שיחה:מלחמת מצווה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני חודש מאת תהלים בנושא שחזור
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דעות נוספות בעניין תלמידי חכמים במלחמת מצווה

צריך לצאת:

  • קרן אורה מסכת סוטה דף מד עמוד ב
  • שו"ת ציץ אליעזר חלק ג סימן ט פרק א

לא צריך לצאת:

  • ברכת אברהם סוטה מג א

צריך לצאת בתנאים מסוימים: הרב שלום משאש, מאמר - שמירת תלמידי חכמים בישובים, כתב עת - אור תורה שכה, תשנ"ה, שכח - שלג

  • "אם יש מספיק חיילים אין דין חתן מחדרו וכלה מחופתה וגם ת"ח אינם יוצאים"
  • אם כתוצאה מהמלחמה לטווח ארוך המתגייס "יעקר מתורתו ולמודו ולעתים אף מאמונתו" אינו צריך להתגייס למלחמת מצווה וכך משמע בדעת הרמב"ם

להכנסה לערך למעוניין. אפרון (שיחה) 14:35, 24 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

שחזור

עופר אלישיב ביטלתי עריכתך הזאת, הסיבה לזה הסברתי בתקציר. אתה יכול להוסיף תוכן אך ללא מחיקת תוכן קיים עם מקורות. 1. לגבי מה שהוספת "מלחמת שבעת העממים" זה: "דהיינו מלחמות לכיבוש הארץ", זה לא נכון, כפי שהודית בעצמיך מדברי הרב גורן. (ועי' גם רמב"ם במצות החרם תחרימם, האריך לבאר למה הוא מונה אותה בין ה"מצוות לדורות" שהרי שבעת העממים כבר אבדו. ולדבריך שמלחמת 7 עממים זה בעצם כיבוש הארץ, היה יכול הרמב"ם לומר בפשטות שארץ ישראל קיימת בכל הדורות גם אם ה7 אומות אבדו, ולכן זה מצוה לדורות גם כשאין ה7 אומות, אלא ע"כ שהמצוה אינה לכבוש הארץ אלא להרוג כל ה7 אומות). תהלים (שיחה) 12:21, 6 במרץ 2024 (IST)תגובה[תגובה]

משתמש עופר אלישיב הגיב: ”משתמש תהילים שלום וברכה! ראיתי שמחקת את מה שהוספתי בערך מלחמות מצוה ניסיתי להגיב בשיחה שם אבל כנראה ישנה בעיה בלהגיב דרך הטלפון (איני משתמש במחשב), זה לא נותן לי לפתוח ולהגיב בשום ערך, לכן אני מגיב כאן. אגב אשמח לעזרה. לעצם הענין במחכ"ת אבל השחזור אינו נכון ולכן שיניתי מתחילה, אלו התיקונים וההוספות שתיקנתי והוספתי- 1.הרע"ב אינה שיטה בפני עצמה אלא רק נמשך אחר פירוש המשנה לרמב"ם שמלחמת כיבוש הארץ ועמלק הינן מלחמות מצוה,ע"ש. ומה שכתב בסנהדרין אינה סתירה דשם מיירי כשאנו יוזמים מלחמה שרק 2 מלחמות מצוה יש, אבל אם באו עלינו ואנו יוצאים כתגובה זה לא מיירי, ושם רק אגב דברי המשנה שמדברת דרך אגב על הנושא הביא הדברים, אבל עיקר הענין הוא בסוטה כאמור והיא גמרא מפורשת ואין הרע"ב חלוק עליה כדלקמן. 2.הרמב"ם בפירוש המשנה בסוטה לא סותר עצמו ממה שכתב בהלכות אלא רק מביא את דברי הגמרא שליזום מלחמה כדי שלא יבואו עלינו זו מחלוקת רבנן ור' יהודה, לרבנן היא רשות (ושני סוגים יש-רשות ומצוה), ולר' יהודה היא מצוה (ו3 חילוקים יש- רשות מצוה וחובה). בהלכות הוסיף את דברי הירושלמי (המפורשים, ובבבלי הוא מדיוקא) שמלחמת הצלה, כלומר תגובה אחר שהם יזמו מלחמה- זו מלחמת מצוה. 3.מה שכתבתי "מלחמת יהושע לכבוש"- זה לשון הגמרא לכן הבאתי זאת, אני מסכים איתך וזו היתה כוונתי אבל הדברים לא היו ברורים לכן תיקנתי כעת כדבריך, ישר כח! (הרמב"ם מפרש דהיינו דווקא כנגד שבעת העממין לכן הבאתי דבריו בסיכום וכהבנת הרב גורן, ונפק"מ כיום שאין שבעת העממין אין מיחשב מלחמת מצוה לענין זה.) 4.הוספתי דברי המשנה למלך, שיירי קרבן, הרב קאפח וכו' שלכו"ע- גם כמדוייק מהבבלי וגם מפורש בירושלמי- מלחמת הצלה אחר שהם באו עלינו זו מלחמת מצוה, ואין בזה שום חולק שלא כעריכה שששחזרת שמשמע שהרע"ב חולק בזה. שורש הענין- שהגדרת מלחמת מצוה מופיעה בבבלי ובירושלמי בהדיא כנ"ל, ואין זו מחלוקת ראשונים כלל אלא מחלוקת תנאים אם ליזום מלחמה כדי שלא יבואו עלינו זו מלחמת מצוה, והלכה כרבנן שזו רשות ורק אם כבר באו עלינו זו מצוה. כל זה חסר ומוטעה בגירסא הראשונה ששחזרת. ישבתי שעות על הסוגיא כדי לזקק את הדברים ולפרטם בצורה מסודרת אשמח שלא תמחוק הדברים יום טוב”.
עופר אלישיב ייש"כ שתיקנת את הלשון בדעת הרמב"ם לגבי מלחמת 7 האומות. בענין דעת הרע"ב, שיחזרתי רק כי ראיתי שעד כה היה כתוב בערך דעת הרע"ב כשלעצמה, ובאת ומחקת זאת ללא הסבר בתקציר עריכה, כעת שהסברת את עצמיך לגבי הרע"ב, אני מסכים איתך. להעיר שהשורה האחרונה שהוספת, צריך שינוי ניסוח מגוף ראשון לגוף שלישי. (נ. ב. אם ברצונך להגיב פה ואינך מצליח, אז עדיף שתכתוב תגובתך בד"ש שלך, ולא בד"ש שלי או של מישהו אחר שאינו מקום הדיון, ותתיג שם את מי שאתה רוצה להגיב לו). בהצלחה! תהלים (שיחה) 16:22, 7 במרץ 2024 (IST)תגובה[תגובה]