ביאטריס שילינג
לידה | 8 במרץ 1909 |
---|---|
פטירה | 18 בנובמבר 1990 (בגיל 81) |
ענף מדעי | הנדסת אווירונאוטיקה |
מקום מגורים | בריטניה |
ביאטריס (טילי) שילינג (באנגלית: Beatrice (Tilly) Shilling; 8 במרץ 1909, ווטלווויל (אנ') המפשייר אנגליה - 18 בנובמבר 1990, ווטלווויל (אנ') המפשייר אנגליה). הייתה מהנדסת אוירונאוטית ונהגת מרוצים חובבת. שהתפרסמה במהלך מלחמת העולם השנייה כשפתרה בעיה חמורה במנועי מטוסי הספיטפייר וההוקר הוריקן שגרמה לאובדן השליטה במטוס במצבים קריטיים.
קורות חייה
שילינג נולדה ב-8 במרץ 1909, בווטלווויל שבהמפשייר. בת שלישית להוריה אני והנרי. מגיל צעיר גילתה נטיות טכניות והחליטה להיות מהנדסת. בגיל 14 קנתה אופנוע ונהגה לפרק והרכיב אותו ולהכניס בו שיפורים. לאחר סיום בית הספר התיכון עבדה 3 שנים במפעל בו עסקה בהתקנת חיווט וגנרטורים.
בספטמבר 1938 שילינג נישאה לג'ורג' ניילור (George Naylor) שלא כמקובל באותה תקופה, היא המשיכה לשאת את שם נעוריה. ג'ורג' היה קולגה לעבודה ב-Royal Aircraft Establishment (אנ') והיה גם שותף לתחביב האופנועים שלה[1]. במהלך המלחמה שרת כטייס במפציצי אוורו לנקסטר.
השכלה ומסלול מיקצועי
- B.Sc בהנדסת חשמל מאוניברסיטת מנצ'סטר - 1932.
- M.Sc בהנדסת מכונות מאוניברסיטת מנצ'סטר - 1933.
לאחר סיום לימודיה עבדה כעוזרת מחקר באוניברסיטת בירמינגהם. ב-1936 החלה לעבוד ב-Royal Aircraft Establishment (אנ')- מוסד המחקר האווירונוטי של חיל האוויר הבריטי. מקום בו עבדה 33 שנים עד פרישתה לגמלאות ב-1969. בתחילה עבדה במחלקת הפרסומים הטכניים, בהמשך עברה למחלקת מנועי המטוסים, וב-1939 קודמה לאחראית על ניהול המחקר והפיתוח של מאיידי מנועי המטוסים.
הדיסקית של טילי
מטוסי הקרב הבריטיים ספיטפייר והוריקן צוידו במנועי מרלין של חברת רולס רויס ( Rolls-Royce Merlin) במנוע הזה הותקן מאייד בו זרימת הדלק נשלטת על ידי מצוף. כאשר המטוס נכנס לצלילה חדה (כחלק מתמרוני קרבות האוויר) נוצר כח כבידה שלילי שגרם להפסקת זרימת הדלק וכיבוי רגעי של המנוע. הדבר הביא לנחיתות של המטוסים הבריטיים לעומת מטוסי המסרשמיט הגרמניים. הבריטים החלו במאמץ למציאת פתרון לבעיה. חברת רולס פתחה מאייד משופר, אולם הוא נכשל בניסויים. ביאטריס שילינג הציעה פתרון פשוט וקל ליישום: דיסקית נחושת שהותקנה במאייד ואיפשרה המשך זרימת הדלק גם במהלך צלילת המטוס. פשטות הפתרון איפשרה להתקינו על המטוסים בתהליך קצר. בחודשים הראשונים של 1941 שילינג והצוות שלה עברו מבסיס לבסיס וביצעו בעצמם את ההתקנה.
הדיסקית נקראה באופן רשמי ה"צמצם של ה-"R.A.E"
(R.A.E. restrictor), אבל כונתה "הדיסקית של מיס טילי" (Miss Shilling's orifice)(אנ') או בפשטות "דיסקית טילי" (Tilly orifice).
אותות הוקרה
- דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת סארי - 1962.
- על שמה נקרא בניין הפקולטה להנדסת חשמל של אוניברסיטת לונדון(אנ').
- OBE קצינת מסדר האימפריה הבריטית.
קישורים חיצוניים
- סרטון הסבר לבעיה ששילינג פתרה (באנגלית)
- מאמר על שילינג באתר אוניברסיטת שוריי (באנגלית)
- מאמר על שילינג כאופנוענית (באנגלית)
- שילינג והספורט המוטורי (באנגלית)
- שילינג ב-Oxford Dictionary of National Biography (אנגלית)
הערות שוליים
- ^ האגדה מספרת שהיא הסכימה להנשא לו רק לאחר שזכה גם הוא במדליית "כוכב הזהב" של מסלול המרוצים בברוקלנדס
32866085ביאטריס שילינג