שברולט קרוז
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
| ||
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים. |
שברולט קרוז (באנגלית: Chevrolet Cruze) היא מכונית משפחתית של ג'נרל מוטורס האמריקאית המשווקת תחת המותג שברולט.
ה"שברולט קרוז" מוגדרת בארצות הברית כמכונית קומפקטית.
המכונית הוצגה לראשונה בשנת 2008, כמחליפתה של שברולט אופטרה. בניגוד לאופטרה, הקרוז פותחה בשיתוף פעולה עם אופל (שהיא החטיבה האירופאית של ג'נרל מוטורס) והפלטפורמה שלה משמשת בסיס גם למכונית המשפחתית המקבילה מבית אופל - האסטרה. פלטפורמת הקרוז משמשת מספר רב של דגמים נוספים מבית ג'נרל מוטורס כמו אופל זפירה, שברולט אורלנדו, אופל קסקדה ועוד.
מאז השקתה בסוף שנת 2008 נחשבת הקרוז לאחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המותג שברולט בשווקים שמחוץ לארצות הברית. בשנת 2012, למשל, הייתה הקרוז המכונית הנמכרת ביותר של המותג ברחבי העולם[1] . כדי לשמור על קצב מכירותיה הגבוה למרות גילה המתקדם בוצעה במכונית מתיחת פנים קלה בסוף שנת 2012 (מודל 2013 בישראל), הכללה מספר עדכונים קוסמטיים לחזית המכונית וכן מספר עדכונים מכניים שנועדו לצמצום צריכת הדלק של המכונית. בין היתר קצרה שברולט את ההילוך הראשון בתיבת ההילוכים האוטומטית והתקינה לרכב קיט בשם Eco Smart שנועד לצמצם את פליטת המזהמים של הרכב.
כראוי למכונית גלובאלית שמשווקת במספר רב של שווקים בכל רחבי העולם, מוצעת המכונית עם מגוון רחב יחסית של מנועים. לישראל הגיעה הקרוז עם תחילת שיווקה במבחר של שני מנועי בנזין - 1.6 ליטר עם 113 כוחות סוס ו-1.8 ליטר עם 140 כוחות סוס. בשנת 2010 עודכנה תוכנת ניהול המנוע בגרסת ה-1.6 ליטר והספקה המרבי עלה ל-124 כוחות סוס. שני המנועים שודכו בישראל לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים. בתחילת שנת 2012 השיקה UMI (יבואנית שברולט לישראל) גרסה נוספת של הקרוז, שצוידה במנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק מרבי של 140 כוחות סוס ובתיבת הילוכים אוטומטית. גרסה זו הגיעה ארצה מארצות הברית (גרסאות ה-1.6 וה-1.8 ליטר מגיעות ארצה מקוריאה הדרומית) והוצעה ברמת אבזור גבוהה יחסית לגרסאות האחרות, לכן מחירה היה גבוה יחסית והיא לא זכתה להצלחה בשוק המקומי. שיווקה הופסק פחות משנה לאחר מכן. בתחילת שנת 2014 חזרה גרסת ה-1.4 ליטר טורבו לישראל, הפעם כשהיא מיוצרת במפעל בקוריאה הדרומית.
בשנת 2011 חשפה שברולט העולמית גרסת האצ'בק (5 דלתות) לקרוז, שהתבססה על מכלולי גרסת הסדאן (4 דלתות) המוכרת ונועדה לקרוץ בעיקר לשוק הרכב האירופאי, שמעדיף באופן מסורתי תצורת מרכב זו. במהלך שנת 2012 חשפה שברולט גם גרסת סטיישן לקרוז, שהתבססה גם היא על מכלולי הסדאן אך הציעה תא מטען גדול בצורה משמעותית - כ-1,500 ליטרים. שני הדגמים הללו הושקו בישראל רק בתחילת שנת 2013, במסגרת מתיחת הפנים של כל דגמי הקרוז. גרסת הסטיישן משווקת בישראל עם מנוע ה-1.8 ליטר בנזין בלבד, בעוד גרסת ההאצ'בק משווקת בישראל עם מנוע ה-1.6 ליטר בנזין ומתחילת שנת 2014 גם עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין.
הדור השני של שברולט קרוז נחשף באמצע שנת 2015 ושיווקו החל רק באמצע 2016.שברולט קרוז הדור השני קיבל מנוע 1.4 טורבו המפיק 153 כוחות סוס שמאיץ מ-0 ל-100 ב 7.7 שניות בלבד. שברולט קרוז הגיע לישראל בסוף 2016 ומציע שתי רמות גימור: LT ו premier, כשגרסת ה premier המפוארת מבין השתיים, מוצעת עם ריפודי עור, מושב נהג מתכוונן חשמלי ועוד. צריכת הדלק של הקרוז החדשה עומדת על 13.5 ק"מ\ליטר. תא המטען של הקרוז נותן נפח של 419 ליטר ובתוכו שקע חשמלי בעל 120 וולט. הקרוז עבר מתיחת פנים גדולה מאד ולא דומה לדגם היוצא,גם תיבת ההילוכים חדשה מהקודמת.לסיכום, הדור השני של הקרוז בא לפצות על כל התקלות שהיו בדור היוצא.[2].
מפרט טכני
מערכת הינע
- נפח מנוע 1399 סמ"ק
- הספק מרבי (כ"ס/סל"ד 153/5,600
- מומנט מרבי (קג"מ/סל"ד 4000- 24.4/2000
- פליטת CO2 (גר'/ק"מ) 184
- תיבת הילוכים אוטומט 6 הילוכים
דלק (על פי נתוני יצרן)
(נתונים לפי גרסת ה-premier)
- צריכת דלק עירונית 12.3 קילומרים לליטר
- צריכת דלק בינעירוני 16.6 קילומטרים לליטר
- צריכת דלק משולבת 14.3 קילומטרים לליטר
- מכל דלק 52 ליטרים
מידות
- רוחק סרנים (מ"מ) אחורי: 1557 קידמי:1544
- אורך (מ"מ) 4,666
- רוחב (מ"מ) 1,791
חישוקים וצמיגים
- מידת צמיג 225/45 R17
- גלגל חלופי מלא
בטיחות
10 כריות אוויר
- ביטול כרית קדמית +
- ESP +
- 4 בלמי דיסק
- Isofix עיגוני +
בטיחות
כל דגמי הקרוז מצוידים בעשר כריות אוויר: שתי כריות אוויר קדמיות, עם אפשרות ניתוק כרית האוויר של הנוסע הקדמי לצורך הסעת ילדים; ארבע כריות צד להגנה על החזה והאגן, וכריות וילון המכסות את החלונות ועמודי הצד של המכונית. מערכת הניהול של כריות האוויר (SDM) קובעת את סדר הפתיחה של חגורות הבטיחות בהתאם למיקום ההתנגשות, ואת זמני התגובה של כריות האוויר בהתאם לחומרת ההתנגשות. מכלול הדוושות מתקפל בפגיעה חזיתית בעוצמה בינונית ומעלה, כדי להקטין את החדירה לאזור הרגליים ואת סכנת הפגיעה ברגלי הנהג.
התכנון המיוחד של מכסה תא המנוע מפחית את הסכנה של פגיעת ראשו של הולך רגל במנוע במקרה של תאונה. הדבר נעשה על ידי הגדלת המרחק בינו לבין המנוע, שימוש בצירים מיוחדים שמגביהים את מכסה המנוע במקרה של התנגשות, ותכנון מכסה המנוע עצמו למעיכה מוגברת המסייעת לספוג את עוצמת הפגיעה. מערכת ה-ABS משתמשת בנתונים המגיעים מחיישני הגלגלים כדי לווסת את הבלימה של כל גלגל בנפרד, ומסייעת לקצר את מרחקי העצירה, להגביר את היציבות ולאפשר שליטה בהיגוי גם בשעת בלימה חזקה. מערכת EBD מחלקת את כוח הבלימה בין הסרן הקדמי לאחורי בהתאם לעומס, עם בקרה אחורית נפרדת, לשיפור היציבות והבלימה בשעת פנייה, ושימוש יעיל יותר בבלמים האחוריים בעת נשיאת מטענים כבדים. מערכת בקרת משיכה (TCS) הכלולה במפרט הסטנדרטי מווסתת את מומנט המנוע ומפעילה את הבלמים במידת הצורך כדי להעניק אחיזת כביש אופטימלית בעת הזינוק או בזמן האצה.
חיישני מערכת ה-ABS מבחינים מראש באפשרות של סחרור של אחד הגלגלים, ומונעת אותו באמצעות הפחתת מומנט המנוע או הפעלה של אחד הבלמים הקדמיים.
מערכת בקרת היציבות (ESC), הכלולה גם היא במפרט הסטנדרטי של המכונית, משתמשת במערכות ה-ABS וה-TCS כדי לתקן בצורה עדינה טעויות של הנהג הנובעות משיקול לקוי או מהתלהבות-יתר. המערכת משתמשת במידע המגיע מחיישן סבסוב, מחיישן תאוצה רוחבית ומחיישן זווית הסיבוב של ההגה כדי לוודא שהמכונית עוקבת אחרי כיוון הנסיעה של הגלגלים הקדמיים. המערכת מפעילה את הבלמים בצורה סלקטיבית כדי למנוע היגוי יתר או תת-היגוי, ומפחיתה במידת הצורך את פתיחת המצערת האלקטרונית.
קישורים חיצוניים
- נתונים על שברולט קרוז באתר שברולט ישראל
הערות שוליים
- ^ מערכת CarsForum, מכירות שברולט 2012, 25 בינואר 2013
- ^ מערכת CarsForum, שברולט תצא מהשוק האירופאי בשנת 2016, 5 בדצמבר 2013
23310935שברולט קרוז