Indiegogo
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | אתר אינטרנט |
תקופת הפעילות | 2008–הווה (כ־16 שנים) |
מוצרים עיקריים | מימון המונים |
indiegogo.com |
Indiegogo ("אינדיגוגו") הוא אתר מימון המונים בינלאומי שהוקם בשנת 2008 על ידי דנאה רינגלמן, סלבה רובין ואריק של. מטה החברה יושב בסן פרנסיסקו, קליפורניה. האתר הוא מאתרי האינטרנט הראשונים שהציעו אפשרות למימון המונים. האתר מאפשר לגולשים לתת תמיכה כספית לרעיונות, לצדקה ולעסקי סטארט-אפ. אינדיגוגו לוקח נתח של 5% מכל התרומות לכיסו, וכן קיימת עמלה לתשלומים המתקבלים דרך כרטיסי אשראי ודרך חברת PayPal הנעה בין 3.5% ל-9%.
האתר פונה לכל אדם בעל רעיון הרוצה לממן כספים להשגת מטרתו. 15 מיליון גולשים מרחבי העולם צופים באתר מדי חודש.
האתר מתבסס על מערכת של תגמול, כלומר התורמים, המשקיעים או הלקוחות המשלמים כדי לממן פרויקט, מקבלים תגמול כלשהו ממגייסי הכספים, במקום לקבל אחוזים מהמכירות או מאחזקת החברה לה הם תורמים. אולם, מנכ"ל החברה, סלבה רובין, ציין שבעתיד שיטת התגמולים תוסר מהאתר והתורמים יחזיקו במניות מהחברה או העסק בו הם יתמכו.
בשנת 2014 החברה השיקה את שירות "indiegogo life", המאפשר לאנשים לגייס כספים למקרי חירום, הוצאות רפואיות, אירועים חגיגיים ולאירועי חיים אחרים. השירות אינו כרוך בעמלה, כך שמגייסי הכספים שומרים נתח גדול יותר מהסכום שנתרם בכיסם. בשנת 2015 שם השירות שונה והאתר המוביל אליו הוא Generosity.com.
מימון המונים
בראיון לאתר Film Threat, רובין ציין שרעיון המיזם "הוא לאפשר לכל אדם לגייס כספים לכל רעיון". המשתמש באתר יכול לפתוח דף לקמפיין הגיוס שלו, לקשר את הדף עם חשבונו ב-Pay Pal, ליצור רשימה של "תמריצים" עבור התורמים ואז לצבור כמה שיותר צפיות לדף באמצעות מדיה חברתית. המשתמשים משווקים את דפי הקמפיין שלהם בעצמם באמצעות פייסבוק, טוויטר ופלטפורמות נוספות. האתר לוקח נתח של 5% מסך התרומות אם גיוס הכספים צלח. עבור קפמיין גיוס שכשל, כלומר קמפיין שסך התרומות עבורו עומד על פחות ממאה אחוז מהיעד אותו הציב המגייס, המגייסים יכולים להחזיר את הכספים בחזרה לתורמים ללא עמלה, או להשאיר בידיהם את התרומות אך בהפחתה של 9% מערכן. שלא כמו באתרי מימון המונים אחרים דוגמת Kickstarter, אינדיגוגו משחרר את הכספים מיידית לידי חשבון המשתמש ב-Pay Pal של המגייס. הכספים מועברים לידי המגייס עד לשבועים מרגע שהקמפיין הסתיים. בהסתמך על הוול סטריט ג'ורנל, נכון לינואר 2014 מעל 200,000 קמפיינים של גיוסי כספים עלו לאתר וגייסו "מיליוני דולרים" למגייסים ששיווקו את הרעינוות והמיזמים שלהם ל-70 עד 100 מדינות מדי שבוע. גם קמפיינים שהסתיימו והצליחו בגיוס הכספים נותרים לעיתים פתוחים באתר כדי לצבור אהדה ותפוצה.
