רמב"ם ספר המצוות עשה קע"ו חינוך תצ"א:
"למנות שופטים ושוטרים, שיכריחו לעשות מצוות התורה ויחזירו הנוטים מדרך האמת אליה בעל כרחם, ויצוו בראוי לעשות, וימנעו הדברים המגונים, ויקיימו הגדרים על העובר עד שלא יהיו מצוות התורה ומניעותיה צריכות לאמונת כל איש ואיש".
"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", וז"ל רש"י (שם): "ושוטרים - הרודין את העם אחרי מצוותן, שמכין וכופתין במקל וברצועה עד שיקבל עליו את דין השופט". וז"ל חז"ל (דברים רבה ה:ה): "שיהא השוטר כשופט כשיהו המעשים כנגד המקל והרצועה ושלא יהא המכה צריך ללקות".
תנחומא, שופטים ב: "אם אין שוטר אין שופט".
מתוך מאמר של הרב א. ה.:
הרן: דווקא לדעתי עדיף למשוך את כלל ישראל בעבותות אהבה ולהסביר להם עד שיבינו מעצמם שזה לא טוב לחטוא.
אברהם: יש צדק בדבריך, בזה שבמצב הנוכחי אין לנו הרבה אפשרות לכוף את כל העם ללכת בדרך התורה, ולכן האפשרות כמעט היחידה שבידינו היא לשכנע ולקרב. אבל, כמובן, בעיקרון צריך להיות חוקים וגדרות שאסור לאף אחד, גם למי שעדיין לא זכה להבין, לעבור אותם. כל התורה מלאה בעונשים שצריכים לתת לפושעים. מי שמבין שחילול שבת אינו פחות חמור מגזל, מבין גם, שכמו שהמשטרה רודפת אחרי הגזלנים ולא רק מנסה לשכנע את העם שלגזול זה לא טוב, כך גם השלטון היהודי צריך לרדוף אחרי מחללי השבתות ולא רק להסביר שלחלל שבת זה לא טוב. וכן על זה הדרך בכל המצוות.
כמו שבעניינים של בריאות ונהיגה וכדו' ישנם חוקים שכופים את החוק, ואף אחד לא טוען שיש כאן "כפיה בריאותית" וכדו' כך לפחות צריך להתייחס גם לחוקים בענייני שמירת התורה המכונים "חוקי דת".
נמרוד: מה אכפת לך מה אני עושה, תן לי לעשות מה שבא לי ואיש באמונתו יחיה.
אברהם: בורא העולם נתן לעמו תורה, והיא האמת המוחלטת, והיא מחייבת את כולם ללא יוצא מן הכלל, ואי אפשר לשתוק על זה שאתה מורד בבורא העולם (עי' שבת נ"ד).
ויותר מזה, אכפת לי מה אתה עושה, כי כל ישראל ערֵבים זה לזה ויש לכל אחד אחריות על השני, משל למה הדבר דומה - לאדם הקודח חור בספינה ואומר אני קודח רק בחדר שלי, כדאיתא במדרש: ונפש כי תחטא, אינו אומר: נפשות כי יחטאו, אלא נפש, שכל ישראל נקראו נפש אחת, שנאמר: כל איש ישראל, כולם כאיש אחד, ואם חטא אחד מהם כולם ערֵבים זה בזה, למה הדבר דומה, לבני אדם שהיו באים בספינה, נטל אחד מהם מקדח והתחיל קודח תחתיו, אמרו לו: שוטה, אתה קודח תחתיך והמים נכנסים וכולם אבודים [ויק"ר פ"ד ובתדא"ר פי"א] – כל עם ישראל נמצאים באותה ספינה, והחטאים שלך מזיקים לכלל ישראל.
וחוץ מזה, בשום מקום לא כתוב איש באמונתו יחיה, כתוב צדיק באמונתו יחיה(חבקוק), צדיק זה מי ששומר על חוקי תורת ה' ולא מי שמורד בה'.
ועוד דבר, ידועים דברי הרמב"ם (הלכות גירושין פ"ב) לגבי הדין של כופים אותו עד שיאמר רוצה אני, שבאמת עמוק בתוך הלב כל יהודי רוצה להיות בִּכלַל ישראל ולקיים את המצוות, רק שהיצר הרע מנסה לכפות אותו לעבור עבירה, אז על ידי זה שאנו כופים אותו לעשות כדין – אנו בעצם נותנים לו את הזכות הגדולה ללכת בדרכי ה' הישרים, שבעומק דעתו גם הוא חָפֵץ בזה.
הרן: תגיד, אתה אחראי לתקן את העולם?
אברהם: אנחנו חייבים לעשות ולקיים את כל דברי תורת ה', ועל ידי זה העולם יתוקן. כמובן, אם אתם לא תקלקלו את העולם אני לא אצטרך להתאמץ לתקנו...
הרן: אל תהיה כזה קיצוני.
אברהם: האמת – לא תהא בישנית ולא פחדנית (האמונות והדעות לרס"ג), אני מדבר לגופו של עניין, ואתה במקום לדבר עניינית מפזר כינויי גנאי. לא משנה איך תקרא לזה – זו האמת.
נמרוד: אתה משוייך למיעוט, לקומץ הזוי.
אברהם: האמת – אם היא ברורה, הגיונית, וצרופה – אין זה משנה אם אחד מחזיק בה או אם רבבה מחזיקים בה (האמונות והדעות לרס"ג), גם עם ישראל הוא העם הכי קטן "כי אתם המעט מכל העמים" – הוא קטן, אבל הוא הצודק!.
וגם, דע לך, שכיום למעלה מארבעים אחוז מהיהודים בארץ ישראל מגדירים את עצמם כדתיים, ובעוד כמה עשרות שנים, ואפילו פחות מזה, אנחנו, יראי ה', כבר לא נהיה מיעוט אלא רוב, אנחנו לא הזויים, אנחנו מציאותיים ומביטים גם לעבר העתיד הקרוב, ההזויים הם עוזבי התורה הממיטים אסונות על כל העם, בטיפשותם ובשכלם העקום.