגיה. לפני חיבור הנעל לדוושה היו בתי דוושות אליהם הייתה מוכנסת נעל רגילה ונקשרת ברצועה. בתי דוושה אלה (בסקט) היו לא בטיחותיים וגרמו לנפילות רבות. כיום נפוצים מספר מנגנונים רב שמקורם בנעלי סקי, והם מאפשרים שחרור מהיר של הרגל מהדוושה.

ציוד נוסף

רוכבים רבים נושאים על גופם או על האופניים ציוד נוסף:

מרוצים נגד השעון

דייויד זבריצקי, באופניים בעלי אירובר, קסדה אירודינמית וביגוד המותאם למרוצי נגד השעון
ערך מורחב – מרוץ נגד השעון

במרוצי נגד השעון חשובה האווירודינמיות עד מאוד, היות שהרוכב אינו יכול להשתמש ברוכבים אחרים למחסה מפני הרוח. לפיכך, הציוד למרוצים אלו שם דגש על אווירודינמיות: רוב הרוכבים משתמשים בחולצות מיוחדות, צמודות לגוף ובעלות שרוול ארוך. ישנן קסדות מיוחדות המעוצבות בצורת טיפת מים, כידון מיוחד הנקרא אירובר, המאפשר לרוכב תנוחה אווירודינמית ביותר ומאפשר החלפת הילוכים בתנוחה זו. גלגלים מיוחדים וגם ערדליים המגנים על הנעליים.