אסון המטוסים בטנריפה
הדמיית מחשב של התנגשות המטוסים באסון טנריפה | |
תאריך | 27 במרץ 1977 |
---|---|
מיקום | נמל התעופה לוס רודאוס, טנריפה, האיים הקנריים, ספרד |
גורם | טעות אנוש |
קואורדינטות | 28°28′53.94″N 16°20′18.24″W / 28.4816500°N 16.3384000°W |
הרוגים | 583 |
פצועים | 61 |
ניצולים | 61 |
המעורבים באסון | |
כלי טיס 1 | |
כלי טיס | בואינג 121–747 |
מספר זנב | N736PA (קליפר ויקטור) |
מוצא | נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס |
יעד | נמל התעופה גראן קנריה |
חניות ביניים | נמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי |
מפעיל | פאן אמריקן |
נוסעים | 380 |
אנשי צוות | 16 |
הרוגים | 335 (326 נוסעים ו-9 אנשי צוות) |
פצועים | 61 |
ניצולים | 61 |
כלי טיס 2 | |
כלי טיס | בואינג 747-206B |
מספר זנב | PH-BUF (ריין) |
מוצא | נמל התעופה סכיפהול |
יעד | נמל התעופה גראן קנריה |
מפעיל | KLM |
נוסעים | 234 |
אנשי צוות | 14 |
הרוגים | 248 (כולם) |
ניצולים | אין |
(למפת האיים הקנריים רגילה) |
אסון המטוסים בטנריפה, שהתרחש ב-27 במרץ 1977 בנמל התעופה באי טנריפה, היה אסון התעופה הגדול אי פעם. נהרגו בו 583 בני אדם בהתנגשות בין שני מטוסי בואינג 747, האחד של חברת KLM והשני של חברת פאן אמריקן. הסיבה העיקרית לאסון הייתה סדרת טעויות חמורות של הטייסים, בנוסף לשרשרת ארוכה של צירופי מקרים שהתרחשו. מהאסון הופקו מספר לקחים אשר הובילו לשינויים בסדרי התעופה.
נסיבות האסון
מטוס בואינג 121–747 של חברת פאן אמריקן[1] יצא מנמל התעופה של לוס אנג'לס בטיסה 1736 ללאס פאלמס שבאיים הקנאריים, יעד חופשה פופולרי. בשל פצצה שפוצצו בדלנים קנאריים בנמל התעופה של לאס פאלמס הופנתה כל התנועה האווירית ממנו לשדות תעופה קטנים באזור. המטוס הופנה לנמל התעופה לוס רודאוס שבאי טנריפה השכן, נחת בו והמתין לפתיחת נמל התעופה בלאס פאלמס.
נמל התעופה הקטן למדי בטנריפה נאלץ להכיל חמישה מטוסים גדולים שהוסטו ממסלולם. בנמל היה מסלול המראה יחיד. בשל רוחבו המצומצם של מסלול ההסעה המקביל למסלול ההמראה נאלצו המטוסים הגדולים להסיע על מסלול ההמראה, דבר שהיה מהגורמים לתאונה. בנמל עמד להמריא מטוס KLM בטיסת צ'רטר 4805, מדגם בואינג 747-206B. המטוס נשא נופשים שהגיעו מאמסטרדם.
מטוס KLM ואחריו מטוס פאן אמריקן נסעו על מסלול ההמראה לנקודת ההמראה שיועדה להם. הערפל הכבד ששרר במקום הקשה על הראות, וגרם לטייס פאן אמריקן להתמקם ביציאה לא נכונה, הודעות משני המטוסים התקבלו בו זמנית במגדל הפיקוח וכתוצאה מיסכו זו את זו ולא הובנו על ידי מגדל הפיקוח. בשדה התעופה לא הותקן מכ"ם לניטור מסלולי ההמראות כפי שמקובל כיום. קברניט KLM, יעקב ולדהויזן ואן זנטן, טייס ותיק ומנוסה, שהיה חסר סבלנות לאחר העיכוב הממושך, החליט להמריא על אף התנגדויות מצד מהנדס הטיסה. מטוס KLM החל להאיץ לקראת ההמראה על המסלול שעליו נסע בכיוון הנגדי מטוס פאן אמריקן, מוסתר בערפל. ברגע האחרון הבחין טייס פאן אמריקן באורות מטוס KLM וניסה לפנות בחדות, אך היה זה כבר מאוחר מדי. כך גם לא הועיל ניסיונו הנואש של הטייס ההולנדי להמריא מעל למטוס האמריקאי. בהתנגשות נהרגו כל 234 נוסעי KLM ואיתם 14 אנשי הצוות. 335 מ-396 בני האדם שעל מטוס פאן אם נספו גם הם, בעקבות ההתנגשות, השריפה וההתפוצצויות. אלו מאנשי הצוות שהיו בתא הטייס ניצלו.
חקירת התאונה ולקחיה
בחקירת התאונה התברר שטייס KLM לא הבין את הודעות מגדל הפיקוח וסבר שהוא רשאי להמריא, בעת שהרשאה כזו לא ניתנה. הועלתה הסברה שהקברניט ההולנדי היה להוט להמריא מחשש שאם ישתהה יפר את החוקים המגבילים את שעות העבודה הרצופות המותרות לאנשי הצוות, דבר שהייתה עליו הקפדה רבה ב-KLM. חליפת ההודעות הייתה בשפה חופשית ולא הוקפד על נוהלי דיבור תקינים, שהקפדה עליהם הייתה מלקחי התאונה. כלקח מהתאונה החלו יצרני מטוסים להתקין ציוד ראייה בערפל. בטנריפה נבנה נמל תעופה חדש באזור הנתון לערפל בתכיפות פחותה.
בסופו של דבר נבעה התאונה מאוסף של צירופי מקרים: איום טלפוני חסר שחר על פצצה נוספת בקנאריים, איחור ביציאת מטוס פאן אם מלוס אנג'לס, זאת נוסף על תנאי הראות, ההפרעות בשידור למגדל הפיקוח וטעויות האנוש.
אסון אווירי זה היה חסר תקדים מבחינת מספר ההרוגים, זהו מספר ההרוגים הגבוה ביותר בתחום אסונות התעופה אי פעם.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אסון המטוסים בטנריפה, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
- Final reports from Spanish authorities and commentary from Dutch authorities
- "KLM, B-747, PH-BUF and Pan Am, B-747, N736, collision at Tenerife Airport, Spain, on 27 March 1977." (Archive - Subsecretaría de Aviación Civil, Spain. Distributed by ICAO circular - With comments from the Netherlands Aviation Safety Board in English
- "A-102/1977 y A-103/1977 Accidente Ocurrido el 27 de Marzo de 1977 a las Aeronaves Boeing 747, Matrícula PH-BUF de K.L.M. y Aeronave Boeing 747, matrícula N736PA de PANAM en el Aeropuerto de los Rodeos, Tenerife (Islas Canarias)." - Hosted by the Civil Aviation Accident and Incident Investigation Commission (בספרדית)
- Comments from Netherlands Aviation Safety Board (Archive (באנגלית)
- Comments from Netherlands Aviation Safety Board (Archive (בהולנדית)
- Final report and comments from the Netherlands Aviation Safety Board
- אסון התעופה הגדול של המאה ה-20 (באנגלית)
- תיק התאונה והיסטוריית המטוס של אסון המטוסים בטנריפה - מטוס KLM, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
- תיק התאונה והיסטוריית המטוס של אסון המטוסים בטנריפה - מטוס פאן אמריקן, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
הערות שוליים
31396568אסון המטוסים בטנריפה