שיתופים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שיתופים הוא ארגון המתמחה בפיתוח והובלה של מגוון פלטפורמות לשיתופי פעולה ולשיח בין מגזרי בו מעורבים בכירים במשרדי הממשלה, מנכ"לים חברתיים, פילנתרופים המעורבים בעשייה החברתית וראשי המגזר העסקי. הארגון הוקם בשנת 2006 על ידי פילנתרופים ויזמים חברתיים מישראל, מאירופה ומארצות הברית, מתוך חזון משותף של יצירת חברה אזרחית, פלורליסטית ויוזמת, שתיצור שיח המחבר בין ארגונים חברתיים, משרדים ממשלתיים ופילנתרופים בישראל.

שיתופים מסייעים להפוך תהליכים מורכבים למדויקים ומכווני מטרה. ההיכרות עם שלושת המגזרים מאפשרת ליצור שיח משותף אפקטיבי, ולרתום את הגורמים החיוניים למסע בדרך להשגת המטרה. שיתופים מפתחים ומובילים אסטרטגיות להשפעה חברתית, המבוססות על מתודות ברורות, מדידות ומוכחות ליצירת שינוי. העשייה מתבססת על ניהול יוזמות ותהליכים, פיתוח של ידע יישומי, פיתוח מקצועי וייעוץ לבעלי עניין ולמובילי מהלכים להשפעה חברתית משותפת בישראל.

קולקטיב אימפקט ומרחבי השפעה

שיתופים פועלים לקידום גישת קולקטיב אימפקט (Collective Impact) כאסטרטגיה לפתרון בעיות חברתיות בישראל. בבסיס הגישה עומדת הנחת היסוד כי פתרון בעיות מורכבות אינו אפשרי על ידי פעילותו של ארגון יחיד, וכי גם שיתופי פעולה בין ארגונים לרוב אינם נותנים את המענה הנדרש. לכן, יש צורך בשיתוף פעולה ארוך טווח בעל מאפיינים ייחודיים.[1]

מודל הפעולה, אשר פותח בארצות הברית על ידי חברת הייעוץ FSG, מדגיש את המרכיבים הדרושים למהלך מערכתי לפתרון בעיה חברתית מורכבת: בניית הסכמה, מחויבות, פעולה ומדידה משותפת של בעלי עניין מכל המגזרים – ציבורי, עסקי, פילנתרופי ושלישי.[2][3][4]

ברוח גישה זו, פותח מודל ייחודי הנקרא  "מרחב השפעה". מרחב השפעה הוא מסגרת פעולה למנכ"לים של ארגונים חברתיים מהמגזר השלישי, הפועלים לקידום סוגיה חברתית משותפת. המטרה היא לאפשר למנכ"לים אלו ולארגונים שבראשם הם עומדים להעצים את השפעתם על הסוגיה החברתית באמצעות מרחב הפעולה המשותף.[5]

שתי אסטרטגיות מרכזיות אלו מטרתן לקדם השפעה חברתית מערכתית-  קולקטיב אימפקט כמודל המשלב פעולה ושותפות של שלושת המגזרים, ומרחב השפעה כמסגרת ייעודית של המגזר השלישי. שתי אסטרטגיות אלה, הנשענות על גישה תאורטית ומתודולוגית משותפת, יכולות לפעול כל אחת בנפרד או במודל המשלב ביניהן.

תהליכי שיתוף בממשלה

שיתופים מפעילים תהליכי שיתוף בין מגזריים במשרדי ממשלה ובגופים ציבוריים, על מנת לקדם פתרונות לסוגיות חברתיות-מערכתיות. תהליכי השיתוף כוללים הפעלת שולחנות עגולים, בהם לוקחים חלק נציגים מהמגזר השלישי, המגזר העסקי והממשלה.[6]

בעשור האחרון מוביל ארגון שיתופים מגוון רב של תהליכי שיתוף בין-מגזריים במשרדי ממשלה ובגופים ציבוריים.  מאז 2008 ליוו שיתופים מעל 30 תהליכי שיתוף עבור 8 משרדי ממשלה, תהליכים אלו שיתפו אלפי בכירים מהממשלה, מהמגזר העסקי-פילנתרופי, מהחברה האזרחית ומשתתפים נוספים במעגלים רחבים. תהליכים אלו סייעו לחקיקה והחלטות ממשלה, בניית מודלים חדשניים של שיתוף, פיתוח תשתיות בין-ארגוניות, כניסה לתחומי פעילות וקהלי יעד חדשים ועוד.

