שיחה:מצוות הקהל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

יונתן770 (שיחהתרומות)

לא כדאי לדעתכם להרחיב קצת על קיום מצוות הקהל בימינו? (לשיטת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש?)

תכליתי (שיחהתרומות)

אתה מוזמן בחום. כמובן עם מקורות וניסוח אנציקלופדי ולא תעמולתי ו'מבצעי'.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

אני לא חושב שהרבי חשב שיש בזה משום קיום המצווה אלא סוג של זכר ולכן אין מקום בערך על המצווה לכתוב על הנהגה פרטית של קהילה מסוימת ולא משנה איזה אלא או בערך של חבד או בערך נפרד

תכליתי (שיחהתרומות)

אין שום בעיה להוסיף בערך שבחסידות חב"ד יש 'זכר' למצוה.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

לא אמרתי שיש בעיה אך זה לא נראה לי קשור זה כמו שבערך על ארבע כוסות יהיה כתוב שבחבד נוהגים לשתות גם בסעודת משיח ובערך על אכילת מצה שיש הנוהגים לאכול בפסח שני אלא כל אחד במקומו הראוי לו ולא בערך המצווה המקורית

תכליתי (שיחהתרומות)

גם אין בעיה להזכיר בערכים על ד' כוסות ומצות את המנהגים של חסידויות וקהילות שונות. לענ"ד

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

שוב אבל זה לא קשור לשם זה לא שהקהל נוהג בזמן הזה ולא שחז"ל תקנו לזה זכר כמו לולב שבעה במדינה וספירת העומר אלא שחבד נוהגים לעשות איזה שהוא זכר ובפרט שהם גם לא נוהגים לעשות את מה שהיו עושים בבית המקדש אלא סתם זכר בעלמא וכן לגבי ד' כוסות זה ל הרחבה של מצוות ד' כוסות אלא מנהג של חבד וכנ"ל מצות בפסח שני אגב אולי גם בערך על קרבן פסח תכתוב על הנסיונות להקריב בימנו או זה שיש שמייחדים כל ערב פסח קרבן בלי להקדיש

האם המלך קורא מדין תורה או מדרבנן

3
סיכום מאת משך חכמה

פשטות הראשונים שמלך קורא מן התורה ויש דעת התפא"י שחז"ל קבעו שיהא זה המלך.[דהיינו שנחלקו האם הדבר מפורש בתורה באיזה מקום או שרבנן קבעו שזה דין התורה].

משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד

הבטלן וכן מיעוט שיחה

תקנתי את הערך מה שהיה כתוב בו שחכמים קבעו שהמלך יקרא, היות וזה טעות גמורה אלא שהאחרונים דנו מהיכן למדים זאת והסמ"ג כתב ממה שמצאנו שיאשיה קרא

והמנחת חינוך כתב שאולי זה הלכה למשה מסיני

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

אכן כך פשטות הראשונים. אמנם יש דעה באחרונים (תפא"י סוטה פ"ז מ''ח) שזה מדרבנן.

משך חכמה (שיחהתרומות)

תודה.

אין נושאים ישנים יותר