כמה ממבצעי הגיוס המוצלחים של אינדיגוגו כוללים:
- "Lets Give Karen - The bus monitor" - קמפיין שבא לגייס כספים להתקנת מצלמות אבטחה על גבי אוטובוסי תלמידים בארצות הברית. הרעיון לקמפיין עלה לאחר דיווח בחדשות על מקרים חוזרים ונשנים של בריונות בהסעות אל ומבתי הספר. הקמפיין הצליח לגייס 703,833 דולר.
- "Stick-N-Find" - מדבקות נצמדות לאיתור אביזרי יומיום כגון מפתחות, שלטים ועוד. הסכום שגויס: 861,165 דולר.
- "Bug-A-Salt" - מתקן להתזת מלח על חרקים ומזיקים להדברתם. הסכום שגויס: 577,546 דולר.
- "Lets build a Tesla Museum" - קמפיין שגייס 1.3 מיליון דולר.
- "Storm Electric Bike" - אחד ממבצעי הגיוס המוצלחים ביותר באתר כולו. נכון ל-19 בפברואר 2015 גויסו 3.5 מיליון דולרים על ידי 6,293 תורמים (556 דולר לתורם בממוצע).
ב-24 ביולי 2013 חברת קנוניקל פתחה בקפמיין הגיוס השאפתני ביותר שהוצב באתר, החברה ניסתה לגייס 32 מיליון דולר על מנת לפתח טלפון חכם מבוסס על מערכת ההפעלה אובונטו. הקמפיין נכשל וסך התרומות הגיע ל-12.8 מיליון דולר בלבד. מנהלי הקמפיין החליטו לבטל את הגיוס ולהחזיר הכספים לתורמים.
בפברואר 2014, חברת אינדיגוגו נכשלה בעצמה בקמפיין גיוס שהעלתה לאתר. החברה פתחה בקמפיין לגיוס כספים עבור הדפסת כרך של ויקיפדיה האנגלית וכשלה בגיוס הסכום במלואו.
קמפיין הגיוס המוצלח ביותר עד כה באינדיגוגו נקרא "Flow Hive" (בתגום חופשי: "כוורת זורמת"). את המיזם הציגו זוג יזמים שפיתחו כוורת חכמה לה ניתן לחבר צינור וברזייה שבאופן אוטומטי שואבים את הדבש מהכוורת. הם הצליחו לגייס 12,174,187 דולר על ידי 36,653 תורמים. עם השקת הקמפיין, הם רצו לגייס "רק" 70,000 דולר, כך שהגיוס שלהם הגיע ל-17,385% עמידה ביעד.
חוקי האתר
גולשים בגילאי 13 עד 17 אינם רשאים לפרסם קמפיינים ללא הסכמת אפוטרופוס. המגייסים באתר לא יכולים לפרסם קמפיין שמנסה לגייס כספים למימון פעילויות לא חוקיות, או למימון מטרה שאינה ברת השגה.
אם הקמפיין מציע תגמולים לתורמים, הוא אינו יכול להציע אחוזים בחברה או בפטנט, או כל תמריץ כלכלי אחר. הקמפיין לא יכול להציע לתורמים אלכוהול, סמים, נשק, תחמושת או כל צורה של לוטו או הימורים כלשהם. הקמפיין לא יכול לעודד שנאה, פגיעה גופנית, מוות או נזק לרכוש או מוצר כלשהו שהשימוש או רכישתו תפגע בזכויותיו החוקיות של אדם אחר.
ביקורת
יחד עם Kickstarter, אתר Indiegogo הוא אחד מאתרי מימון ההמונים הפופולריים ביותר בארצות הברית. רוב מבקרי האתר משבחים את קלות השימוש בו ואת שירות הלקוחות, בעוד שחלק מבקרים את חוסר יכולתו של האתר בהשגת מימון מזרים. אינדיגוגו סבלני יותר כלפי מיזמים שונים ולכן מסנן או פוסל פחות קמפיינים לעומת Kickstarter. האתר מאפשר לגייס כספים עבור קמפיינים שלעולם לא יעברו אישור תחת Kickstarter.
ראו גם
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] Indiegogo22383650