Alan Wake (משחק וידאו)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אלן וייק
Alan Wake
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 14 במאי 2010
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות, משחק ירי בגוף שלישי
פיתוח Remedy Entertainment
הוצאה לאור Xbox Game Studios
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
כלי משחק ג'ויסטיק
מקלדת ועכבר
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו לשחקן יחיד
פלטפורמות גרסה רגילה:
Xbox 360
המחשב האישי
גרסת Remaster:
פלייסטיישן 4
פלייסטיישן 5
Xbox One
Xbox Series X/S
נינטנדו סוויץ'
המחשב האישי
המשחק הבא ספין אוף:
Alan Wake's American Nightmare (אנ')
משחק המשך:
Alan Wake II (אנ')

Alan Wake (בעברית: אלן וייק) הוא משחק וידאו מסוגות ההרפתקה והפעולה שפותח על ידי Remedy Entertainment והופץ על ידי אולפני מיקרוסופט. המשחק הופץ במאי 2010 עבור קונסולות ה-Xbox 360 ובפברואר 2012 עבור וינדוס. גרסה מחודשת הופצה עבור קונסולות הפלייסטיישן 4, פלייסטיישן 5, Xbox One, Xbox Series X/S והמחשב האישי באוקטובר 2021, ולקונסולת נינטנדו סוויץ' באוקטובר 2022. עלילת המשחק עוקבת אחר סופר מותחנים נודע בשם אלן וייק, המנסה למצוא את אשתו שנעלמה בזמן שהשניים נפשו בעיירה הבדיונית ברייט פולס שבוושינגטון, תוך כדי שעלילת ספרו האחרון – שאינו זוכר שבכלל כתב – מתגשמת לנגד עיניו.

מבנה המשחק שואל אלמנטים מסדרות מתח בטלוויזיה וכולל בתוכו חלוקה לפרקים, כאשר כל פרק מסתיים בקליף האנגר. המשחק מורכב משישה פרקים, ולאחריהם הסיפור נמשך בשני "ספיישלים" שזמינים להורדה כהרחבה בתשלום. כדי לקדם את המשחק הופקה גם מיני-סדרה בלייב אקשן בעלת שישה פרקים שעלילתה מתמקדת באירועים שקדמו לעלילת המשחק. כשנה לאחר יציאת המשחק שוחרר משחק ספין-אוף קצר בשם "Alan Wake's American Nightmare", וב-2023 שוחרר משחק המשך בשם "Alan Wake 2".

עלילת המשחק נכתבה על ידי הכותב סאם לייק (אנ') ופיתוחו לקח חמש שנים. בתחילה, המשחק פותח כמשחק הישרדות-אימה בעולם פתוח, אך הרעיון לבסוף נזנח בעקבות הקושי ליישם את העלילה על מבנה המשחק אותו החברה רצתה לפתח. בתוך כחודשיים, הצוות ביטל את הפקת הגרסה המקורית והפיק את המשחק מחדש. הפעם, הצוות הפך את המשחק למשחק מתח המחולק לפרקים בדומה לסדרות טלוויזיה פופולריות. שיטה זו אפשרה למפתחים להכניס את האלמנטים שרצו לעלילה וכן להשתמש במודלים שבנו קודם מבלי שנאלצו להתחיל את ההפקה מאפס. כמו כל המשחקים של Remedy Entertainment, המשחק משלב בתוכו וידאו בלייב-אקשן.

המשחק זכה לביקורות חיוביות ול"מעמד פולחן". הוא דורג במקום הראשון בתחרות "עשרת המשחקים הכי טובים של שנת 2010" במגזין "טיים". משחק ספין-אוף בשם "Alan Wake's American Nightmare (אנ')" (בעברית: "הסיוט האמריקאי של אלן וייק") הופץ בפברואר 2012 עבור שירות ה-Xbox Live Arcade (אנ').

Remedy תכננו לייצר משחק המשך מייד לאחר צאת המשחק, אך מיקרוסופט דחתה את ההצעה משיקולים כלכליים. במקום זאת, המשחק היווה השראה לפיתוח המשחק "Quantum Break (אנ')". בשנת 2019, Remedy הפיצה את המשחק "Control (משחק וידאו) (אנ')" שמתרחש באותו היקום הבדיוני שבו עלילת "אלן וייק" מתרחשת. משחק המשך מלא בשם "Alan Wake 2" הוכרז בזמן טקס "The Game Awards 2021 (אנ')" בדצמבר 2021 והופץ באוקטובר 2023 בהוצאת אפיק גיימס.

משחקיות

המשחק תואר על ידי יוצריו כ-"נפש של מותחן פסיכולוגי בגוף של משחק פעולה".[1] היוצרים הצהירו בראיון שהמשחק הוא לא משחק הישרדות-אימה, למרות שהוא משלב אלמנטים רבים מז'אנר זה.[2] עלילת המשחק מתרחשת בעיירה בדיונית בשם "ברייט פולס" בוושינגטון ושלבי המשחק מתרחשים באזורים שונים בעיירה כגון היער, הפארק או החווה במהלך שעות הלילה. במהלך שעות היום, המשחקיות היא שונה ומתמקדת בשיח עם דמויות ומציאת רמזים.

השחקן שולט בדמותו של אלן וייק, סופר ספרי מתח ידוע שסובל ממחסום כתיבה. וייק מוצא את עצמו מתמודד עם "הנוכחות האפלה", ישות על-טבעית שמשתלטת על בני אדם, בעלי חיים וחפצים. אויבים אלו, שבלשון המשחק נקראים "נלקחים" (Taken), נראים כצללים התוקפים את וייק בעזרת נשקים חמים וקרים. יש במשחק סוגים רבים של נלקחים, הניחנים במאפייני התנהגות שונים. מלבד הנלקחים, על השחקן להילחם במכונות וחפצים עליהם החשיכה שולטת. כשאויבים מנסים לתקוף את אלן, השחקן יכול להתחמק מהם במהלך המדמה "זמן קליע".

הנלקחים מוגנים על ידי "שריון" עשוי מחשיכה וניתן לפגוע בהם רק כאשר הם נחשפו לאור, שביכולתו לשרוף את החשיכה. המשחק שם דגש על שימוש בפנס במקביל לשימוש בנשק, והפנס משמש גם ככוונת בזמן שהשחקן מכוון את נשקו לעבר הנלקחים. ניתן למקד את אלומת האור של הפנס ובכך להניס את החשיכה יותר מהר, אך מיקוד האור גורם לסוללה של הפנס להתרוקן מהר יותר. בנוסף לטעינת הנשק בקליעים, על השחקן לטעון את הפנס עם סוללות חדשות, או לחכות שאלו ייטענו מחדש בכוחות עצמם. חלק מהנלקחים מסוגלים לחדש את השריון שבהם באטיות. כאשר אלן מנצח נלקח, הנלקח נעלם.

בחלק מהפעמים, השחקן יכול לעשות שימוש במקורות אור סביבו שנמצאים במפת המשחק. בנוסף, השחקן יכולים להשתמש באקדח נורים, לפידים ופצצות תאורה כדי להחליש את הנלקחים. וייק יכול להיעזר באור בסביבתו במטרה להחליש במכה מספר רב של נלקחים ולעמוד מתחת לפנס רחוב (שמשמש כאזור בטוח אליו הנלקחים לא יכולים להיכנס) על מנת להטעין את נשקיו ולחדש את נקודות החיים שלו ללא חשש. בחלק משלבי המשחק, השחקן יכול לנהוג במכונית כדי לנוע בין מקומות שונים בעיירה. במהלך הנהיגה באחת, השחקן יכול לדרוס נלקחים שמופיעים באמצע הדרך או להשתמש בפנסי הרכב במטרה להשמיד את הנלקחים.

אלמנט חשוב במשחק הוא איסוף דפי טיוטה מתוך הספר שאלן כתב: "יציאה" (Departure). אלן לא זוכר שכתב את הספר, אבל לחרדתו הרבה הוא מגלה שעלילתו מתגשמת במציאות. הדפים מתוך הספר מפוזרים ברחבי שלבי המשחק (לא בסדר כרונולוגי) ומתארים בתוכם אירועים שקרו בעבר או שטרם התרחשו, מה שנותן רמזים מטרימים לגבי תפניות עתידיות בעלילה.[3] חפצים נוספים אותם ניתן לאסוף כוללים תרמוסים, קלטות ובהן פרקי תוכנית הטלוויזיה "נייט ספרינגס" (שהיא פסטיש של סדרת הטלוויזיה "אזור הדמדומים"), הקלטות של תוכניות רדיו ושירים המושמעות ברחבי העיירה וכן שלטים שונים.[3] תוכניות הרדיו נותנות לשחקן מבט על ההיסטוריה והתרבות של העיירה.

פיתוח

השראה

המשחק שאב השראה מסרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה וספרים פופולריים באותו הנושא. מלבד זאת, היוצרים הוסיפו במשחק מחוות ליוצרים שונים ולעבודותיהם. יוצרי המשחק הסבירו בראיון שמטרתם הייתה "לקחת משהו מוכר ולהכניסו למשהו אחר לגמרי שלהם בתקווה שהמשחק יהיה ייחודי מצד אחד, אך מאוד מוכר לשחקנים מצד שני".

