נראה לי שראוי להביא כאן את הקושייא הידועה של העילוי ממייצ'יט שהקשה הרי כל טענה שנאמנת במיגו כבר אינה פחות טובה מהטענה שהיה יכול לטעון ובגללה מאמינים לו ואם כן כל המיגו בטל. ואפשר להכניס את זה גם בערך גלגל החוזר כדוגמא ל"בעייה טכנית אינסופית" תשובת העילוי ממייציט עצמו היא שאכן המיגו מועיל רק מטעם ספק. ולכן אינו מועיל להוציא ממון.
שיחה:מיגו/ארכיון
אכן, אנו באותו ראש וכבר הבאתי זאת בערך בשעה האחרונה. טרם תקרא ואנוכי אענה...
אך בערך מיגו לא הכנסתי את זה, ניתן להעביר מערך גלגל החוזר
ר אלחנן כח טענה וכנל ר שמעון
אולי לא ראוי לנסח "טענה אופציונלית", משום התרחקות משמעותית מסגנון התורני המקובל, אם כי לא ראיתי שמקפידים על כך, ולא מצאתי מילה אחרת ("אפשרית"?), לכן השארתי "אופציונלית".
איפה ר יהושע שחלק על דין מיגו?
איפה באמת?
כתובות טו:
ומודה ר"י שהפה שאסר הוא הפה שהתיר
. ובפרק בתולה נישאת
היא אומרת משאירסתני נאנסתי ונסתחפה שדהו והוא אומר לא כי אלא קודם שאירסתיך ר"ג ור"א או' נאמנת ר"י או' לא מפיה אנו חיי' עד שתביא ראיה לדבריה
.
ובגמ' טז. מעמידה שהודאתו של ר"י היא שאע"פ שח' על ר"ג בפ"ק שמיגו אינו מועיל הפה שאסר מועיל.
אינני יודע מי ערך את החלק הזה בערך כאן אבל נראה לי שהדברים שכתובים שם קצת תמוהים לא' שיעיין בדברי הראשונים שם. הכותב ביאר את המח' בין רבה לאביי בדף לא וכן את המח' בין רב חסדא ורבא בדף לג: בצורה שהם נחלקים במיגו במקום עדים האם אפשר לשנות את המשמעות של הטענה של אבותיי לטענה שקניתי מהם ואם יועיין שם ברמב"ן שמזכיר דבר זה בביאור המח' הוא בא בביאור זה לשלול את הביאור שנחלקו האם מיגו תקיף יותר מעדים ומבאר שנחלקו רק האם מתרצים דיבורו או לא ובאמת צריך לדעת שאם נבאר שנחלקו האם מיגו תקיף יותר מעדים הביאור כפשוטו האם טענתי עדיפה ואמינה מהם או לא. הייתי שמח אם מישהוא יוכל לבאר את הדברים שכתבו כאן.
לא הבנתי