5פי2 – היוזמה להרחבת מעגל המצוינות

היוזמה להרחבת מעגל המצוינות, הקרויה "חמש פי שתיים", החלה בשנת 2013 על ידי גורמים פילנתרופיים ועסקיים שחברו יחד עם משרד החינוך במטרה להכפיל את מספר התלמידים בישראל המסיימים תיכון במגמות מתמטיקה, מדעים והנדסה ברמת 5 יחידות לימוד. הרקע ליוזמה היה הירידה במספר התלמידים שלמדו חמש יחידות מתמטיקה בין השנים 2006 ו-2012, מ-12,900 ל-8,869 תלמידים, ירידה של כ- 30%.[7]

ב-2015 הכריז שר החינוך נפתלי בנט על "התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה",[8] שיעדיה הם הכפלת מספר הלומדים בחמש יחידות מתמטיקה עד 2019 ל-18,000 לומדים, והכפלת מספר המורים המלמדים 5 יחידות – מ-1,000 ל-2,000 מורים. במסגרת התוכנית הועלה הבונוס הניתן על חמש יחידות מתמטיקה בהשכלה הגבוהה כתמריץ, ל-30 נקודות לפחות בהשוואה ל-25 נקודות בעבר.[9]

בשנת 2016 עמד מספר הניגשים לבגרות במתמטיקה חמש יחידות לימוד על 12,800 תלמידים, ובשנת 2017 – 16,664 תלמידים[10] אך משרד החינוך לא פרסם נתונים מפורטים.[11]

פיתוח פילנתרופיה

שיתופים משפיעים על פיתוח תרבות של פילנתרופיה אסטרטגית בישראל. פילנתרופיה פעילה, אפקטיבית ומכלילה (inclusive) היא אחד מעמודי התווך של חברה אזרחית בריאה ומשגשגת: היא מספקת מנוע כלכלי לצמיחה, חדשנות וקיימות של ארגוני המגזר השלישי, ונותנת ביטוי לאזרחות פעילה.

במטרה להרחיב את מפת המשאבים הפילנתרופים בישראל, מספקים שיתופים לפילנתרופים ולבכירים בקרנות, הזדמנויות לקחת חלק ביוזמות להשפעה חברתית רחבה במודל קולקטיב אימפקט,  ובמקביל מציעים העשרה, פיתוח מקצועי ולמידת עמיתים עבור בכירים משלושת המגזרים – השלישי, העסקי והממשלתי.

ניהול חברתי

ארגון שיתופים עוסק בקידום ובחיזוק ההשפעה החברתית של מנכ"לים מהמגזר השלישי, ומסייע להם להתפתח מקצועית ואישית. זאת באמצעות פורום שיתופים למנכ"לים, הטמעת תפיסות הניהול החברתי במסגרות נבחרות ומתן מענה מקצועי לפניות מנכ"לים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Kania, J & Kramer, M, Collective Impact, Stanford Social innovation Review, Winter, pp: 36-41, 2011
  2. ^ Agranoff , Robert, Managing within Networks: Adding Value to Public Organizations., Washington, DC: Georgetown University Press, 2007
  3. ^ Kania, J & Kramer, M, Embracing Emergence: How Collective Impact Addresses Complexity, Stanford Social Innovation Review, 2013
  4. ^ Vandeventer, P., & Mandell, M, Networks that work: A practitioner’s guide to managing networked action, Los Angeles: Community Partners, 2011
  5. ^ Crutchfield L., & Mcleod Grant H, Forces for Good: The Six Practices of High-Impact Nonprofits, San Francisco: JossyBass Publishers, 2008
  6. ^ שמידט הלל, אלמוג בר מיכל, שותפויות בין מגזריות בישראל: תשומות, תהליכים ותוצרים, המרכז לחקר החברה האזרחית והפילנתרופיה בישראל, האוניברסיטה העיברית ירושלים, 2016
  7. ^ התכנית הלאומית לקידום המתמטיקה והמדעים
  8. ^ "התכנית הלאומית לקידום המתמטיקה". נבדק ב-2017-12-19.
  9. ^ הגדלת הבונוס על 5 יחידות מתמטיקה
  10. ^ חי, שחר (2017-08-02). "משרד החינוך: התחזית ל-2017 - עלייה במספר הניגשים לבגרות 5 יח"ל במתמטיקה". Ynet. נבדק ב-2017-12-19.
  11. ^ שאול אמסטרדמסקי, האם הרפורמה של בנט ל-5 יחידות במתמטיקה הוכיחה את עצמה?, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 9 בפברואר 2017
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

שיתופים22122029