תמהני מה ראה המכלול להיסרך אחר סילופם של המתחכמים שהופכים הקערה על פיה וקוראים נשר - עיט, ועיט - נשר. וזאת בסתירה בוטה למקרא מפורש שידוע ופשוט ומובן לכל דרדק בר בי רב: "וירד העיט על הפגרים וישב אותם אברם". ופירש רש"י "על שם שהוא עט ושואף אל הנבלות לטוש עלי אוכל". והרי כל באי עולם שראו דבר מימיהם יודעים שכך מנהג העוף הנקרא Vulture לסוגיו (הנקרא בפי העם עיט בלשה"ק) ממש כתיאורו של רש"י, (ואילו רוב המינים הנקראים Eagle דרכם לצוד זוחלים ומכרסמים חיים).
ידעתי גם ידעתי מהתוספות בחולין בד"ה נץ... אבל זה עורבא פרח כי מדבריהם שם אין שום ראיה לשיטת המחליפים. על ככה:
א. אמת שלדעת התוספות נשר דקרא אינו אותו הנשר שקורין בלע"ז אייגל"א. אבל מריה דאברם, מי גילה למתחכמים רז זה שהעוף הנקרא אייגל"א הוא הוא שקראתו התורה עיט? התוספות אינם באים אלא לקבוע שנשר דקרא אינו האייגל"א שהיה מוכר להם במקומם. אבל וולטור"א, מאן דכר שמיה???
ב. ראייתם של בעלי התוספות שנשר דקרא אינו הנקרא אצלם אייגל"א הוא מדקיימא לן שנשר יש לו כל ד' סימני טומאה, ואילו הנקרא אצלם אייגל"א יש לו אצבע יתרה. דא עקא שככל הידוע מיני העוף הנקראים בזמנינו אייגל"א אין להם אצבע יתרה (דרש"י)! ועל כרחן דיברו התוספות בסוג עוף אחר שהיה מצוי במקומם ובזמנם שקראוהו אייגל"א, שהוא אינו הנשר דקרא, וגם מהמינים הנקראים בזמנינו אייגל"א אינו. והשתא דאתית להכי, הרי גם העוף הנקרא וולטור"א (שהמסלפים יכנוהו נשר) אצבעו האחורית אינה יתירה, ומה הועילו מתחכמים בקלקלתם? ומכל מקום מוכח בעליל מעצם נימוקם של התוספות שלא יתכן לטעון כדבריהם שנשר דקרא הוא הוולטור"א! (ובשיטת הר"ן יש לברר במציאות אם עדיין קיים מין עוף דורס שכזה בזמנינו עם כל ד' סימני הטומאה, ועדיין אייגל"א ווולטור"א שוים בזה).
ג. בכלל, דברי הפסוקים ומאמרי חז"ל שבכל מקום לגבי נשר - על פי רוב אינם הולמים כלל את העיט (הוא וולטור"א) אשר הוא עוף מכוער ובזוי אשר לא תואר לו ולא הדר, מקומו נמוך בשרשרת המזון ונצרך תמיד לאחרים לחזר על שיירי נבלת טרפם המבאיש, ואיך יכין לכנות בריה שכזו "מלך בעופות". וגם אם אייגל"א לכל סוגיו לא זה נשר שאמרה תורה - בכל אופן הוולטור"א בוודאי ובוודאי אינו.
באם קיימים מקורות תורניים מוסמכים שמגבים החלפה זו של נשר בעיט ועיט בנשר אבקש מן הבקיאים להביאם ולסתור את טענותי. ובאם אין כאלו - מן הצורך לתקן את הערך ולהעמידו על מכונו לאמיתה של תורה ולפי רוח היהדות הנאמנה.
(עלי להודיע כי בעת כתיבת הדברים טרם זכיתי ללמוד פרק "אלו טרפות" או לעסוק בסוגית סימני עופות בכלל, וידיעתי בנושא רופסת. גם איני בקיא בתחום הצפרות. לא באתי בדברי לקבוע מסמרות אלא לעורר דיון נחוץ במקום שלמיטב תפיסתי הסילוף מגיע ממקור לא טהור. ואם שגיתי והבאתי עצמי לידי כלימה - תהא בושתי כפרתי).