שסתום משנק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שסתום משנק, או צ'וקאנגלית: Choke), הוא חלק ממנוע בעירה פנימית עם קרבורטור, המשנה את לחץ האוויר בסעפת היניקה, ובכך משנה את יחס האוויר-דלק הנכנס למנוע. שסתומי משנק משמשים בדרך כלל במנועים שאיבה טבעית כדי לספק תערובת דלק עשירה יותר בעת התנעת המנוע. רוב שסתומי המשנק במנועים הם שסתומי פרפר המורכבים במעלה זרם סילון הקרבורטור כדי לייצר ואקום חלקי גבוה יותר, המגביר את צריכת הדלק.[1]

בהקשרים של תעשייה כבדה או הנדסה נוזלית, כולל הפקת נפט וגז, שסתום משנק או צ'וק הוא עיצוב מסוים של שסתום עם צילינדר מוצק המונח בתוך גליל אחר מחורר.

מאייד

סכמת חתך של קרבורטור בסיסי, המראה את שסתום המשנק בחלק העליון
ידית הצ'וק הידנית ביונדאי אקסל 1989

לעיתים מותקן שסתום משנק בקרבורטור של מנועי בעירה פנימית. מטרתו להגביל את זרימת האוויר, ובכך להעשיר את תערובת הדלק-אוויר בעת התנעת המנוע. בהתאם לתכנון וליישום המנוע, ניתן להפעיל את השסתום באופן ידני על ידי מפעיל המנוע (באמצעות מנוף או ידית משיכה) או אוטומטית על ידי מנגנון רגיש לטמפרטורה הנקרא משנק אוטומטי.

שסתומי משנק חשובים למנועי בנזין בשאיבה טבעית מכיוון שטיפות בנזין קטנות אינן מתנדפות היטב בתוך מנוע קר. על ידי הגבלת זרימת האוויר לתוך הקרבורטור, שסתום המשנק מפחית את הלחץ בתוך הגרון, מה שגורם לכמות גדולה יותר של דלק להידחף מהסילון הראשי לתוך תא הבעירה במהלך פעולה קרה. לאחר שהמנוע חם (מהבעירה), פתיחת שסתום המשנק מחזירה את הקרבורטור לפעולה רגילה, ומספקת דלק ואוויר ביחס הסטוכיומטרי הנכון לבעירה נקייה ויעילה.

המונח "צ'וק" מוחל על מכשיר ההעשרה של הקרבורטור גם כאשר הוא פועל בשיטה שונה לחלוטין. בדרך כלל, לקרבורטורים SU יש "צ'וקים" הפועלים על ידי הורדת סילון הדלק לחלק צר יותר של המחט. אחרים עובדים על ידי הכנסת נתיב דלק נוסף לתא השקע הקבוע.

משנקים היו כמעט אוניברסליים במכונית עד שהזרקת דלק החלה להחליף את הקרבורטורים. שסתומי משנק עדיין נפוצים במנועי בעירה פנימית אחרים, כולל רוב המנועים הניידים הקטנים, אופנועים, מטוסים קטנים מונעי מדחף, מכסחות דשא ומנועים ימיים בשאיבה רגילה.

תעשייה

בהפקת נפט (והקשרים אחרים של טיפול בנוזלים כבדים), שסתום משנק או צ'וק הוא מגביל זרימה מתכוונן שנועד לפעול במפל לחץ גדול, בקצב ספיקה גדול, לאורך זמן.

עיצוב המשנק המוכר ביותר הוא צילינדר מוצק שמותאם היטב בתוך גליל אחר שיש בו מספר חורים קטנים ("הכלוב"). משיכה הדרגתית של הפקק מגלה עוד ועוד חורים, ומפחיתה בהדרגה את ההתנגדות לזרימה.[2][3] אם החורים ממוקמים באופן קבוע, אז היחס בין מיקום השסתום לבין מקדם הזרימה (Cv קצב הזרימה ליחידת לחץ) הוא ליניארי בקירוב. עיצוב אחר מציב "שרוול" גלילי צמוד סביב החלק החיצוני של הכלוב ולא תקע בתוך הכלוב.[4] משנק עשוי לכלול גם שסתום חרוטי ומושב שסתום, כדי להבטיח כיבוי מוחלט.

נוזלים הזורמים לתוך הכלוב (דרך כל החורים שלא מכוסים) נכנסים מכל הצדדים, ומייצרים סילוני נוזלים. הסילונים מתנגשים במרכז גליל הכלוב, ומפזרים את רוב האנרגיה שלהם באמצעות נוזל הפוגע בנוזל, ומייצרים פחות חיכוך ושחיקת קוויטציה של גוף השסתום המתכתי. עבור נוזלים שוחקים, משנקים יכולים להיות עשויים טונגסטן קרביד או אינקונל.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שסתום משנק בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Taylor, Charles Fayette (1985-03-19). Internal Combustion Engine in Theory and Practice, second edition, revised, Volume 2: Combustion, Fuels, Materials, Design (באנגלית). MIT Press. ISBN 978-0-262-70027-6.
  2. ^ Mokveld Product animation: angle choke valve
  3. ^ Mokveld Product animation: axial choke valve
  4. ^ External Sleeve Choke Valve
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39428464שסתום משנק