שמיעה אבסולוטית
שמיעה אבסולוטית (מוחלטת) היא היכולת לזהות גובה צליל בשמו על פי תדר הצליל בלבד, דהיינו - על פי גירוי שמיעתי בודד, ולא בהסתמך על היחס בינו לבין צלילים נתונים אחרים. שם המונח נובע מכך שהיכולת אינה תלויה ביחס בין צלילים, ולפיכך היא מוחלטת, בניגוד לשמיעה יחסית. בני אדם בעלי שמיעה אבסולוטית מסוגלים, למשל, להבחין האם קטע מוזיקלי מסוים מנוגן בסולם המקורי בו נכתב, ברמה גבוהה יותר, הם מסוגלים להבחין אם מנגינה או צליל מסוים מכוונים לפי כיוון תזמורתי או לא (מזויפים). רוב האנשים, לעומת זאת, מסוגלים לזהות רק את היחס בין צלילי הקטע המוזיקלי ורק סטייה ביחס ביניהם תצרום באוזניהם כטעות או זיוף.
תהליך זיהוי הצליל אצל אדם בעל שמיעה אבסולוטית משול לזיהוי רמות אפור. לדוגמה, כפי שרמת אפור מסוימת מזוהה כ-50% תאורה, כך תדר מסוים מזוהה כסי במול. לעומת זאת אדם שלא ניחן ביכולת זיהוי אבסולוטית יוכל רק לזהות שההבדל בין רמת אפור אחת לשנייה הוא 10%, אך לא ידע לומר אם הוא צופה ברמות של 40% ו-50% או ברמות של 60% ו-70%.
בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית (פעילה), מסוגלים לא רק לזהות צליל (שמיעה אבסולוטית פסיבית / סבילה), אלא גם להפיק בשירה את הצליל הרצוי.
הדעות חלוקות בשאלה האם שמיעה אבסולוטית טבעית היא כשרון מולד או יכולת הנרכשת בשלבי ילדות מוקדמים.
אין בהכרח מתאם בין שמיעה אבסולוטית לכשרון מוזיקלי: רבים בעלי שמיעה אבסולוטית כלל אינם עוסקים במוזיקה, ולהפך - רוב המוזיקאים המחוננים לא ניחנו בשמיעה אבסולוטית.
לכ-10% מהילדים האוטיסטים יש שמיעה אבסולוטית יחסית ל-1 או 2 אחוזים באוכלוסייה הכללית[דרוש מקור].
מחקרים מדעיים
היסטוריה
מחקרים על יכולת השמיעה האבסולוטית החלו ,ככל הנראה, במאה ה-19 והתרכזו בהבנת התופעה ובאמצעי מדידה. נמצא שגם בעלי חיים אחרים כגון, עטלפים, זאבים וציפורים הינם בעלי יכולת לזהות גובה צליל באופן אבסולוטי.
הבדלים בתודעה ולא בקליטת הצליל
מבחינה פיזיקלית ופונקציונאלית, לא קיים הבדל בין אנשים עם היכולת לאלה החסרים אותה. כלומר, לא נמצא שקיים הבדל פיזיולוגי במערכת השמיעה. ההבדל הוא ,ככל הנראה, בתודעה שמפותחת בשכבת הקורטקס העליונה ואשר מאפשרת לזכור ולזהות תדרים באופן דומה לזיהוי של צבעים.
קשר לשפה
נמצא שאצל דובריי שפות טונאליות (כדוגמת : סינית ווייטנאמית) קיימת שכיחות גבוהה יותר של בעלי שמיעה אבסולוטית.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- דייב מונגר, Why Perfect Pitch isn't always perfect, מתוך האתר Cognitive Daily
- "הגלולה לשמיעה אבסולוטית" באופוס - המגזין למוזיקה קלאסית
22948669שמיעה אבסולוטית