ועדת התעופה הבין-מדינתית
מטה הארגון בפינת הרחובות אורדינקה הגדולה וטולמצ'בסקי הגדולה במוסקבה | |
מידע כללי | |
---|---|
תחום שיפוט | חבר המדינות |
סוכנות אם | חבר המדינות |
סוכנות בת | המחלקה לחקירות טיס |
תאריך הקמה | 30 בדצמבר 1991 |
סוכנות קודמת | הוועדה הממלכתית לפיקוח על ביטחון טיסות כלי טיס |
מנהל | טטיאנה אנודינה |
מטה מרכזי | רחוב בולשאיה אורדינקה 22, מוסקבה |
http://mak-iac.org |
ועדת התעופה הבין-מדינתית (ברוסית: Межгосударственный авиационный комитет) היא הרשות להסדרת חוקי התעופה האזרחית בחבר המדינות העצמאיות (מדינות ברית המועצות לשעבר), החוקרת אסונות תעופה ותאונות אוויריות באמצעות המחלקה לחקירות טיס ואחראית לפיקוח על התעופה האזרחית במרחב האווירי של הרפובליקות הסובייטיות לשעבר.
בראש הוועדה מאז הקמתה ועד היום (2017) עומדת טטיאנה אנודינה.
היסטוריה
הוועדה הוקמה ב-30 בדצמבר 1991 כאשר 12 מדינות, מתוך 15 הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, חתמו על הסכם משותף להסדרת פעילות הוועדה כמפקחת על התעופה האזרחית. בהמשך גאורגיה פרשה מהוועדה.
בהתאם לתקנון, הוועדה פועלת לפי הנחיות ותקנים הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית.
באפריל 2010 נדרשה הוועדה לחקור את התרסקות מטוסו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי ובינואר 2011 הוועדה פרסמה את ממצאי חקירתה וטענה כי הפולניים חשו לחץ כלשהו לנחות למרות שהתנאים לא אפשרו זאת, תוך שהכוונה היא כי הנשיא קצ'ינסקי לחץ על הטייסים לנחות.
המדינות החתומות בהסכם התעופה האזרחית של חבר המדינות העצמאיות
ביקורת
בצמוד לוועדה פועלים ברוסיה גופים נוספים בתחום חקירת תאונות אוויריות כמו מכון המחקר המדעי הממלכתי לתעופה אזרחית (Государственный НИИ гражданской авиации, ГосНИИ ГА) שהוא הארגון הבכיר ביותר ברוסיה לחקר התעופה האזרחית והוא קיים עוד משנת 1930 והסוכנות הפדרלית לתחבורת אוויר של משרד התחבורה הרוסי, שני ארגונים אלה נוטים להתעמת עם נציגי הוועדה באשר למהימנות חקירותיהם בנושאי אסונות התעופה.
בנובמבר 2015 ממשלת רוסיה החליטה על פי הנחיה מספר 1283 כי תפקידי וסמכויות רישוי ורישום כלי טיס ונמלי תעופה יועברו לידי הסוכנות הפדרלית לתחבורת אוויר ומשרד התחבורה הרוסי.
ביולי 2016 ממשלת רוסיה הצהירה כי בכוונתה לפרק את הארגון ולפזר את סמכויותיו לארגונים אחרים. סגן ראש ממשלת רוסיה ארקדי דבורקוביץ' הנחה את הממשלה להתחיל בהעברת הסמכויות. את תפקידי חקירת תאונות אוויריות ייטול המרכז לחקירת תאונות אוויריות של משרד ההגנה הרוסי (Центр обеспечения расследования авиапроисшествий при Минобороны РФ) והשירות לבטיחות התעופה של משרד ההגנה (Служба безопасности полётов авиации МО РФ). באוגוסט 2017 שוב הועלו דיונים לפירוק הוועדה והחלפתה בארגון ממשלתי רוסי מקביל לארגון NTSB האמריקאי[2].
ראו גם
קישורים חיצוניים
- האתר הרשמי (RU/EN)
- האתר הרשמי הישן (RU/EN)
- ניו יורק טיימס, אנדרו קריימר, מוסקווה, המסמר האחרון בארון הקבורה של הקומוניזם: כמעט כל מטוסי חברת התעופה הרוסית "אירופלוט" יהיו מתוצרת מערבית, באתר הארץ, 14 באוגוסט 2009
- זוהר בלומנקרנץ, יוסי מלמן, ענת ציגלמן, לאחר התפרקות בריה"מ הוקמו מאות חברות בעלות רמת תחזוקה נמוכה, באתר הארץ, 4 באוקטובר 2001
- אורית זרובבל, 11/9 ברוסיה? שני מטוסי נוסעים שהמריאו ממוסקבה - התרסקו תוך 4 דקות, באתר גלובס, 25 באוגוסט 2004
הערות שוליים
- ^ אף שרשמית אוקראינה עודנה חברה בוועדה, בשנת 2012 היא הקימה גוף חקירות עצמאי משלה לחקירת תאונות אוויריות.
- ^ Зачем России новое ведомство для расследования авиакатастроф?
21887529ועדת התעופה הבין-מדינתית