שיחה:נחלת שבט מנשה
מאפייני החלוקה
כתוב בערך 'כמו כן, היו בהר אפרים ובהר מנשה שטחי יערות, שאינם מאפשרים לעבד את האדמה. רק שבט חזק יכול לברות את היערות. העובדה כי מדובר באזורים בעלי פוטנציאל כלכלי נמוך באה לידי ביטוי בדלילות האוכלוסייה בהם. בכתבי אל-עמארנה, המתארים את שמות הערים שנכבשו בארץ ישראל, לא מופיעות ערים מהר שומרון למעט שכם. מיעוט האוכלוסייה באזור איפשר ל"שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר, הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ" לומר לבני יעקב, בבואו לבקש את דינה לבנו: "וְהָאָרֶץ הִנֵּה רַחֲבַת-יָדַיִם, לִפְנֵיהֶם".[2] ואכן בני יעקב מוצאים את המרחב נוח למרעה ורועים בו את צאנם בשכם :"וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם".[3] ע"כ. הדבר לכאו' סתור מינה וביה. אם זה היתה ארץ של יערות ללא שטחי אדמה תקינים מדוע בני יעקב מוציאים בה מרחב נוח למרעה? ? ? זאב אריות (שיחה) 14:35, 5 בפברואר 2024 (IST)
- @זאב אריות זה דווקא משלים אחד את השני. כתוב בהתחלה שהשטח לא התאים לגידולים חקלאיים כי היה מיוער כך שלא מדובר על שטחי שממה. מכאן יתכן מאוד לומר שלצרכים חקלאיים הם לא התאימו אך לרעית צאן הם היו מעולים. מוקיר רבנן (שיחה) 15:09, 5 בפברואר 2024 (IST)
- @מוקיר רבנן לא רועים צאן ביערות. אלא, בשדות טובות למרעה. דהיינו שדות עם עשב הראוי לאכילת הצאן. דבר זה לא נמצא ביערות. זאב אריות (שיחה) 15:30, 5 בפברואר 2024 (IST)
- @זאב אריות לא עשיתי דוקטורט ברעית צאן אבל בבוטניקה אני מבין. יש שטחים שלא מסוגלים להיות שטיחי גידול וזה לא מונע את היות האדמות האלה אדמות עשביות שהן מעולות לצאן לכאורה.
- מוקיר רבנן (שיחה) 15:33, 5 בפברואר 2024 (IST)
- @מוקיר רבנן אז אולי תשנה את המילים 'שטחי יערות' ותכתוב 'שטחים אשר אינן ראויים להיות שטיחי גידול' ... זאב אריות (שיחה) 15:40, 5 בפברואר 2024 (IST)
- מוקיר רבנן, זאב אריות, מצטט לכם את הפסוקים ביהושוע טז שלכאורה הם המקור לפסקה המדוברת. וזה לא סתירה מיניה וביה כיון שנחלת מנשה היתה ע-נ-ק-ית בצורה לא פרופוציונלית ויכולה לסבול גם תיאור כזה וגם כזה. בנתיים מבטל את הגרסה האחרונה ואם אתם מתנגדים אתם בכיך יכולים לבטל חזרה ”יד וַיְדַבְּרוּ בְּנֵי יוֹסֵף, אֶת-יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר: מַדּוּעַ נָתַתָּה לִּי נַחֲלָה, גּוֹרָל אֶחָד וְחֶבֶל אֶחָד, וַאֲנִי עַם-רָב, עַד אֲשֶׁר-עַד-כֹּה בֵּרְכַנִי יְהוָה. טו וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ, אִם-עַם-רַב אַתָּה עֲלֵה לְךָ הַיַּעְרָה, וּבֵרֵאתָ לְךָ שָׁם, בְּאֶרֶץ הַפְּרִזִּי וְהָרְפָאִים: כִּי-אָץ לְךָ, הַר-אֶפְרָיִם. טז וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יוֹסֵף, לֹא-יִמָּצֵא לָנוּ הָהָר; וְרֶכֶב בַּרְזֶל, בְּכָל-הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בְּאֶרֶץ-הָעֵמֶק, לַאֲשֶׁר בְּבֵית-שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ, וְלַאֲשֶׁר בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל. יז וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל-בֵּית יוֹסֵף, לְאֶפְרַיִם וְלִמְנַשֶּׁה לֵאמֹר: עַם-רַב אַתָּה, וְכֹחַ גָּדוֹל לָךְ--לֹא-יִהְיֶה לְךָ, גּוֹרָל אֶחָד. יח כִּי הַר יִהְיֶה-לָּךְ, כִּי-יַעַר הוּא, וּבֵרֵאתוֹ, וְהָיָה לְךָ תֹּצְאֹתָיו: כִּי-תוֹרִישׁ אֶת-הַכְּנַעֲנִי, כִּי רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ--כִּי חָזָק, הוּא.”--הדייג (שיחה) 21:48, 26 באוקטובר 2024 (IDT)
- יהושוע יז ולא טז--הדייג (שיחה) 21:50, 26 באוקטובר 2024 (IDT)
- מוקיר רבנן, זאב אריות, מצטט לכם את הפסוקים ביהושוע טז שלכאורה הם המקור לפסקה המדוברת. וזה לא סתירה מיניה וביה כיון שנחלת מנשה היתה ע-נ-ק-ית בצורה לא פרופוציונלית ויכולה לסבול גם תיאור כזה וגם כזה. בנתיים מבטל את הגרסה האחרונה ואם אתם מתנגדים אתם בכיך יכולים לבטל חזרה ”יד וַיְדַבְּרוּ בְּנֵי יוֹסֵף, אֶת-יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר: מַדּוּעַ נָתַתָּה לִּי נַחֲלָה, גּוֹרָל אֶחָד וְחֶבֶל אֶחָד, וַאֲנִי עַם-רָב, עַד אֲשֶׁר-עַד-כֹּה בֵּרְכַנִי יְהוָה. טו וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ, אִם-עַם-רַב אַתָּה עֲלֵה לְךָ הַיַּעְרָה, וּבֵרֵאתָ לְךָ שָׁם, בְּאֶרֶץ הַפְּרִזִּי וְהָרְפָאִים: כִּי-אָץ לְךָ, הַר-אֶפְרָיִם. טז וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יוֹסֵף, לֹא-יִמָּצֵא לָנוּ הָהָר; וְרֶכֶב בַּרְזֶל, בְּכָל-הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בְּאֶרֶץ-הָעֵמֶק, לַאֲשֶׁר בְּבֵית-שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ, וְלַאֲשֶׁר בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל. יז וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל-בֵּית יוֹסֵף, לְאֶפְרַיִם וְלִמְנַשֶּׁה לֵאמֹר: עַם-רַב אַתָּה, וְכֹחַ גָּדוֹל לָךְ--לֹא-יִהְיֶה לְךָ, גּוֹרָל אֶחָד. יח כִּי הַר יִהְיֶה-לָּךְ, כִּי-יַעַר הוּא, וּבֵרֵאתוֹ, וְהָיָה לְךָ תֹּצְאֹתָיו: כִּי-תוֹרִישׁ אֶת-הַכְּנַעֲנִי, כִּי רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ--כִּי חָזָק, הוּא.”--הדייג (שיחה) 21:48, 26 באוקטובר 2024 (IDT)