שיחה:רבי שלמה זלמן ליפשיץ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני חודש מאת קרנונא בנושא נהג לחבוש לראשו שטריימל גם בימות החול
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נהג לחבוש לראשו שטריימל גם בימות החול

האם יש לנו מקור ביוגרפי מהימן לידיעה כה חסרת חשיבות? ומנין ההנחה שנוהג זה היה ייחודי רק לו? קיימות תמונות רבות של רבנים מארצות אירופה בכל הדורות חבושים בכבע פרווה סתם. ועד החסידות שאימצה את השטריימל כדבר קדוש, מהיכי תיתי שיהודים חבשוהו לכבוד שבת בלבד? היה קר מאד בחורף גם בימות החול... וגם גוים חבשו כובעי פרווה דומים. כל עוד אין לפנינו מקור לדבר בכותבי תולדותיו - אני מציע למחוק את הפסקה. קרנונא (שיחה) 01:09, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה

@שרפי קודש, אתה בטוח ש"מיי צדיק" נקרא מקור מהימן? המעמיק (שיחה) 01:32, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
עודני בדעה כי העובדה שנהג לחבוש שטריימל בחול הוא פרט שולי ואין לו מקום בערך.
ברם מצאתי מקור מהימן לדבר. בספר תולדות חמדת שלמה עמוד כג, מאת נכד חתנו (נדפס בסוף שו"ת חמדת שלמה, תרפ"ב) אכן מובא בדרך אגב שכן היה דרכו, ומעשה באדם שלעג על כך - ואף שלא הקפיד כלל - משמים תבעו את כבוד תורתו. "פעם אחת הלך אדוני אבי זקני נ"ע על מצות סנדקאות. ודרכו בקודש להיות לבוש שטראמעל גם בחול. ויהי מידי הילוכו קרה אותו איש אחד והגם כי מופלג היה אך לא היה דחיל מרבנן ואמר בדרך שחוק "גוט שבת", מפני שהיה לבוש בשטריימיל. ויהי תיכף כשהוציא מילין אלו מפי נאלם לשונו ר״ל, ומת באותו יום".
ונמצינו למדים כי אכן בימיו היו רגילים יהודים ללבוש שטריימיל בעיקר בשבת. וחוזרני בי מפקפוקי. קרנונא (שיחה) 02:31, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
הצגת הידיעה עם קישור לערך שטריימל מטעה את הקורא כאילו היה שייך לעדת החסידים. ספרי קודש שיחה י' בחשוון ה'תשפ"ה • 02:55, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
אכן, עשוי להטעות. החמדת שלמה היה מתנגד.
דומה כי המעמד המיוחד של השטריימל בימינו כסממן חסידי מובהק התפתח לכאורה מכך שחסידים, בניגוד לשאר יהודי אירופה ואסיה, המשיכו להקפיד עליו כלבוש מיוחד לשבת גם במקומות וזמנים בהם בגדי פרווה נזנחו.
אם יותר להשמיע דיוקים בסיפור מעשה, המדקדק יראה כי מסתבר שכלל אין כוונת נינו לספר כאילו היה דרכו תמיד לחבוש שטריימל בכל ימות השנה. שאילו כן, מה דבר תימה ראה אותו אדם שהביאו לאחל בהיתול גוט שבת, הלא בודאי הכיר מכבר את מרא דאתרא וידע כי כך דרכו בכל יום. ברם הכותב (שלשונו אינה רהוטה ומקום הניח לשגות בכוונתו) מציין בפירוש שהיה בדרכו למצוות סנדקאות - שאולי, לכבוד המצוה - היה דרכו בקודש לחבוש שטריימל אף בחול. כך נראה לי להבין.
אם נראין הדברים גם בעיני אחרים, בודאי כדאי למחוק את הפסקה שבנוסף להיותה עובדה חסרת משמעות לכשעצמה, שמא אף איננה נכונה. קרנונא (שיחה) 12:50, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה