שיחה:אלישע בן אבויה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

האם אלישע בן אבויה נולד אחר החורבן? נא לבאר

5
חכמי לובלין (שיחהתרומות)

מקורות שהיה לפני החורבן:

.מדרש רות רבה, ו': "אמרו עליו על אלישע בן אבויה שלא הייתה העזרה ננעלת על איש חכם וגיבור בתורה בישראל כמותו, וכיוון שהיה מדבר ודורש בלשכת הגזית או בבית המדרש של טברייא היו כל החברים עומדים ומאזינים לדבריו, ואחר-כך באים כולם ונושקין אותו על ראשו. אם בטבריא כך - קל-וחומר בשאר מדינות ובשאר עיירות".

ירושלמי חגיגה ט, ב (וילנא)

"א"ל שפעם אחת הייתי עובר לפני בית קודש הקדשים רכוב על סוסי ביה"כ שחל להיות בשבת ושמעתי בת קול יצאה מבית קודש הקדשים ואומרת שובו בנים חוץ מאלישע בן אבויה שידע כחי ומרד בי"

שמש מרפא (שיחהתרומות)

רבו של רבי מאיר, בן דורו של ר"ע. זה אחרי החורבן.

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

רבו של ר' מאיר זה כתוב. בן דורו של ר"ע מוכח ממה שנכנסו לפרד"ס וכו'.

אבל מאן לימא לן שהיה בן גילו של ר"ע, אולי האריך ימים.


ולאידך גיסא, "בית קדשי הקדשים" מוכרח שהיה קה"ק בבניינו?

לגבי הציטוט מהעזרה, אין מוכרח שהעזרה היתה ננעלת עליו. יש לדחוק, שהעזרה לא היתה ננעלת אל שכמותו. המאמר בא לומר שאפילו בעוד ביהמ"ק קיים, בדור שלפני, לא נמצא כמוהו.

לגבי הראיה מ"לשכת הגזית" אין לי מה לומר.

חכמי לובלין (שיחהתרומות)

לפי הכרונולוגיה נראה שאכן גדל אחר החורבן, אבל לפי המקורות הנ"ל אכן קשה.

אך ראה 'ספר חסידים - המשכיל', חלק ההלכות אות כט: "וזכור תזכור אלישע בן אבויה, ששמו יצא מסוף העולם ועד סופו, ונענש , על כי זמירתו  לא פסקו מביתיה, כדאיתא פרק שני דחגיגה (טו, ב), ואף על פי שהיה בזמן הבית".

איסתרק (שיחהתרומות)

אך הגמרות שצוטטו אכן קשות.

אין נושאים ישנים יותר