שיחה:ביולוגיה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

הגישה לנושאי תורה ומדע

14
ננעל במבטו (שיחהתרומות)

'העיקרון המרכזי לארגון היצורים החיים במדעי הביולוגיה הוא כי כל צורת חיים שקיימת כיום נבראו בששת ימי בראשית זה אחר זה בסדר עולה. כל מין שנברא היה הכנה למין שנברא אחריו, זהו הבסיס לאחידות הרבה של יחידות הבניין והתהליכים, שתוארו בסעיף הקודם' (ציטוט מהערך) יש כאן ניסיון מלאכותי להחליף את הסיבה האבולוציונית של עיקרון האחידות בששת ימי בראשית כדי להימנע מלכתוב שאבולוציה הי הסיבה להתפתחות החיים ביקום אני מסכים עם השמטת הסיבה המקורית אך הסיבה שהבאתם אינה יכולה להיכתב בערך מכיון שאין עליה שום הסכמה ואם תשאל אנשים שמתעסקים עם הנושא של תורה ומדע לא בהכרח שזה יהיה היחס שלהם וכלל לא שייך לבסס קונצנזוס בנושא כזה שלא מתנהל בו דיון מסודר לטעמי יש למחוק את השורה הזו לגמרי מכיון שהיא לא מתבססת על שום דבר

מקוה (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

כתבתי קצת:

"

סדר בריאת היצורים

השאלה אם היצורים נבראו במספר עצום של צורות במקביל, או שנבראו זה מזה בסדר עולה, כשצורת החיים הפשוטה יותר נבראה מוקדם יותר וממנה התפתחה צורת החיים המפותחת הלאה, היא שאלה העומדת במרכז העיסוק בתורת האבולוציה ובאי סתירת דת ומדע. תאוריית האבולוציה גורסת כי החיים נבראו זה מזה בסדר עולה, ותאוריית הכפירה המודרנית גרסה כי התפתחות מרשימה זו נעשתה ללא "יד מכוונת" של הבורא. הדת לעומת זאת מציגה את קיום הבורא כבסיס לסיבת קיום העולם, בניגוד לכופרים המודרניים, אולם לגבי תאוריית האבולוציה אין היא מדברת בפירוט על סדר בריאת היצורים כפי שנעשה בפועל, אם כי הד לסדר בריאה עולה ניתן לראות בתחילת התורה בתיאור ששת ימי בראשית.

ענף מקביל בביולוגיה הוא מיון עולם הטבע, ענף זה אינו מגדיר בהכרח את סדר בריאת היצורים אלא הוא דרך נוחה לארגון כלל הבריאה על פי קטגוריות וקטגוריות משנה. צורת המיון אפשרית במספר רב של צורות, כשבצורה המקובלת בעולם המודרני, העיקרון המרכזי לארגון היצורים החיים במדעי הביולוגיה היא ההנחה כי כל צורת חיים שקיימת כיום נבראו בששת ימי בראשית זה אחר זה בסדר עולה. כל מין שנברא היה הכנה למין שנברא אחריו, זהו הבסיס לאחידות הרבה של יחידות הבניין והתהליכים, שתוארו בסעיף הקודם.

"

Vמאירי דויד ואליצור, אשמח לחוו"ד

ננעל במבטו (שיחהתרומות)

אע"פ שלא בקשו את חוות דעתי

זה ודאי מנוסח יותר טוב מנומק וברור

רק מה שיש כאן זה דעה אישית של הכותב בפרשנות פרשת בראשית שיכולה להיות נכונה אבל למה צריך אותה כי הפרשנות הזו היא לא הסיבה לעקרון האחידות במדעי הביולוגיה

די להבהיר שתאוריית האבולוציה גורסת שהחיים התפתחו בסדר עולה להבהיר שאין באמירה הזו משמעות של כפירה וזוהי הסיבה לעקרון האחידות

הסיבה להשמטה הזו כי לעל זה יש קונצנזוס משא"כ על פרשת בראשית קיימות גישות רבות

מישהו (שיחהתרומות)

לא הצלחתי להבין את טענתך כעת.

כתבתי "הד" "ניתן לראות", ועל זה אין ויכוח - ראה בעצמך.. לא כתבתי ש"זו כוונת" התורה.

ולגבי מיון עולם החי לא כתוב שזה בגלל חומש בראשית, אלא שזה בגלל ההנחה שכל צורות החיים נבראו זה מזה בסדר עולה. בלי קשר לחומש בראשית. רק מוזכרות המילים "ששת ימי בראשית" אך לא שזה המקור לצורת המיון המקובלת כיום.

ולא תייגתי אותך כי אתה רואה ממילא כיון שאתה מופיע בנושא, ולא שלא מעניינת אותי דעתך..

Vמאירי (שיחהתרומות)

מעולה. ברשותכם אציע את השיפור שלי:

סדר בריאת היצורים

השאלה האם היצורים נבראו במספר עצום של צורות במקביל, או שנבראו זה מזה בסדר עולה, כשצורת החיים הפשוטה יותר מוקדמת בבריאתה וממנה התפתחו צורות החיים המפותחות יותר, עומדת במרכז העיסוק בתורת האבולוציה ובאי סתירת דת ומדע. אמנם על פי תאוריית האבולוציה החיים נבראו זה מזה בסדר עולה, אך בעוד תאוריית הכפירה המודרנית מפרשת שכל התפתחות מרשימה זו נעשתה ללא "יד מכוונת" של בורא, הדת לעומת זאת מציגה את מעשי הבורא כבסיס לסיבת קיום העולם. אכן אין פירוט דתי על סדר בריאת היצורים האם אכן נעשתה בהליך הדרגתי, אך אולי ניתן לראות הד לסדר בריאה עולה בתיאור תהליכי ששת ימי בראשית שבתורה.

