העתקה מפורום לתורה:
משנה הלכות ז קנ"ד:
מע"כ ידידי היקר מאד נעלה תלמיד ישיבתינו מלפנים וכו' ת"ת ובע"מ נו"נ כש"ת מוה"ר מנחם קעסין הי"ו.
אחדשה"ט וש"ת.
הנני בשורות אלו בדבר שאלתו היות כי מע"כ הנהו (פסיקאלאזשיסט בלע"ז) ועוסק בילדים שיש להם קשיים בסדר הלימוד הנהו מעונין לדעת חוו"ד תוה"ק אי יש איזה התנגדות או פקפוק להנהיג דרך לימוד החדש בחדרי תורה לבני ישראל החרדים לדבר ה' עפ"י המעטאדע החדשה שמזמינים רעקארדינג מאשין ועליו טעיפס עם הסדר הלימוד הצריך להם והמלמד בא להכיתה ומפעיל את הרעקארדער וכיוצא בזה והילדים מאזינים ומקשיבים לקול הרעקארדער ולומדים עצמם מזה וגם מראים להם צורות אחרות שונות ועי"ז לומדים ע"י ראות העין הנקרא בלשונם (אדא ויזשועל בלע"ז) וכיוצא בהם מהמעטאדים החדשים שהנהיגו בבתי ספר בארה"ב. ויש בזה תרתי למעליותא, חדא שהתלמידים מקשיבים לזה יותר מששומעין להמלמד כי זה אצלם יותר מענין מלימוד המלמד וגם על המלמד קיל הוא שהוא אינו צריך לאבד כחותיו בחזרות וכיוצא בו אלא מפקח על כל הסדר והמציאות הראה שהתינוקות מצליחים בלימוד זה ודרך זה נהוג בכמה בתי ספר באמעריקא. ועוד ראה כי ישנם כמה ילדים אשר לא הצליחו אצל המלמד ועי"ז הצליחו ונעשו כמו שאר ילדים והיות כי מע"כ הנהו פסיקאלאזשיסט ומחנך ועוסק בילדים כאלו הנהו מעונין לדעת חוו"ד תוה"ק בענין כזה. עוד אחת יש כי באופן זה יותר קל להתלמיד ללמוד כי שומע מהטעיפ דברים ברורים ולא מסופקים וכיוצא בזה שיש כמה מלמדים שבשעת דבורם להתלמידים מסתפקים בכמה ענינים ועל הטעיפ הכל עולה חלק בלי פקפוקים...
ובשו"ע י"ד סימן רמ"ו ס"ט כיצד מלמדין הרב יושב בראש והתלמידים לפניו מוקפים כעטרה כדי שיהו כולם רואים את הרב ושומעין את דבריו והוא מגמרא הנ"ל ובביאור הגר"א ציין לכריתות ו' ע"א דאמר שם א"ל רב משרשיא לבניה כי בעיתו למיזל למגמר קמיה רבנן פרוסו מעיקרא מתני' והדור עולו קמי רבכון וכי יתביתו קמי רבכון חזו לפומיה דרבכוןשנאמר והיו עיניך רואות את מוריך ע"כ. הנה מפורש דהחיוב על התלמיד לראות הדברים יוצאים מפי הרב שאמר להם חזו לפומי דרבכון שזה ענין בפני עצמו ודרש שיהיו עיניך רואות הדברים יוצאין מפי הרב דוקא והוא הלכה פסוקה בכל הפוסקים בלי חולק...
מבואר עכ"פ מכל אלו המקומות מתורה נביאים וכתובים ופוסקים ראשונים ואחרונים דלימוד התורה לתלמידים הוא דוקא מפי רב לתלמיד ממש ולא ע"י ממוצע שהוא גולם כלי עץ ואבן שעי"ז לא יזכה להשפעת ולהצלחת התורה ואין בזה שום חולק וא"כ פשוט דהאי קאסעט בלע"ז והרעקארדער ח"ו להחליפו בהרב דומה למלאך ה' צבאות ולשנות סדר המקובל אצלינו בלימוד התורה עכ"ל