אארו וודוכודי
נתונים כלליים | |
---|---|
תקופת הפעילות | 1919–הווה (כ־105 שנים) |
משרד ראשי | פראג, צ'כיה |
מוצרים עיקריים | מטוסי סילון קרב ואימונים |
www.aero.cz/en |
אָאֶרוֹ ווֹדוֹכוֹדִי (באנגלית: Aero Vodochody, המכונה בדרך כלל Aero, וודוכודי הוא שם המיקום בקרבת פראג בו המפעל ממוקם) היא יצרנית מטוסים צ'כית (צ'כוסלובקית לשעבר), פעילה משנת 1919, הידועה במטוסי אימון ומטוסי קרב קלים שלה: L-29 דלפין, L-39 אלבטרוס, L-59 סופר אלבטרוס, L-159. ה- L-39 הוא המפורסם שביניהם ועם מספר המפעילים הגדול ביותר.
משנת 1929 עד 1951 אארו גם יצרו מגוון מכוניות קטנות ובינוניות עם מנועי שתי פעימות, ובשנים 47–1946 הם ייצרו את משאית סקודה 150 תחת רישיון. לאחר נפילתה של השלטון הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה (1989) ובשאר חלקי מרכז אירופה, הפסידה החברה חלק ניכר משווקיה העיקריים עבור מטוסי אימון סילונים. המכירות של מטוסים צבאיים ירדו בתחילת שנות ה-90 במזרח אירופה, כמו גם במדינות נאט"ו, שבהן כניסתו של יצרן חדש הייתה כמעט בלתי אפשרית. בין השנים 1998 עד 2004 חברת אארו נשלטה על ידי בואינג. בסוף אוקטובר 2006 אארו וודוכודי נרכשה על ידי קבוצת השקעות צ'כית-סלובקית, פנטה השקעות, שרכשה אותה בכ -3 מיליארד דולר קנדי.
כיום, אארו וודוכודי מייצרת ברישיון את הסיקורסקי S-76, ומכלולים תעופתיים שונים כגון: תיבת כנף של אלנייה C27, דלתות עבור אמבראר 170 ו אמבראר 190, תא הטייס של ה-UH-60, דלתות תותח של F/A-18 סופר הורנט, תת-מכלולים וחלקים עבור משפחת איירבוס A320, מכלולים עבור בואינג 767, ואת ה-L-159 מטוס קרב סילוני קל. אארו צפויה גם לשדרג את המסלול בנמל התעופה וודוכודי שלה ליד פראג לסטנדרטים של התעופה הבינלאומי אשר ישרת בעיקר חברות תעופה לואו-קוסט וטיסות שכר לכיוון פראג.
ביולי 2018 פורסם על הפרויקט המשותף בין החברה לבין התעשייה האווירית לפיתוח מטוס קרב-תקיפה רב-משימתי F/A-259 סטרייקר.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של אארו וודוכודי
35936322אארו וודוכודי