בקשר לעריכתך הזו, בערך על רבי דב לא מופיע בכלל שהוא היה תלמידו?! אפרון (שיחה) 14:32, 18 במאי 2022 (IDT)
שיחה:רבי חיים שאול גריינימן/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
צודק, אך הוא החזיק את עצמו לתלמידו.
אני ינסה להשיג מקור ואז לציין זאת גם בערך על הגר''ד לנדו
משום מה בפסקת תלמידיו התמקדו בת"ח המבוגרים שלא כולם הם בדיוק תלמידים גם אם הם ראו אותו כגדול מהם, אולי סלבודקער צעיר יואיל להוסיף תלמידים בולטים מהדור הצעיר יותר.
הבעיה היא שבשביל להוסיף תלמידים בד''כ צריך שיהיה עליהם ערך, תקנו אותי אם אני טועה.
לא צריך, כמובן שבנותן טעם לציין מהיותר חשובים ומוכרים שבהם.
מניין זאת "אחז עצמו לתלמידו" הגר"ח היה גדול ממנו ב4 שנים בסה"כ
אתה הראשון והאחרון שחושב כך
אינני יודע כמה פעמים פתח הגר"ד חו"ב.
ק"ו שמעולם לא הזכירו בשיעוריו. (ושמעתי עשרות ממנו)
אם אתה נמצא כ"כ בפנים אתה הרי בטוח יודע שיש ב"אחז עצמו לתלמידו" הרבה מן האמת אזלמ סתם להגיב ככה?
בכל התלמידים צריך לעשות בדיקה.
במה זה מתבטא שר' חצקל היה תלמידו? ובמה ר' אריה איברהמס? וכו' וכו'
בזה שכיבדוהו?
נראה לי שהעורכים התבלבלו בן החזון אי"ש להגר"ח
והרי אפי' היה חי אלף אלפיים שנה לא היה מגיע הרב זללה"ה לדרג' מרן זללה"ה...
כולם היו כפופים לו (אפשר לראות בהספדים) והלכו אחריו.
השאלה היא מה ההגדרה של תלמידים.
אולי חברי מועצת גדולי התורה תלמידים של ר' גרשון אדלשטין?
כמובן ההשוואה לא רלוונטית
אולי.
כאן מדובר בכפיפות גדולה הרבה יותר.
וכן יש בזה יותר עניין כיון שלא מדובר בהנהגת כלל הציבור.
באמת זה קצת קשה להגדיר כתלמידים אא"כ הנהגתם האישית ע"פ הוראותיו.
לכאורה אפשר לקרוא לזה 'הנהגתם האישית ע"פ הוראותיו'. חלק חשוב מאד מצמיחתם ופיתוח דרכם היתה בסביבתו ועל פיו. וכן התייחסו אליו גם כשכולם היו גדולים. גם בעניני הלכה כמדומני שהוא היה המורה־דרך.
אבל אולי זה לא מדויק על כל הרשימה, ויש מהם שהם כתלמיד חבר.
למעשה האם לדעתכם שייך להכניסם בהגדרת תלמידים.
אני עומד למחוק את הרשימה כמעט במלואה
לאט לך, אל תמחק. צריכים להגיע לניסוח מניח את הדעת. לפי מה שאני יודע, הם קיבלו על עצמם את הגר"ח למנהיג עליהם, סוג של 'גדול הדור' הוא משהו כזה.
הם קיבלו את הגר"ח עליהם למנהיג, וזה התבטא בזה שעלו לביתו בכל רגל, השתתפו בכל השמחות במשפחתו, שלחו אליו את כל השאלות המורכבות או הזקוקות להכרעת גברא רבא, ובעיקר קיבלו ע"ע את כל הוראותיו בהנהגת הציבור ובחינוך, אני יכול להביא מקורות על הכל.
גם ר' דב?
(בכל מקרה כמו שכתבו למטה זה לא בדיוק 'תלמידים' כמו כל בני הקהילה.
כצופה מן הצד, אם זה הגדרה של מנהיג/גדול הדור אז הם לא שייכים לקטגוריית תלמידים.
יש לך ניסוח?
בעקרון זה מופיע בביוגרפיה בכך שהנהיג חלק מחוג חזו"א. אולי אפשר להרחיב מעט וגם בערך שם לפרט מעט את מעמדו בחוג.
אולי כדאי שתקדיש לנושא כמה דק' ותכנס לאוצר החכמה, ספר "מילי דהספידא" על הגר"ח (יש קישור בערך שלו) תסתכל בהספדים של הרב לנדו, הרב בויאר, והשאר, ואז תחווה דעה.
קצת קשה להוכיח מהספדים (במיוחד מהגרד"ל שסגנון הספדו ייחודי), גם מורה דרך של קהילה מוספד בביטויים של חסר עמוק.
הטענה על רבינו הר' אברהמס ברור שטות גמורה!!
לא טענתי כלום על הרב אברהמס חוץ מזה שאדם בן גילו צריך מקור שהוא היה ממש תלמיד, כעת אתה מוזמן להסביר מה שטות בזה שבאציקלופדיה צריך מקורות למה שכותבים.
וכמו שכבר כתבו בדיון למעלה גם אם הוא היה מנהיג הקהילה והרב אברהמס ראה בו סמכות עליונה זה לא נקרא תלמיד.
ממליץ להגיב בצורה מכובדת, ולתייג את מי שהטענה הזו מופנית אליו.
כמדומה שאחרי הקריאה בציטוטים אלו לא נותר ספקות ובמקום להתפתל ולחפש הגדרה מהו תלמיד כבר ענה ע"ז הגרד"ל בכך שהעיד על עצמו שהוא מאלו שהולכים לאורו בכל מהלך חייו, וכן שהוא "חש את ההעדר הגדול בהילקחו כמעט בכל צעד ושעל מדרכי חיינו" ודו"ק.
מצו"ב 3 ציטוטים מתוך הספר מילי דהספידא מ3 הספדים שונים שנשא הגרד"ל על הגרח"ג. 1. מתוך ההספד בלויה "זאת ועוד, רבים רבים מבינינו, מהם ת״ח ומופלגי תורה, הלכו לאורו, וקבעו דרכם ע"פ הכוונתו והוראותיו, בכל מהלכי חייהם, בתורה, לימודה, קיום מצוותיה, לאשודן ודקדוקן, והליכה בנתיבותיה, הם וכל אשר להם בביתם ובבית תלמודם, ולכל שומעי ליקחם."
2. מתוך ההספד ככלות השבעה אך יש עוד דברים אשר בשרשם אמנם קשורים המה למילי דהספדא, אך כיוון נתיבם בעיקרם הוא העומד לפנינו להבא, להתחזק ולחזק ולהמשיך בכל אשר קיבלנו ממורנו ורבנו בעודו עמנו בחיים חיותו וכל אורח חיינו, חיי תורה לאמיתם, לימודה, וקיומה, הליכה בדרכיה, והתעלות בדרכי סגולותם, וכל הקשור ונילוה עמם, אשר כה רב חפצנו להמשיך בהם, תלוי בהמשך הדרך שהלכנו בה עד כה בצלו ולאורו של מורנו וע״פ הכוונתו בכל מערכי חיינו בפרט ובכלל, וגם החיזוק וההתחזקות בזה מכלל מילי דהספדא שנתחייבנו בהם ליקרא דחיי ומיתי, והוזהרנו מלהתעצל בהם.