הסופר סטיבן קינג שימש השראה גדולה עבור מפתחי המשחק. הדמות הראשית, אלן וייק הוא סופר שיצירותיו מתגשמות. תמה זו מוצגת על ידי קינג עצמו בחלק מספריו.[4] הקריינות של אלן במשחק זהה לקריינות של קינג בספריו, והשורה הפותחת את המשחק היא ציטוט ממאמר של קינג.[5] המשחק מציג מחוות לסרט "הניצוץ" (שמבוסס על ספרו של קינג) בדמות מבוך המדשאה (אנ') ואזכורים נוספים. במשחק מוצגת גם מכונית הזהה בעיצובה למכונית מהספר "כריסטין". קינג עצמו נתן אישור ליוצרי המשחק להשתמש באלמנטים מעבודותיו ובתמורה הוא קיבל עותק של המשחק במתנה, אך לא יכל לשחק בו מכיוון שלא הייתה לו קונסולת Xbox. בנוסף ליצירותיו של קינג, הכותב סאם לייק ציין שהכותבים ברט איסטון אליס וניל גיימן היו השראה עבורו במהלך תהליך הפיתוח. בנוסף אליהם, הספר "House of Leaves (אנ')" של הסופר מארק די. דניאלווסקי (אנ') היווה השראה לצוות הפיתוח.

במהלך המשחק, השחקן יכול למצוא טלוויזיות המציגות פרקים קצרים מתוך התכנית הפיקטיבית "Night Springs". התכנית מבוססת על הסדרה "אזור הדמדומים" שנוצרה על ידי רוד סרלינג (אנ') בשנות ה-50. הצוות ציין שעבודותיו של אלפרד היצ'קוק שימשו השראה בפיתוח המשחק. באחד השלבים, להקת ציפורים תוקפת את השחקן, השפעה ישירה מהסרט "הציפורים" של היצ'קוק.[6]

העיירה בה המשחק מתקיימת, "ברייט פולס", נוצרה בהשראת העיירה הבדיונית טווין פיקס. צוות הפיתוח טיילו בוושינגטון במטרה לצלם תמונות וסרטונים ששימשו עזר לעיצוב העיירה במשחק.[7]

שימוש בפרקים

המבנה של המשחק נועד לדמה תוכנית מתח ומסתורין בטלוויזיה, כאשר כל פרק מוסיף "עוד חתיכה לפאזל" הפותר את התעלומה שמלווה את העלילה. כל פרק מסתיים בקליף האנגר ונפתח במשפט "בפרקים הקודם של אלן וייק" יחד עם מונטאז' שממחיש לשחקן מה קרה קודם. בכל סוף פרק מתנגן שיר אחר בהתאם לטון שבו הפרק מסתיים, ביניהם שירים של האמנים דייוויד בואי, ניק קייב, רוי אורביסון, דפש מוד ועוד.

ביקורות

המשחק זכה לביקורות חיוביות. באתר Metacritic, שמשקלל ממוצע של ביקורות שונות מהאינטרנט והתקשורת, יש ל"אלן וייק" ציון של 83/100.[8][9] במרוצת השנים "אלן וייק" צבר מעמד פולחן.

משחקי המשך

המשחק "Alan Wake's American Nightmare (אנ')" יצא בשנת 2012 ועלילתו מתקיימת במקביל לעלילת המשחק המקורי. במסגרת העלילה, בארי, חברו של אלן, צופה בפרק של תוכנית טלוויזיה בשם "Night Springs", לו אלן כתב את התסריט כתחילת דרכו כסופר. הפרק עוסק בדמות בשם "אלוף האור", אותה מגלם אלן, בעודו מתמודד עם דופלגנגר מרושע בשם "מר שריטה".

משחק המשך מלא, "Alan Wake 2 (אנ')", יצא באוקטובר 2023 ומתמקד בשתי דמויות: אלן, שעדיין כלוא ב"מקום האפל" ומנסה לברוח באמצעות כתיבת סיפור שישנה את המציאות, וסאגה אנדרסון, סוכנת הבולשת שמגיעה לעיירה ברייט פולס בעקבות סדרת מקרי רצח. המשחק יצא עבור הקונסולות פלייסטיישן 5, Xbox Series X/S והמחשב האישי.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Alan Wake בוויקישיתוף

"Alan Wake", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים

  1. ^ Alan Wake, web.archive.org, ‏2012-02-04
  2. ^ Interview: Remedy Talks Up Alan Wake DLC, Game Informer (באנגלית)
  3. ^ 3.0 3.1 Alan Wake Remastered Review, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ "Alan Wake". Eurogamer.net (באנגלית). 2005-05-31. נבדק ב-2023-08-19.
  5. ^ Stephen King Updated December 20, 2019 at 09:10 AM EST, Stephen King: Why Hollywood can't do horror, EW.com (באנגלית)
  6. ^ Alan Wake Preview and Interview, AusGamers.com (באנגלית)
  7. ^ Edge Staff published, Alan Wake turns 10: Remedy's game took five years to emerge from the darkness of development, the studio explains how it finally saw the light, gamesradar, ‏2020-05-14 (באנגלית)
  8. ^ Alan Wake, Metacritic (באנגלית)
  9. ^ Alan Wake, Metacritic (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39215315Alan Wake (משחק וידאו)