שיחה:רבי ישראל אלתר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 3 חודשים מאת כצאת השמש בנושא הארות והערות על הדף
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הארות והערות על הדף

ראשית, הוא היה מהמנהיגים הבולטים ביהדות החרדית בכלל, לא רק בארץ.

היה ידוע בייחוד בהקפדתו על זמנים - לכאורה יותר נכון: בין שלל תכונותיו הבולטות היה גם שמירה ודיוק בזמנים.

אך כל בני משפחתו הקרובה נרצחו - רובם המכריע של בני משפחתו

אולם לא הצביע בבחירות למרות שקרא להצביע - עדויות רבות מראים על זה שכן הצביע. [הפעמים בהם לא הצביע, היה זה משום ששימש גם כחבר ב'עדה החרדית', וכשראה שההצבעה שלו אינה מוכרחת, ויתר עליה בשל חברותו שם]

ה'נסיעה' לאדמו"ר - מעניין שנתפס העורך לזה, הגם כי ניתן לומר שעיסוקו בזה היה מינורי עד כמעט לא קיים. [זה היה יותר עניין של החסידים... וכן, לא היה לזה שום קשר לגור מעל חסידויות אחרות]

להוציא פעמים ספורות בעת שחלה - וכן כשנסע לנפוש בחיפה, צפת, זכרון יעקב ועוד

...את הטיש, והפכו לחסידים נלהבים. - חלקם אף הפכו לחסידים נלהבים [במרבית מהמקרים הורה שיצטרפו לקהילות אחרות]

כן היה נוהג להזמין לעיתים קבוצות חסידים לקידוש או לסוף הסעודה בשבת בבוקר, בדירתו. - אכן הזמין מספר חסידים, אך לא היה זה אף פעם בצורה של 'קבוצת חסידים' שהוזמנה, אלא כבודדים.

התמקד בעיקר סביב הדאגה לנושאי הקדושה - תוך כדי שמדגיש, שבדברים בהם דואג לציבור הרחב, נוקט את ההלכה הפסוקה, וכי אין בזה 'מידת חסידות' כלל, את חסידיו היה מדריך גם מעל זה.

והקפדה על שמירה עליהם ממתיקה דיני שמים ומונעת גזירות קשות מעם ישראל - אם כי דברים אלו נכונים, התמקדותו הייתה בעיקר בזה ש'אי ההקפדה' בזה, פירושה אי ציות לשו"ע וההלכה הפסוקה.

הימנעות מ"חילול השם" - כמו"כ הורה לחסידיו שבצאתם מירושלים יסתירו פיאותיהם בכיפתם [בירושלים מונהג בגור ללכת עם הפיאות בגלוי, לאור בקשת חברי ה'עדה החרדית' מאביו ה'אמרי אמת' עם הגיעו ארצה]

שהיה מעין מה שהשמיע לחסידיו לאחר התפילות בשבתות ובחגים - יצויין, שבאופן כללי היה רושם את הדברים לאחר שבת, למעט בשבת האחרונה לחייו, אז רשם את הדברים כבר מערב שבת.

בשל קדושת השבת - כשמסביר זאת - כבר אין מה לעשות.

על שמו הוקמו - וכן הגמ"ח המרכזי להלוואות לטובת נישואי הצאצאים, שהוקם על ידי אחיו ה'לב שמחה'. גמ"ח עזר נישואין 'בית ישראל'.

מעריציו וחסידיו ממגזרים נוספים - אפשר להוסיף גם את אחיינו ר' אברהם אייגר - האדמו"ר מלובלין, שעל פי הוראתו פתח מחדש את החצר לאחר השואה, וסייע לו רבות לכך. כמו"כ למשפחת סולוביציק שלח סכומים רבים בכדי שיפתחו ויקימו את ישיבת בריסק שברחוב גרוסברג. שמחה ל. (שיחה) 17:26, 10 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה

האם יש לך מקור לסעיף זה .התמקד בעיקר סביב הדאגה לנושאי הקדושה - תוך כדי שמדגיש, שבדברים בהם דואג לציבור הרחב, נוקט את ההלכה הפסוקה, וכי אין בזה 'מידת חסידות' כלל, את חסידיו היה מדריך גם מעל זה.
והקפדה על שמירה עליהם ממתיקה דיני שמים ומונעת גזירות קשות מעם ישראל - אם כי דברים אלו נכונים, התמקדותו הייתה בעיקר בזה ש'אי ההקפדה' בזה, פירושה אי ציות לשו"ע וההלכה הפסוקה.כצאת השמש (שיחה) 12:07, 11 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
כן.
עדויות רבות מהאנשים הקרובים ביותר אליו. [חלקם לצערינו אינם בין החיים, אך ניתן לשמוע ולחקור זאת אצל קרוביהם]
לאור החינוך הקפדני והתובעני לשאוף ולטפס גבוה שקיבלו אצלו, רבים מאנשיו מיעטו לכתוב ולהסביר, בבחינת אמור מעט ועשה הרבה.
אך, מהיות והדריך וכיוון מספר חסידים מתלמידיו לשוחח עם הנצרך לכך בענייני יראת שמים וחסידות, מהם ניתן לשמוע על כך בהרחבה - ככל שהדבר נוגע למעשה. שמחה ל. (שיחה) 12:54, 11 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
אני מסכים עם דבריך, רק מבחינה אנצי' רוצים מקור בספרים או בעיתונות, ובמיוחד אותם המתנגדים לדרכו.כצאת השמש (שיחה) 17:54, 11 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה