שיחה:שמירת הנפש/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

טעות במקורות ובביאור הדברים

7
אליהו ה (שיחהתרומות)

בערך: ונשמרתם מאד לנפשותיכם נכתב: שלושה פסוקים אלו אינם עוסקים בהקשרם המקורי בשמירת הנפש במובנה הפיזי, והם נסובים אודות דברים אחרים,

לענ"ד זה טעות כי הפסוקים האלו כן מדברים על שמירת הנפש

וכן נכתב שם: אך מובא בתלמוד בבלי שהגמון אחד למד משם על החובה להיזהר בשמירת הנפש.

אך לדעתי יש כאן טעות כי זה בדיוק הפוך שבאמת הפסוק הזה כן מדבר על שמירת הנפש.

ובגמ' בברכות מובא שההגמון הגוי למד מזה על שמירת הגוף (כלומר שצריך ליזהר מלסכן את הגוף פיזית).


או שלא הבנתי מה כוונת המנסח - מן הראוי לנסח את זה באופן ברור ומובן יותר.


אני מציין כאן את דברי הגמ' בברכות (לב ע"ב): ת"ר מעשה בחסיד אחד שהיה מתפלל בדרך בא שר אחד ונתן לו שלום ולא החזיר לו שלום המתין לו עד שסיים תפלתו לאחר שסיים תפלתו א"ל ריקא והלא כתוב בתורתכם (דברים ד, ט) רק השמר לך ושמור נפשך וכתיב (דברים ד, טו) ונשמרתם מאד לנפשותיכם כשנתתי לך שלום למה לא החזרת לי שלום אם הייתי חותך ראשך בסייף מי היה תובע את דמך מידי א"ל המתן לי עד שאפייסך בדברים א"ל אילו היית עומד לפני מלך בשר ודם ובא חברך ונתן לך שלום היית מחזיר לו א"ל לאו ואם היית מחזיר לו מה היו עושים לך א"ל היו חותכים את ראשי בסייף א"ל והלא דברים ק"ו ומה אתה שהיית עומד לפני מלך בשר ודם שהיום כאן ומחר בקבר כך אני שהייתי עומד לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה שהוא חי וקיים לעד ולעולמי עולמים על אחת כמה וכמה מיד נתפייס אותו השר ונפטר אותו חסיד לביתו לשלום.

גאון הירדן

גאון הירדן (שיחהתרומות)

פשטות הפסוקים כפי שמצוטט מהמפרשים היא במובן שמירת טהרת הנפש מעבירות. מצויין בערך שההגמון למד מכאן גם את חיוב השמירה על חיי הגוף. איפה הבעיה?

אליהו ה (שיחהתרומות)

הניסוח לא כ"כ מובן משמע שם מדברי הכותב משמע שההגמון למד על שמירת הנפש מעבירות ופחות משמע מדבריו שהפסוק בהקשרו המקורי אינו מדבר על שמירת הגוף.

גאון הירדן (שיחהתרומות)

שלושה פסוקים אלו אינם עוסקים בהקשרם המקורי בשמירת הנפש במובנה הפיזי, והם נסובים אודות דברים אחרים, אך מובא בתלמוד בבלי שהגמון אחד למד משם על החובה להיזהר בשמירת הנפש. מכאן הסיק רבי מרדכי יפה בספר ה"לבוש":

שיש במשמעות אלו הלשונות שצריך האדם לשמור את נפשו שלא יביא את עצמו לידי סכנה, אף על גב שפשוטן של אלו הכתובים לא מיירי בזה (עוסק בזה), מכל מקום סמכו חז"ל על מקראות הללו ואסרו כל הדברים המביאין את האדם לידי סכנה

עד כאן הציטוט. איך היית מציע לנסח שהמשמעות תהיה יותר ברורה?

אליהו ה (שיחהתרומות)

שלושה פסוקים אלו עוסקים בהקשרם המקורי בשמירת טהרת הנפש מעבירות, אך מובא בתלמוד בבלי שהגמון אחד למד משם על החובה להיזהר בשמירת הגוף במובנה הפיזי שלא יביא עצמו לידי סכנה,

מכאן הסיק רבי מרדכי יפה וכו'.....

גאון הירדן (שיחהתרומות)

עכשיו טוב?

אליהו ה (שיחהתרומות)

למה אתה כותב: הגמון אחד למד משם על החובה להיזהר בשמירת הנפש

לא יותר פשוט וברור לכתוב: בשמירת הגוף והנפש במובנה הפיזי?

אין נושאים ישנים יותר