3. מתוך ההספד ככלות י"ב חודש הנה כבר חלפו יותר מי״א חדשים מאז נסתלק מאתנו מורנו ורבנו זכרונו לברכה לחיי העולם הבא, ואנו חשים יום יום, אפשר לומר כמעט בכל צעד ושעל מדרכי חיינו, כל אחד לפי מצבו, את ההעדר הגדול שנעדרנו בהילקחו מאתנו, וזאת בכל הענינים בתורה ולימודה, במצוות, ודקדוק אמיתת קיומן, עצה ותושיה, בהירות ההשקפה בכל דרכי ומאורעות החיים בפרט ובכלל, והעשי׳ המתבקשת ונדרשת לפיהן, ועוד, ועוד.ואט אט, המשך מצב זה, בלא חיזוק והתחזקות, עלול לגרום חלילה לרפיון, ויתרה מזו, לשכחת יושר הדרך לאמיתתה, עיקריה ויסודותיה, ועל כן החובה להתלכד יחדיו להתחזק ולחזק זה את זה, ולהמשיך בדרך הסלולה, מבלי פנות לצדדים, לא להאי גיסא, ולא להאי גיסא, וכל אשר למדנו וראינו יהי׳ נר לרגלינו, בכל תהלוכותינו וארחות חיינו, והשם יהי׳ בעזרנו.
ולגבי אי הידיעה של מלאך לרגעים כמה פעמים פתח חו"ב גם ע"ז נמצאה עדות מהגרד"ל שם בהספד וז"ל ובדרך זו למד כל ימותיו, למד ולימד, וכן הורה לרבים, וכאשר קיבל גם בזה מרבו רבינו הגדול זצ״ל, ויעידו ספריו הרבים העמוקים, והרחבים, במרבית מקצועות התורה, על גודל עומק עיונו והפלגת תוקף לימודו, וככל הנ׳׳ל. [והאמת שאילו היה שם מלאך לרגעים בזמן שהגרד"ל היה נכנס להגרח"ג ורואה את ההתבטלות וההכנעה לא היה חושב כך, ויש הסרטות].
מצטרף בהחלטיות לדבריו של עריכה!! מזמן רציתי לצטט את הנ"ל אך לא היה לי זמן,
וזהו הציטוט החזק ביותר שאחריו אין מקום לויכוח:
בהמשך הדרך שהלכנו בה עד כה בצלו ולאורו של מורנו וע״פ הכוונתו בכל מערכי חיינו בפרט ובכלל
השאלה היא האם הוא מוגדר כ"רב" שלו, או כ"גדול הדור" שלו.
קראת את הציטוטים לעיל???
איך יש מקום לספק??
ראיתי שכבר דנתם רבות בסוגיית הממשיך ואולי תכעסו עלי שאני מעלה את הנושא שוב, אבל דעתי שא"א לייחס את ההמשך רק להרב אי"ש בו בזמן שהגר"ש הוא רק "מרבני הקהילה" הרי כל מי שקצת מכיר יודע שזה לא נכון ואותו דבר גם בערך על הרב אי"ש
ואגב זכור לי שמישהו פעם התחיל לכתוב ערך על מו"ר הגר"ש מישהו יודע מה אם זה ואיך אפשר להגיע לזה ?
משתמש:אחד בשם גריינמן/הגר"ש גריינמן בהצלחה אם תצליח להרחיב את הערך שיהיה בשל אודה לך מאד
מה עם הענין הראשון
ברור שהוא ממנהיגי
אבל הרב אי"ש הוא לא "ה"ממשיך הבלעדי ואילו הגר"ש רק ממנהיגי, ואם נדבר קונקרטית למעשה ברוב הדברים הגר"ש הוא בעצם "ממשיך" תלוי מה כוונת הדבר,
כרגע זה בסדר
נו שוין
סלבודקער צעיר אתה יכול לתמצת שם את מה שצריך תמצות? אני פשוט לא יודע מה הפרטים החשובים. לכתוב כל קונטרס כמה פעמים הוא יצא זה בוודאי לא...
מה הסיפור של בני דורו, לא שמענו על דבר מעין זה
זה משמש בעיקר לציין אישים שהיו בקשר משמעותי ואינם תלמיד/רב, במקרה הזה באמת לא רלוונטי.
אחד בשם גריינימן הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
אין נושאים ישנים יותר