אוניות מחופות שריון מסדרת אדמירל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוניות מחופות שריון מסדרת אדמירל
אה"מ אנסון, בערך 1897
אה"מ אנסון, בערך 1897
תיאור כללי
סוג אונייה אוניית מערכה
צי הצי המלכותי הבריטיהצי המלכותי הבריטי הצי המלכותי הבריטי
סדרה קודמת אוניות מחופות שריון מסדרת קולוסוס
סדרה עוקבת אוניות מחופות שריון מסדרת ויקטוריה
ציוני דרך עיקריים
תחילת הבנייה 1880
הושקה 18821885
תקופת הפעילות 18871910 (כ־23 שנים)
אחריתה 6 נגרטו
מידות
הֶדְחֶק 10,800 טון
אורך 101 מטר
רוחב 21 מטר
שוקע 8 מטר
נתונים טכניים
מהירות 16 קשרים
גודל הצוות 530 איש
טווח שיוט 15,700 ק"מ במהירות 10 קשר
הנעה מנועי קיטור בהספק 7,500 כוחות סוס
צורת הנעה 2 מדחפים
אמצעי לחימה
שריון שריון עיקרי – 203–457 מ"מ, שריון סיפון – 51–76 מ"מ, מחיצות – 178–406 מ"מ, ברבטות – 254–292 מ"מ, מגדל הניווט – 51–305 מ"מ
חימוש קולינגווד: 4 תותחי 12 אינץ' (305 מ"מ)
6 תותחי 6 אינץ' (152 מ"מ)
12 תותחי 6 פאונד (57 מ"מ)
8 תותחי 3 פאונד (47 מ"מ)
4 צינורות טורפדו 14 אינץ' (356 מ"מ)
בנבואו: 2 תותחי 16.25 אינץ' (413 מ"מ)
10 תותחי 6 אינץ' (152 מ"מ)
12 תותחי 6 פאונד (57 מ"מ)
7 תותחי 3 פאונד (47 מ"מ)
5 צינורות טורפדו 14 אינץ' (356 מ"מ)
שאר האוניות: 4 תותחי 13.5 אינץ' (343 מ"מ)
6 תותחי 6 אינץ' (152 מ"מ)
12 תותחי 6 פאונד (57 מ"מ)
10 תותחי 3 פאונד (47 מ"מ)
5 צינורות טורפדו 14 אינץ' (356 מ"מ)

אוניות מחופות שריון מסדרת אדמירל של הצי המלכותי הבריטי שנבנו בשנות ה-80 של המאה ה-19 עקבו אחר הדפוס של סדרת דבסטיישן והוצב בהן החימוש העיקרי על קו המרכז לפני ומאחורי המבנה העילי. דפוס זה המשיך ברוב העיצובים הבריטים עד אה"מ דרדנוט ב-1906. האוניות נקראו סדרת אדמירל מכיוון שכולם נקראו על שם אדמירלים בריטיים, כמו אדמירל ג'ורג' אנסון.

אוניות הסדרה

שם האונייה המספנה הונחה הושקה הוכנסה לשירות גורל
קולינגווד מספנת פמברוק 12 ביולי 1880 22 בנובמבר 1882 1 ביולי 1887 נגרטה בדנסטון, 1909
אנסון 24 באפריל 1883 17 בפברואר 1886 28 במאי 1889 נגרטה באופנור, 1909
קאמפרדאון מספנת פורטסמות' 18 בדצמבר 1882 24 בנובמבר 1885 18 ביולי 1889 נגרטה בסוונסי, 1911
האו מספנת פמברוק 2 ביוני 1882 28 באפריל 1885 18 ביולי 1889 נגרטה ב-Briton Ferry, 1912
רודני מספנת צ'טם 6 בפברואר 1882 8 באוקטובר 1884 20 ביוני 1888 נגרטה, 1909
בנבואו Thames Ironworks, לונדון 1 בנובמבר 1882 15 ביוני 1885 14 ביוני 1888 נגרטה, 1909

 

קולינגווד

קולינגווד נכנסה לשירות בפורטסמות' ב-1 ביולי 1887 עבור סקירת הצי של המלכה ויקטוריה לרגל יובל הזהב, והושבתה למילואים באוגוסט. היא הוצבה בים התיכון, שם שירתה מנובמבר 1889 עד מרץ 1897. היא שימשה בספינת משמר החופים בבאנטרי בין מרץ 1897 ליוני 1903, אז הושבתה למילואים, שם נשארה עד למכירתה לגריטה.

