שמש מרפא, אתה בטוח שמיותר שהרב רצאבי המליץ עליו לעריכת התכלאל? פירטתי זאת כי מרדכי עציון כתב לי שזה חשוב.
שיחה:הרב נתנאל אלשיך/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אכן לדעתי זה מאד משמעותי כי הרב רצאבי מוכר מאד כבר סמכא גם בציבור הלא תימני בשונה מנשוא הערך שאינו מוכר מחוץ למגזר.
פיספסתי את זה, מתנצל. אני לא חושב שהמידע על מי שהציע אותו כעורך רלוונטי לערך, ופחות משנה מיהו המציע (וכעת אני רואה שגם אתה חשבת כך...) בכל מקרה, לא אתעקש.
רבי דויד, כיון שהעלית לדיון את הערך הזה במקום אחר, אכתוב כאן כמה הערות.
דבר ראשון הרצתי בדיקה על האיש באוצר החכמה וישנם כ-300 תוצאות (בהצמדת המילים), אם כי חלקם על אדם אחר בשם זה שכבר אינו בין החיים אבל נראה שרובם עליו.
דבר שני מהתוצאות הנ"ל עולה כי עיקר השפעתו היא בתחום הדקדוק ובירור המסורות התימניות. דבר זה לא בא לידי ביטוי כעת בערך.
דבר שלישי מועברת עליו ביקורת מפי אישים שונים, ונראה שהוא התעסק בסוגיות רגישות מאד, ויש מקום לבאר בערך יותר מה הם עמדותיו, ועל מי הוא נחלק, ומה דעת החולקים עליו.
כמובן שאיני יכול לעסוק בכל זה, כיון שאיני מבין בתחום כלל, אבל יש בהחלט מה להרחיב כאן אם הבקי בעניין יטול על עצמו את המלאכה.
דבר רביעי, גם בחיפוש פשוט בגוגל של שמו (עם מרכאות), יש כמה מאות תוצאות, ויש לעיין מה אפשר למצוא שם.
אני מנוטפר, את כל מה שמקבלים בגוגל המנוטפרים כבר הוספתי לערך.
בגוגל כמעט כל התוצאות של "הרב נתנאל אלשיך" הם של סבו, גם לפני כמה שנים שבדקתי בלי נטפרי, וכמדומני שלא היה שם משהו שאפשר להוסיף. לא בדקתי באוצר החכמה כי אינני מנוי (אם כי הבנתי שכעת זה פתוח זמנית ואולי אנצל את ההזדמנות להסתכל).
המחלוקות המפורסמות בהם הוא נקט צד הן עם הרב צובירי [ואדם בן נון שהוא תלמידו] (ככתוב בערך, ומפורט בערך של הרב צובירי משום שרבים חלקו עליו בזה ומיותר לכתוב את כל הפירוט בכל הערכים האלה) ועם הדרדעים (אשתדל להוסיף משפט על זה, רק משפט לדעתי כי גם פה אין לו טענות מיוחדות אלא כשאר הטענות המבוארות בערך על הדרדעים).
כל השפעתו בתחום הדקדוק ובירור המסורת התימנית בא לידי ביטוי בכך שהוציא את ספריו במפורטים בערך, אבל כיון שאמרת שזה לא ניכר אז אשתדל להרחיב מעט יותר בזה.
קח אפילו רק את הקישור הזה.
כתוב כאן שהרב יצחק רצאבי הוא שביקש ממנו לערוך את הסידור, וכן מבואר כאן מדוע התנגדו לשיטתו (לא הבנתי בדיוק, אבל יש מחלוקת בינו לבין אדם בן נון לגבי הנהגות של אביו רבי יחיא אלשיך), וכן כתוב כאן שהרב רצאבי יצא להגנתו.
כל זה מידע אנציקלופדי שאמור להופיע בערך, כולל פירוט של הנקודות שבמחלוקת (משהו שקשור לגעיה).
דרך אגב הסתכלתי בערך של הרב צובירי, וגם שם מי שאינו תימני יתקשה מאד להבין על מה בדיוק המחלוקת.