ענף מקביל בביולוגיה הוא מיון עולם הטבע, ענף זה אינו מגדיר בהכרח את סדר בריאת היצורים אלא הוא דרך נוחה לארגון כלל הבריאה על פי קטגוריות וקטגוריות משנה. צורת המיון אפשרית במספר רב של צורות, כשהצורה המקובלת בעולם המודרני, הינה על פי ההנחה שכל צורות החיים נוצרו בזה אחר זה בסדר עולה. כאשר כל מין שנברא היווה הכנה למין הנברא אחריו, זהו הבסיס לאחידות הרבה של יחידות הבניין והתהליכים, שתוארו בסעיף הקודם.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יש פה עדיין "עירוב פרשיות" בין התפיסה התורנית למדעית. אפשר לפרש כך את סדר הבריאה (כמובן שגם דרוש מקור) אך אין לזה שום קשר ל[[טקסונומיה]]- דהיינו סידור היצורים ברמה הפיזיולוגית, ובהקשר הזה ההנחה שההתפתחות היא במקרה. הצגת הדברים כאילו יש כאן שני קוים מקבילים -כשלפי התורה זה נעשה כבריאה אלוקית ולהבדיל א"א לפי האבלוציונרים במקרה- היא מוטעת משום שאין אלה עולמות מקבילים. כנלע"ד.

Vמאירי (שיחהתרומות)

ואגב, אתם הולכים על פי הניסוח המקורי של ויקי כמופיע בכותרת האזהרה?

מישהו (שיחהתרומות)

?

לא הבנתי.

התבנית מזהירה בכל ערך שיש בו הרבה עריכות מכלולאיות, ושהוא לא מעודכן מויקי. כדי שלא יעדכנו מויקי וידרסו את כלל העריכות המכלולאיות.

מישהו (שיחהתרומות)

יפה מאוד. כמו תמיד. מוזמן להכניס את השינוי.

מישהו (שיחהתרומות)

לא חושב שיש כאן עירוב פרשיות. אם כבר בכפירה יש עירוב, כי מערבים בין תאוריית ההתפתחות לזה שזה היה ללא יד מכוונת. ואת זה בדיוק אנו באים להסביר שזה שתי נושאים שונים.

Vמאירי (שיחהתרומות)

שמש מרפא, קרא היטב את הקטע, יש בו שני חלקים בבירור: אחד הוא תאורית הבריאה והשני הוא אופן המיון.

אך אני מבין שאתה מפרש "תאוריית הכפירה" על תאוריית האבולוציה, אך אני התכוונתי לתאוריות כפירה שונות (המאפיינות את רוב רובם של האבולוציונריים) האם כך יותר טוב?

סדר בריאת היצורים

השאלה האם היצורים נבראו במספר עצום של צורות במקביל, או שנבראו זה מזה בסדר עולה, כשצורת החיים הפשוטה יותר מוקדמת בבריאתה וממנה התפתחו צורות החיים המפותחות יותר, עומדת במרכז העיסוק בתורת האבולוציה ובאי סתירת דת ומדע. אמנם על פי תאוריית האבולוציה החיים נבראו זה מזה בסדר עולה, אך בעוד תאוריות כפירה דומיננטיות מפרשות שכל התפתחות מרשימה זו נעשתה ללא "יד מכוונת" של בורא, הדת לעומת זאת מציגה את מעשי הבורא כבסיס לסיבת קיום העולם, ואיננה סותרת ישירות הימצאות הליך כזה אם אך נעשה בעיקרו בתהליכי ששת ימי בראשית שבתורה. (ולפיכך התיארוך הנדרש להתפתחות אקראית זו, וההשערה לשנות קיום העולם אינם נכונים)

אמנם בהחלט יתכן שגם לאחר בריאת העולם במהלך השנים, כמו בימינו, הורכבו והתפתחו זנים שונים נוספים בני אותו המין.

ענף מקביל בביולוגיה הוא מיון עולם הטבע, ענף זה אינו מגדיר בהכרח את סדר בריאת היצורים אלא הוא דרך נוחה לארגון כלל הבריאה על פי קטגוריות וקטגוריות משנה. צורת המיון אפשרית במספר רב של צורות, כשהצורה המקובלת בעולם המודרני, הינה על פי ההנחה שכל צורות החיים נוצרו בזה אחר זה בסדר עולה. כאשר כל מין שנברא היווה הכנה למין הנברא אחריו, זהו הבסיס לאחידות הרבה של יחידות הבניין והתהליכים, שתוארו בסעיף הקודם.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

התוכן טוב, את הניסוח הייתי מפשט קצת.

אגב, מעניין שבויקי הביאו את הערך הזה כדוגמא לשכתוב ערכים.

Vמאירי (שיחהתרומות)

אני מתכוון:

"אין לראות את דף זה כערך אנציקלופדי. נא הימנעו מעריכה בו לפני שכתובו על בסיס הגרסה המקורית"

וזו גם הסיבה שיתכן שהוא שוכתב בצורה לא אחראית, עד שהפך למושא.

אין נושאים ישנים יותר