Maya
צילום מסך של התוכנה (גרסה 2011) | |
מפתח | פותחה במקור על ידי חברת Alias Systems Corporation אשר נמצאת כיום בבעלות חברת Autodesk |
---|---|
גרסה אחרונה | 2014 (באפריל 2013) |
מערכת הפעלה | חלונות, Mac OS X, לינוקס |
סוג רישיון | קנייני |
קטגוריה | גרפיקה ממוחשבת תלת ממדית |
www.autodesk.com/maya |
מאיה (Maya) היא תוכנת גרפיקה ממוחשבת מקצועית המשמשת ליצירת גרפיקה או אנימציה תלת-ממדית. התוכנה פותחה במקור על ידי חברת Alias Systems Corporation אשר נמצאת בבעלות חברת Autodesk החל מ-10 בינואר 2006. התוכנה נמצאת בשימוש רחב היקף בתעשיות הקולנוע והטלוויזיה כמו גם בתעשיות משחקי המחשב והדמיות אדריכליות. מאיה מכילה כלים רבים עבור מידול תלת-ממדי, יצירת אנימציות, הדמיית ביגוד ושיער, וכדומה.
קוד הליבה של התוכנה כתוב בשפת התכנות ++C[1].
גרסאות
בתחילה התוכנה הייתה זמינה רק עבור מערכות ההפעלה IRIX. כיום התוכנה זמינה גם כן עבור מערכות ההפעלה: חלונות, Mac OS X ולינוקס.
בעבר היו קיימות שתי גרסאות מסחריות לתוכנה:
- גירסת "Maya Complete" - הגרסה הבסיסית של התוכנה אשר מסוגלת ליצור מודלים תלת ממדים ולהפיק אנימציות תלת ממדיות. מחיר החבילה הבסיסית נע בסביבות 2,000 דולרים.
- גירסת "Maya Unlimited" (הגרסה המתקדמת של התוכנה אשר מכילה בנוסף ליכולות של הגרסה הבסיסית יכולות יכולות מתקדמות להדמיית נוזל, שיער, ביגוד, ועוד). מחירה של החבילה המתקדמת נע בסביבות 7,000 דולרים.
- בנוסף, קיימת גם תוכנת לימוד לתוכנת Maya בשם "Maya Personal Learning Edition" אשר זמינה להורדה בחינם.
כיום התוכנה נמכרת בחבילה אחת המכילה את כל התכונות.
העבודה בMaya דורשת התייחסות לדברים שונים, ביניהם: נתינת שמות לאובייקט חדש ולחומר חדש, שימוש באנגלית, שמירה על שלד תקין (בין היתר שיכיל אך ורק פוליגונים מרובעים). פונקציה שימושית בתוכנה זו היא "Extrude" המאפשרת להוציא פוליגון מתוך פוליגון אחר. לפוליגונים בתוכנה ישנם חלקים שונים:
צמתים - נקודות סגולות אשר כאשר הן ארבע משמע שהפוליגון מרובע.
קשתות - קווים אופקיים ואנכיים. אפשר גם להשתמש בהם כדי להוסיף חלוקות.
פנים-דפנות. ניתן לבחור כי לא יישארו יחדיו.
התוכנה כוללת מבטים אורטוגרפיים המשמשים בין היתר על מנת למקם את האובייקטים במקומות הנכונים. כאשר לדמות שעברה מידול בתוכנה ישנם שלד ו"ריג" ניתן להזיזה כפי שרוצים בצורה נוחה מאד כאשר על השלד להיווצר טרם ה"ריג". בתוכנה יש גם עולם דו-ממדי אשר משתמשים בו, בין היתר, ליצירת קובץ תמונה. בעולם הדו ממדי ניתן למקם את התמונה במדויק.
היסטוריה
מאיה במקור נוצרה כמוצר אנימציה תחת פיתוח של חברת Alias Research והתבססה על קוד מתוכנות כגון The Advanced Visualizer, The Advanced Visualizer, Alias Sketch[2].
אולפני ההנפשה של וולט דיסני שיתפו פעולה עם פיתוח מאיה במהלך הפקת הסרט דינוזאור[3]. דיסני ביקשה שממשק המשתמש של היישום יהיה ניתן להתאמה אישית. תכונה זו של מאיה היא בין הסיבות לפופולריות שלה בתעשייה.
לאחר שרכשה Silicon Graphics את Alias Research ואת Wavefront Technologies, הטכנולוגיה שהייתה בתהליכי פיתוח אצל Wavefront Technologies מוזגה לתוך מאיה. הרכישה בוצעה כתגובה לרכישה של Softimage על ידי מיקרוסופט. לאחר הרכישות והמיזוג נקראה חברת הבת החדשה "Alias|Wavefront".
בתחילת הפיתוח מאיה השתמשה בTCL כשפת תסריט, במטרה למנף את הדמיון שלה לשפת מעטפת הפקודה של יוניקס. לאחר המיזוג עם Wavefront, נבחרה Sophia, שפת התסריט של התוכנה של Wavefront, להוות בסיס ליצירת MEL- השפה המוטבעת (embedded) של מאיה.
מאיה 1.0 שוחררה בפברואר 1998. בעקבות סדרה של רכישות, מאיה נמכרה לחברת Autodesk ב-2005. בעקבות רכישת החברה נקראת התוכנה Autodesk Maya. עם זאת מאיה ממשיך לשמש כשם העיקרי של המוצר.
שימוש בתעשייה
מאיה שימשה ליצירת גרפיקה בסרטי קולנוע רבים כולל: נערה עם קעקוע דרקון, אווטאר, הוגו ורנגו.
כמו כן נעשה שימוש במאיה לשם יצירת אפקטים ויזואליים בתוכניות טלוויזיה, למשל: משחקי הכס, המתים המהלכים, עד עצם היום הזה, בונז ואימפריית הפשע.
מאיה משמשת ליצירת אפקטים ויזואליים גם במשחקי מחשב, למשל במשחק Halo 4.
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ List of C++ applications
- ^ "History". Maya books. נבדק ב-2010-12-11.
- ^ Muwanguzi, Michael J (2010-01-07). "Maya 2011" (Software Review). Microfilmmaker Magazine. נבדק ב-2010-12-11.