אם הבנתי נכון שעיקר הפולמוס הוא סביב התכלאל של הרב אלשיך, וזה אחד הדברים שהקנו לו את פרסומו, מן הראוי לעשות בערך פסקא על הסידור, עם פירוט של השינויים וכו' שעשה, ושם להכניס על מה היתה הביקורת, ואת תמיכתו של הרב רצאבי.
לא הכנסתי את העובדה שהרב רצאבי סיפר שפנו אליו קודם, כי היא נראית לי שולית, וגם סוף סוף הרב רצאבי העיד זאת על עצמו. אבל אם אתה מהצד רואה חשיבות - אוסיף.
ההתנגדות לרב אלשיך היא של סטודנט בשם אדם בן נון, הוא לא טוען טענה ספציפית אלא מחרף ומגדף בשלל טענות רבות ושונות, על הרב אלשיך ועל אביו הרב יחיא. לא נראה לי שאלו טענות רציניות וראויות להכנס לערך. אם היה איזה אישיות תורנית כותבם - הם היו ראויות.
עיקר הטענות המובאות פה קשורות לתאג' ולא לתכלאל, בעבר שניהם הביאו לו את פרסומו, כיום נשאר התכלאל שלו היחיד, ולתאג' כבר יש מתחרים. אוסיף זאת לערך.
אי אפשר לעשות פירוט של השינויים (של התאג') כי אין שינויים ספציפיים, מדובר על השוואה כמה כתבי יד ובירור הנוסח הנכון מביניהם.
אני שמח מאד על הדיון הפורה והמועיל, ההולך ומתהווה כאן. יישר כח גדול.
אסביר למה אני רואה חשיבות בפרט הראשון שציינתי. אני כמי שאינו תימני, לא שמעתי מעולם על הרב אלשיך. לעומת זאת על הרב רצאבי כן שמעתי רבות כדמות חשובה ומשמעותית. כאשר נחשפתי שהרב רצאבי סמך ידיו על הרב אלשיך והפנה את המבקשים אליו בנושא זה של עריכת הסידור, זה עזר לי להבין שהרב אלשיך הוא משמעותי בתחום. לכן לדעתי זה אמור להופיע בערך.
כמו"כ אם אדם בן נון הוציא כמה מאמרים נגד שיטתו של הרב אלשיך, זה בעצמו פחות חשוב, אבל אם הרב רצאבי ראה צורך למחות על כבוד התורה, וכן להסביר באריכות את הטענות נגד הרב אלשיך ואת תשובתן, זה מראה לי ב' דברים. קודם כל את הערכתו של הרב רצאבי (שכאמור מוכר מאד) לרב אלשיך (שכאמור פחות מוכר), ודבר שני זה מראה שמן הסתם היו לדברין של בן נון השפעה גדולה, והיה צורך להסביר מדוע הוא לא צודק בביקורתו על הרב אלשיך.
יישר כח, חשבתי שזה מובן מהבאתי שהרב רצאבי משבח וממליץ על התכלאל. אוסיף.
הרב רצאבי ראה צורך להגיב אך ורק בגלל שכמו שכתוב שם הוא פרסם ביקורות על הרב אלשיך "במשך שנים רבות", ובעיקר בגלל "ביזוי התורה", "בצורה מזלזלת", "שבזיון תלמיד חכם". המחלוקת הזאת לא התפרסמה בכלל. אבל בכל מקרה לחיבת הקודש אוסיף אותה במשפט.
ואם כבר, אז כנראה שהסיבה העיקרית לתגובת הרב רצאבי היא שהביזוי הזה הגיע מאדם בן נון בגלל היותו תלמיד של הרב צוברי, שהרב רצאבי והרב אלשיך וכו' יצאו נגדו בתקיפות.
אכן כך שיערתי שזה קשור למחלוקת של הרב רצאבי והרב צוברי. וכפי שכתבתי במק"א לא הבנתי על מה בדיוק המחלוקת, למרות שקראת את הערך של הרב צובירי.
אם תפרט על כך באחד הערכים זה יהיה מצוין.
אשתדל לפרט בערך של הרב צוברי. יישר כח גדול.
אין נושאים ישנים יותר