סידור באפור ובשחור: אמו של האמן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אמו של ויסלר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סידור באפור ובשחור: אמו של האמן
Arrangement in Grey and Black: The Artist's Mother
מידע כללי
צייר ג'יימס מקניל ויסלר
תאריך יצירה 1871
טכניקה וחומרים שמן על בד
נתונים על היצירה
מיקום מוזיאון ד'אורסה, פריז

סידור באפור ובשחור: אמו של האמןאנגלית: Arrangement in Grey and Black: The Artist's Mother) הידוע גם בכינויו "אמו של ויסלר" (Whistler's Mother) הוא ציור שמן משנת 1871 מעשה ידי הצייר האמריקאי ג'יימס מקניל ויסלר.

גובהו של הציור 162.4 ס"מ ורוחבו 144.3 ס"מ. הציור מוצג בתוך מסגרת שוויסלר עיצב במיוחד עבורו. כיום הציור והמסגרת מוצגים במוזיאון ד'אורסה בפריז, ונמצאים בבעלות המוזיאון.

הציור הוצג בארצות הברית בין השנים 19321934, ובגלריה הלאומית לאמנות בשנת 1994, במכון דטרויט לאמנות בשנת 2004 ובמוזיאון בוסטון לאמנויות בשנת 2006.

היסטוריה

אנה מקניל ויסלר דיגמנה עבור היצירה בעת שהתגוררה עם בנה בלונדון. ישנה סברה לפיה מילאה מקום של אשה אחרת שלא הגיעה במועד. לפי סברה אחרת, ויסלר תכנן לצייר את אמו עומדת, אולם אמו המבוגרת התעקשה לשבת, אין כל תיעוד התומך בסברות אלה.

היצירה הוצגה לראשונה בשנת 1872 בתערוכת הקיץ של האקדמיה המלכותית לאמנות בשם "סידור באפור ובשחור", וכמעט נדחתה על ידי חברי האקדמיה. בשל ביקורתם של חברי האקדמיה, סירב ויסלר להציג יצירות נוספות שלו במסגרת תערוכות האקדמיה.

ביקורת רבה הוטחה בשמה של היצירה - הציבור הוויקטוריאני אשר צפה ביצירה לא הבין מדוע דיוקן מכונה בשם "סידור". רק בעקבות ביקורת זו נוסף הסיפא של שם היצירה "אמו של הצייר".

לימים דווקא הסיפא של השם הפך לכינוי המקובל של היצירה - "אמו של ויסלר".

לאחר שצפה תומאס קרלייל ביצירה, הוא ביקש להיות מצויר באותה קומפוזיציה - שנקראה "סידור באפור ובשחור, מס' 2" (באנגלית: Arrangement in Grey and Black, No. 2).

סידור באפור ובשחור, מס' 2 (דיוקנו של תומאס קרלייל)

בשל קשיים כלכליים נאלץ ויסלר למשכן את התמונה, וזו נרכשה בשנת 1891 על ידי מוזיאון לוקסמבורג בפריז, שם זכה הציור לעניין רב, והביא לו פרסום וכבוד ברחבי אירופה. אולם ויסלר כעס על המבקרים והמלומדים שראו ביצירה "דיוקן", ובספרו משנת 1890 "האמנות העדינה של עשיית אויבים" (The Gentle Art of Making Enemies) כתב:

קחו לדוגמה את תמונת אמי, שהוצגה באקדמיה המלכותית כ"סידור באפור ושחור". זו מהות היצירה. לי זו תמונה מעניינת של אמי, אולם מה אכפת לציבור על זהות הדיוקן?

[1]

ברבות השנים הפכה היצירה לסמל לאמהות, ובשנת 1934 הונפק בול דואר של שירות הדואר של ארצות הברית ובו הוצגה היצירה ונכתב "לזכר ולכבוד אימהות אמריקה"[2].

אזכורים תרבותיים

ליצירה מקום מרכזי בעלילת הסרט "בין" בכיכובו של רואן אטקינסון. בסרט מסופר על שליח (אטקינסון) שנשלח מאנגליה לארצות הברית על־מנת לנאום בנושא התמונה במוזיאון בקליפורניה, אולם בין הורס את התמונה, ומחליף אותה בפוסטר. בפועל, הציור המופיע בסרט קטן משמעותית מהיצירה המקורית.

כמו כן מוזכרת היצירה בשירו של ניל דיימונד משנת 1970 "Done Too Soon" ובשירו של קול פורטר "You're the Top" המהווה חלק מהמחזמר משנת 1934 "Anything Goes".

הערות שוליים

  1. ^
    Take the picture of my mother, exhibited at the Royal Academy as an "Arrangement in Grey and Black." Now that is what it is. To me it is interesting as a picture of my mother; but what can or ought the public to care about the identity of the portrait?
  2. ^
    In Memory and In Honor of the Mothers of America