אה"מ רודני מפליגה ויורה

רודני

רודני נכנסה לשירות ב-20 ביוני 1888 בצי הבית. היא הוחזקה במילואים עד יולי 1889, ולאחר שנטלה חלק בתמרונים עד ספטמבר שירתה בצי התעלה עד מאי 1894. לאחר מכן היא הוצבה בים התיכון, ונשארה שם עד 1897. לאחר מכן היא הייתה ספינת משמר החופים בקווינספרי עד פברואר 1901. היא נשארה במילואים עד שנמכרה לגריטה ב-1909.

האו

האו נמסרה בפורטסמות' ב-15 בנובמבר 1885, כשהיא שלמה למעט החימוש העיקרי שלה. היא נכנסה לשירות ביולי 1889 לקחת חלק בתמרוני הצי. לבסוף, חמושה במלואה, היא הוצבה בצי התעלה במאי 1890, ולאחר מכן לים התיכון. ב-2 בנובמבר 1892, היא עלתה על שרטון בפרול וניצלה בקושי רב, ושוחררה לבסוף ב-30 במרץ 1893. היא הושבתה בצ'טם עבור תיקונים ושיפוץ, ולאחר מכן שירתה בים התיכון עד 1896, אז הפכה לספינת משמר הנמל בקווינסטאון. ב-1901 היא נדחתה למילואים, שם נשארה עד שנמכרה לגריטה ב-1910.

קאמפרדאון

קאמפרדאון נכנסה לשירות בפורטסמות' ב-18 ביולי 1889, ובתחילה נכנסה למילואים. בדצמבר 1889 הוצבה בצי הים התיכון כאוניית דגל, שם נשארה עד שהוצבה כאוניית הדגל של צי התעלה במאי 1890. היא הושבתה במאי 1892 למילואים של הצי, והופעלה מחדש ביולי 1892 בצי הים התיכון. ב-22 ביוני 1893, היא התנגשה באוניית המערכה ויקטוריה והטביעה אותה עם 358 הרוגים, כולל תת אדמירל סר ג'ורג' טריון. בתחילת 1897, היא הפכה לחלק מהשייטת הבינלאומית, כוח רב לאומי שהורכב מאוניות של הצי האוסטרו-הונגרי, הצי הצרפתי, הצי הקיסרי הגרמני, הצי המלכותי האיטלקי, הצי הרוסי הקיסרי והצי המלכותי. צי שהתערב במרד היווני על כרתים בשנים 1897–1898 נגד שלטון האימפריה העות'מאנית בכרתים, שם ירתה בתותחיה בקרב בפעם הראשונה במהלך הפגזות על האי. בספטמבר 1899, היא נכנסה למילואים קטגוריה B, ובמאי 1900 לעתודת המספנה. ביולי 1900 היא הופעלה כספינת משמר החופים בלו סווילי עד מאי 1903. היא הייתה במילואים בצ'טם עד 1908, והועסקה בהארוויץ' כספינת עגינה לצוללות עד שנמכרה לגריטה ב-1911.

אנסון

אנסון הגיעה לפורטסמות' ממספנת פמברוק במרץ 1887, ועגנה שם במשך שנתיים, בזמן שהמתינה לייצור התותחים שלה. לבסוף היא נכנסה לשירות ב-28 במאי 1889 כאוניית הדגל של אדמירל משנה, צי התעלה. ב-17 במרץ 1891 ספינת קיטור נוסעים SS אוטופיה התנגשה בטעות עם אנסון שהייתה נייחת במפרץ גיברלטר. 562 מהנוסעים והצוות של אוטופיה ושני מצילים מאה"מ אימורטלייט נהרגו בתאונה. אנסון לא דיווחה על פציעות או נזק.

בספטמבר 1893 הועברה אנסון לים התיכון, שם שירתה עד ינואר 1900, עם שיפוץ במלטה ב-1896. היא חזרה הביתה והושבתה בדבונפורט בינואר 1901, והחלה להפעיל מחדש את צי הבית החדש שהוקם במרץ של אותה שנה. במאי 1904, אנסון הושבתה לבסוף למילואים, שם נשארה עד שנמכרה לגריטה ב-13 ביולי 1909.

בנבואו

בנבואו נכנסה לשירות ב-14 ביוני 1888 עבור צי הים התיכון, איתו שירתה עד אוקטובר 1891. לאחר מכן היא הוחזקה בעתודה עד מרץ 1894, עם שתי הפעלות קצרות להשתתף בתמרונים. עד אפריל 1904 היא שירתה כספינת משמר בגרינוק, ולאחר מכן נשארה במילואים עד למכירתה לגריטה ב-1909.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38171266אוניות מחופות שריון מסדרת אדמירל