שיחה:פילוסופיה של המתמטיקה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 3 שנים מאת גיאומטריה בנושא השקפת התורה האם המתמטיקה תגלית או המצאה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אליצור אני עוקב אחרי הוספותיך המענינות. שים לב שלא בטוח שהמובאה מקהלת מתאימה לדיון המבואר בקטע. שכן הויכוח הוא האם מתמטיקה היא גילוי או המצאה, כלומר האם היא כמו למצוא ספר ישן בגניזה כל שהיא או לכתוב את אותו הספר מחדש. כתיבת ספר מחדש לדוגמא נחשבת כ'המצאה' אליבא דכולי עלמא, אבל מאידך ברור שמדובר ביצירת יש מיש, ולא יש מאין. פסוקו של קהלת אמור לגבי יצירת יש מאין, שאינו קיים לאחר הבריאה. היהדות בהחלט מסכימה עם חידושים שהם יש מיש. אודה לתגובתך. עם סגולה (שיחה) 12:30, 31 ביולי 2018 (IDT) אליצור סליחה, זה לא היה אתה. עם סגולה (שיחה) 12:44, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

השקפת התורה האם המתמטיקה תגלית או המצאה

בקהלת (א, ט) נאמר: וְאֵ֥ין כָּל־חָדָ֖שׁ תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ, שפירושו שכל מה שקורה בעולם כבר נברא בששת ימי המעשה, וכל מחקר בני אדם הוא לגלות את מה שכבר קיים מששת ימי בראשית. מי שאומר "א-לוהים ברא את המספרים הטבעיים, כל היתר הוא מעשה ידי אדם" למעשה כופר בפסוק הנ"ל. לא שייך להמציא משהו אם מלכתחילה הקב"ה לא תיכנן אותו שיתגלה בשלב מסויים. אם בזמן מן הזמנים חוקר מגלה או "ממציא" משהו זה רק משום שמששת ימי בראשית כבר הוכן שכך יהיה בבוא אותו חוקר בדור פלוני. --יחזקאל כחלי (שיחה) 16:00, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

ומי שאומר שאלוקים ברא את החול והמים, והלבנים והבתים הנוצרים מהחול והמים הם מעשי ידי אדם גם כן כופר במה שכתוב בקהלת? זה בדיוק מה שהם מתכוונים לומר ולא יותר. עם סגולה (שיחה) 16:07, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
לפי הבנתך בית זה תגלית או המצאה? --יחזקאל כחלי (שיחה) 16:32, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
המצאת יש מיש, ולזו גם כוונת המשפט הנ"ל לגבי מתמטיקה, שהיא המצאת יש מיש, ולא גילוי של דבר קיים עם סגולה (שיחה) 16:37, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
לענ"ד חבל להאריך בדיון בנושא. דברים כאלה יוכרעו בשלב הסינון השני. רק הצעתי ליחזקאל כחלי שאם יש לו דבר שחשוב ליידע יכתוב בדף השיחה. כך זה מזהיר יותר את הקוראים אם יש בעייה השקפתית בערך, בלי לקלקל אותו עצמו במקרה שהרעיון לא באמת קשור. יחזקאל כחלי לא כל דבר שלא כמו ההשקפה התורנית הוא כבר כפירה. יש דרך רחוקה. כשאנחנו אומרים בשיח הנהוג בין אדם לאדם "עשיתי כך וכך" זה גם לא לגמרי מדוייק הרי ה' רק נתן לי את כוח הבחירה אבל הוא בעצם עשה שהרי אם היה מסיר את כוחו לרגע הכל היה הופך לאין. ואף אל פי כן לא מחשיבים את זה לכפירה. אגב בגמרא גם יש "בידי אדם" ו"בידי שמיים" ויש גם בפסוק "מעשה ידי אדם". הרעיון שהבאת הוא נאמר כדי למנוע התפעלות יתירה של בני אדם מ"ממציאים" למיניהם. שהם בסך הכל גילו בשכל שה' נתן להם את הדבר שהיה אפשר לעשותו גם בלעדיהם והם רק שליחים לגלות ולא "המציאו" כלום, אבל לא מדבר על השיח בחיי היום יום.--יהודהשיחה • כ' באב ה'תשע"ח 21:06, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
יהודה 1, ברור שמי שמדבר כלשון בני אדם - כמו בדוגמא שהבאת - הוא לא כופר, [אלא אם כן הוא אומר כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה], אבל כאן יש נידון פילוסופי האם מתמטיקה היא המצאה או תגלית, לדעתי דעת התורה בזה שכל המדעים הם תגלית ולא המצאה, ואינו דומה כלל לבניית בית מחול ואבנים, כי המדע לא בונה שום דבר חדש אלא מניח תאוריה ואחר כך מחפש הוכחה והרבה פעמים מוצא, אבל אם הקב"ה לא היה בורא את ההוכחה היא לא הייתה קיימת. --יחזקאל כחלי (שיחה) 21:21, 31 ביולי 2018 (IDT)תגובה[תגובה]
השאלה הפילוסופית לפי איך שהבנתי אותה היא האם המספרים, למשל, קיימים אלא שאנו מגלים אותם, או שהם נוצרים בדימיוננו. ההנחה שהמספר אחד נכתב ידי הסימון "1" (ולא למשל "2"), הוא וודאי המצאה. ומאידך משפט פיתגורס הוא בוודאי תגלית. השאלה על דברים יותר עמומים. זה לא שייך ל"ין כל חדש תחת השמש" את זה אומרים בדר"כ על המצאות טכנולוגיות.--גיאומטריה (שיחה) 09:56, 14 במאי 2020 (IDT)תגובה[תגובה]