שיחה:ראש השנה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

האם ההגדרה של תקיעת שופר שהיא עיקר היום נכונה

10
משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד גאון הירדן

כתבת לי בדף השיחה שלך שלפיכך מחקת את עריכתי לפי שבתורה כתוב רק מצוה אחת מן התורה לגבי ראש השנה והיא תקיעת שופר

והנני להאיר

א. יש ראשונים שסוברים שאמירת מלכויות וכו' הם מן התורה כגון רבינו חננאל על הדף בראש השנה כמדומני דף ל"ב.

שהרי למדו כן מפסוקים והחולקים סוברים שזה אסמכתא ומה שכתוב תפילה דרבנן בר"ה כבר תירצו ששם מדובר על כל הנוסח אבל מן התורה חייבים לומר פסוק אחד מכל דבר מלכויות וזכרונות ושופרות

ב. גם לדבריך שיש רק מצוה אחת לא שייך לומר שהיא העיקרית כי הרי אין עוד.

וזה מה שכתבתי ולכן אני חושב שאתה צריך להחזיר את עריכתי

שנה טובה

מכלולאים פעילים

הבטלן

יעקב

שנה טובה לכולם

מטעמים (שיחהתרומות)

לדעתי, "העיקרית" היא הדגשה להבדלה ממנהגי הסימנים, מנהגי הברכות "לשנה טובה", תשליך וכו'. וא"כ כדאי שזה כן יישאר.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

היום נקרא בתורה "יום תרועה", וכך נכון להגדיר אותו.

משך חכמה (שיחהתרומות)

מה שאמר מטעמים אני מבין ומקבל את דבריו,

אבל את דברי שמש מרפא לא כל כך הבנתי שהרי הטענה שלי נשארת,

דהיינו כנזכר, עיקר שייך לומר כאשר יש טפל אבל אם אין טפל אין גם עיקר,

נמצא בזה, כיון שמהתורה יש רק שופר מה שייך לומר שהשופר הוא המצוה העיקרית,

והנוסח הזה מתעה ומבלבל,

אא"כ כוונת שמש מרפא כדברי מטעמים אך לפי זה אין צורך למה שכתב שההגדרה של ראש השנה הוא יום תרועה

סוף דבר לא הוברר לי כוונת דברי שמש מרפא.

מישהו (שיחהתרומות)

הוא ענה לך שגם אם מדאוריתא יש עוד מצוות, זו המצווה העיקרית, וא"כ דברי מטעמים שייכים גם על מצוות דאו' נוספות :)

משך חכמה (שיחהתרומות)

מישהו

אני מתאר לעצמי ואני גם מבין שאתה מבין בכתיבת ובעריכת אנציקלופדיה יותר ממני ולא רק ביותר אלא בפי כמה וכמה ממני אך מכל מקום במקרה הזה יורשה לי להאיר [על מה שבאת ליישב ולבאר את דברי שמש מרפא]

שנראה לי שלא כך כותבים אנציקלופדיה בביטויים השייכים רק תיאורטית דהיינו אם היה עוד מצוות דאורייתא,

תכלס אין עוד מצוות דאורייתא [לבד מכמה שיטות ראשונים שציינתי למעלה].

וזה מה שכתבתי למעלה שהנוסח והביטוי הקיים כעת הוא משבש ומתעה את המעיין.

בברכת גמר חתימה טובה

ושנה פוריה בעריכות ועוד.

משך חכמה (שיחהתרומות)

כמדומני שאין במקורות חז"ל לשון ששופר הוא המצוה העיקרית של היום

אז למה לנו להמציא הגדרות חדשות ומחודשות

מה לא טוב לנו לכתוב ששופר הוא מצוה מן התורה בראש השנה [ויש ראשונים שסוברים שגם אמירת מלכויות כו' מן התורה].

מכלולאים פעילים

בברכת גמר חתימה טובה

ושנה פוריה בעריכות ועוד.

הדייג (שיחהתרומות)

ישנו ספר קטן בביתי ושמו "חומש". כתוב בו ששמו של ראש השנה הוא "יום תרועה". מוזר, לא?

משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד

הדייג

לא היית צריך להסתכל בחומש כי הפסוק שהזכרת כבר הוזכר כאן על ידי העורכים וכן על ידי כבר כמה וכמה פעמים, עיין בהודעות שנכתבו למעלה.

כפי הנראה לא קראת את הדיון פה מתחילתו.

בברכת,

גמר חתימה טובה,

ושנה טובה ופוריה בעריכות ועוד

אין נושאים ישנים יותר