שיחה:כוכב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שנים מעל 6000 שנה

שלום יהודה 1 היקר. בקשר להערתך על חריגה מ6,000 שנה. ההערה חשובה ואני רוצה להתייחס עליה:

  1. איני משוכנע שישנה בעיה. התאריכים אינם היסטוריים (כלומר אינם מתארים את העבר) אלא מתאריך משך זמן שעשוי לקרות התהליך, מה שיכול להתייחס לעתיד.
  2. אם כוונתך שגם על העתיד א"א לכתוב מעבר ל6,000 שנה כי העולם לא יהיה קיים, עדיין אין מניעה לכתוב טווח שנים כאלו. וכי לא נכתוב שלעץ פלוני ייקח 500 שנה לצמוח - אע"פ שזה חורג? זהו משך השנים הטבעי, כשהקב"ה יראה לשנות זאת - ישנה.
  3. ואף בל טענה זו, למרבה הפלא הפירוש המקובל על ”6,000 שנה קאי עלמא וחד חרוב” אינו דוקא הפירוש היחיד. מוסיף והולך ישמח מן הסתם לצטט מקורות בעניין.
  4. אם למרות הכל הינך רואה, או שראית (או תראה בעתיד משהו דומה במקום אחר) בעיה בטקסט והינך סבור שהוא בעייתי בהשקפה יהודית, בדיוק בשביל זה יצרנו מספר פתרונות שיצרו סימונים מהסוג שנתת באופן אחיד ויעיל, ויש להשתמש באחד מהן, לפי העניין:
  • תבנית {{לשכתב/אספקלריה}}. אזהרה כללית ששמים בראש הפרק/הערך המודיעה כי הוא זקוק לשכתוב יהודי. זה פתרון כללי במקרה שאינך יכול לרדת לרמת תיקונים ספציפיים יותר (מעין ההערה שהוספת). ניתן להכניס שם סיבה.
  • תבנית {{מהדורות/שורה}} או {{מהדורות/פסקה}} בהתאמה. השימוש פשוט, לדוגמה: אם יש "טקסט בעייתי" משבצים אותו בצורה כזו: {{מהדורות/שורה|טקסט בעייתי}}. רצוי להוסיף את סיווג הבעיה מתוך רשימת הסיווגים שנבנתה, כך: {{מהדורות/שורה|טקסט בעייתי|כפירה|ראשית העולם}}.
אם אינך רוצה למחוק את כל הטקסט אלא לערוך אותו תוך מחיקת הטקסט הבעייתי, תוכל להוסיף זאת בצורה כזו: {{מהדורות/שורה|טקסט בעייתי|כפירה|ראשית העולם|הטקסט החדש שלך}}.
אם אתה רוצה להוסיף טקסט שיהיה ערוך בצורה מתקדמת, בלי למחוק את המשפטים הבעייתיים אלא לערוך באופן שלדעתך יפתור את הבעיה, טקסט כזה מתאים למהדורה הכללית (הפתוחה יותר) של המכלול, ותוכל להוסיפו כך: {{מהדורות/שורה|טקסט בעייתי|כפירה|ראשית העולם|הטקסט החדש שלך|הטקסט החדש למהדורה הכללית}}.
מובן, שאם אתה רוצה לדלג על אחד הפרמטרים עליך להשאירו ריק כדי לא לבלבל את הסדר.
בהצלחה! דוד (שיחה) 15:37, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
בעניין תאריך סוף העולם, אולי אצטט אם איאלץ, אך ממש לא אשמח. זה נושא עדיין. רק אוכל לציין באופן כללי לתורת השמיטות, ולסייג כי דווקא מתוך הגמרא של "שית אלפי שני הווה עלמא וחד חרוב" משמע שהעולם הוא מחזורי (על בסיס המשך דברי הגמרא "כשם שהשביעית משמטת אחת לשבע שנים, כן העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה"). אולי יום אחד יזכה הערך להרחבה תורנית ראויה. מוסיף והולך (שיחה) 16:02, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
דוד יישר כוח. אני רואה שאתה עובד על התבניות ומסתמא הם יועילו לי בהמשך. בנוגע להערה שכתבת על עריכתי, אכן לא התכוונתי שיש למחוק את התאריכים האלהץ אלא רק להדגיש שמדובר בחישוב תיאורטי שאינן קיים במציאות. למעשה מצאתי דבר דומה לזה בעיניין חשבון השנים שלנו שאומרים שהמולד הראשון הוא בהר"ד ולדברי התוס' בר"ה ח. לא היה מולד כזה אלא מחשבים "אילו היתה שנה זו זה היה המולד שלה". בעניין ה6000 שנה אני יודע שיש פירושים אחרים (שמוסיף והולך) רמז לזה. אבל בכל מקרה אין מיליארדי שנים. באופן כללי הגישה שלי כלפי המדע אולי נוגדת את דעת הרבה מהמכלולאים. אכתוב כאן את עקרונותיי.
  • במדעי הטבע אני מסכים שראוי למצוא חוקים כוללים שאין להם יוצאים מן הכלל בלי פירוש, החוקים לא אמורים להיות ע"פ מטרה מסויימת אלא "ככה זה עובד".
  • הוכחה על ידי ניסויים או תצפיות, אינם יכולות לתת תוצאה וודאית. אם לא מסתבר שכך יהיה רצון הבורא. או אם יש לזה סתירה ממקורות היהדות אין לקבלם.
  • ההנחות הבסיסיות של מדעים שונים הם בנויים על זה שהעולם יכול להיברא בצורה טבעית בלא בורא. (או שנברא פעם אחת ועכשיו לא צריך) אין לקבלם.
  • המדע לא מוכן להכיר בניסים ומעדיף ממצאים שנחקרו בשיטות שלו, על אמונה בסיפורים העוברים במסורת מדור לדור.
כמובן יש מדענים דתיים שלא נגועים בזה אבל על מדענים חילוניים אין לסמוך בלי בדיקה.יהודה (שיחה) 19:29, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
אני חושב שברמת העיקרון, הנקודות שהצבת מקובלות על רוב ככול המכלולאים. ברמה הפרטנית ייתכנו כמובן שינויים וחילוקי דעות. מוסיף והולך (שיחה) 19:55, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
אני לא בטוח שירדתי היטב לסוף דעתך בנקודות שכתבת, אולם עד כמה שהבנתי צודק מוסיף והולך שדעתך דווקא כן מייצגת. מ"מ ברור שאיננו באים להכריע בעניינים מורכבים כאלו - אלא להכין אותם לטיפול מקצועי ע"י שיבוצם בתבניות המתאימות. אני סברתי שכאן אין צורך - אולם אם אתה סברת שכן זו כבר ראיה שיש צורך בדיון מקצועי ע"ז ועליך להכניס בתבנית. דוד (שיחה) 21:16, 30 באוגוסט 2017 (IDT)