שלדת רכב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף שאסי)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה. ניסוחים בלתי אנציקלופדיים, שגיאות בהגדרת מושגים ותפקידם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה. ניסוחים בלתי אנציקלופדיים, שגיאות בהגדרת מושגים ותפקידם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
שלדת רכב, מתלים, מערכת פליטה, ותיבת ההיגוי
קובץ:VW 13.130.jpg
שלדת משאית מסוג "Volkswagen 13-130"
שלדת דגם "Porsche 962C" (אנ')

שלדת רכבאנגלית: Chassis, כינוי עממי: "שאסי") היא המבנה התומך של החלקים השונים המרכיבים מכונות לסוגיהן לרבות כלי רכב. השלדה מהווה מרכיב חיוני לכל אמצעי תחבורה.

השלדה מורכבת משלדת בסיס הנמצאת בגחון הרכב ואליה מתחברים מכלולי הרכב השונים כגון הגלגלים, המנוע ותיבת ההילוכים. על שלדה זו מותקנת שלדת המרכב, או שלדת גוף הרכב, שהיא מעין קונכייה מרכזית מפלדה העוטפת את תא הנוסעים. מבנה הפלדה הבסיסי של שלדת הבסיס מורכב משתי קורות אורך ומספר קורות רוחב.

על השלדה של אמצעי התחבורה חייב להיות חרוט מספר זיהוי ספציפי, אשר חייב לציית לחוקים מסוימים, כדי לזהות את המקור, היישום והמאפיינים של הרכב (בישראל: מספר שלדה)[1].

המילה "שאסי" הגיעה מהשפה הצרפתית בה המילה "CHASSIS" היא תרגום לביטוי שלדת רכב[2][3].

שלדת רכב

השלדה (קרויה גם: "בסיס הרכב", "מסגרת השלד") היא מסגרת של אובייקט מלאכותי, התומך את כלוב הנוסעים. דוגמה לשלדה היא מסגרת רכב, החלק התחתון של רכב מנועי, שעליו מותקן גוף הרכב, ובנוסף מכלולים נוספים: מנוע, דיפרנציאל, המתלים, הילוכים, גלגלים ולעיתים אפילו מושב הנהג (סוגי משאיות וטרקטורים)[דרוש מקור].

גוף תחתון אשר בדרך כלל אינו הכרחי ליושר המבנה, בנוי על השלדה כדי להשלים את מבנה הרכב.

בשל עומסים כבדים ושימוש קבוע בעבודה, מארז המכונית יהיה שונה עבור כלי רכב מסחריים.

מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והאנרגיה והפחתת עוצמת המעיכה.

חבלה בשאסי כתוצאה מתאונה עלולה לעוות את המכונית ולהוציא את המכונית מהאיזון המקורי והמדויק שלה דבר העלול לגרום לפגיעה ביציבות ובהתנהגות בכביש, לשחיקת צמיגים לא אחידה ולבעיות נוספות[4].

בין החומרים מהם בנויה שלדת רכב נכללים פלדה, אלומיניום, יצקת, פלסטיק. בדגמי מכוניות מרוץ תוספות של: פחמן, ("Elektron alloy") (אנ'), טיטניום.

סוגי מארזים (שלדות)

  • צינורות סריג / מרותך - מסגרת צינור מורכב מכמה צינורות עיקריים, מאופיין על ידי גמישות ועמידה בלחץ. מבנה נוסף של צינורות סריג: הצינורות העיקריים שבהם הוא מורכב מקושרים על ידי צינורות קטנים אחרים, היוצרים מבנה קלוע משולש המגביר את הכוח והנוקשות של המסגרת.
  • מסגרת מודפסת - משמשת בעיקר ל-אופנועים
  • מסגרת המונוקוק - נקראות כך משום שהן אלמנט ייחודי עם פונקציה תומכת ויכולה לכלול חלק מגוף הרכב. משקלן נמוך, ועלותן נמוכה יותר לעומת המסגרת המסורתית, אך סוג זה דורש תחליף תכוף יותר, שכן מדובר בחלקים שבירים יותר שקשה לתקנם. הם משמשים במכוניות ובמשאיות קטנות בלבד ומשנת 1980 גם על מספר סוגי רכבי שטח, כגון ה-"לאדה ניבה" (אנ') הרוסית.
  • מסגרת מעורבבת / מפורקת (בחלקו עם צינורות, מרותך מודפס חלקית) - מסגרת זו מורכבת חלקית רק מצינורות וחלקית מצלחות יצוק, מחוברים יחד על ידי ברגים. סוג מארז זה מצליח לשלב את היתרונות של שתי המערכות, וכתוצאה מכך יצורו פחות יקר מאשר מסגרת צינור.

צורות מסגרת שלדה

המסגרת, בהתאם לאופן ביצועה, יכולה להיות:

  • היקפית - המסגרת ממוקמת באופן חיצוני ככל האפשר, כדי להגדיל את הנוקשות של הרכב
  • יהלום - המסגרת נשארת פנימית ככל האפשר בעקבות הקווים האפשריים הישרים ביותר
  • אומגה (Ω) - לוקח את שמו מן הצורה שלו. בדרך כלל מסגרות של אופניים
  • מסגרת שני חלקים - מסגרת המורכבת משני חלקים רחוקים זה מזה, אבל מחוברת על ידי המנוע. מיושמת באופנועים

המנוע, בהתאם ליחסים עם המארז, יכול להיות:

  • מנוע מוביל, בדרך כלל הוא תומך מסגרת.
  • מנוע תלייה, המנוע אינו מעורב בעבודת המסגרת, צורה זו מציגה את הפתרון המסורתי הנפוץ ביותר.

בניית המסגרת קובעת את מאפייניה, כגון:

  • צורת הסעיף - יכול להיות אליפסה, עגול, מרובע, מלבני, כפול T או C עם סרנים קשיחים פנימיים, הוא קובע את התגובה מהכיוונים השונים של הכוחות המיושמים: עם קטע מעגלי ללא קשר לכיוון, בכל שאר הקטעים, שאין להם את אותו רגע של אינרציה בכיוונים השונים, אנו נוטים לשים את הכיוון של האינרציה בכיוון שבו נמצא הכוח הקיים, כדי להפחית את סטית עקב הכיפוף. מסיבה זו, במסגרות של אופני הספורט, קורות המסגרת (הכבלים הנמצאים בתוכה) הן בעלות צורה מלבנית, כאשר הצד הארוך יותר מונח באופן אנכי לאספלט (צורך לתמוך בכוחות ההאצה וההאטה), בעוד שהצד הצר ממוקם כמעט אופקית (צורך לתמוך רק את הכוחות של השינויים בכיוון).
  • עובי - הגדלת כוח ונוקשות
  • מידות - המונח "מידות" מגדיר את ההגדלה, באופן יחסי של הממדים הליניארים של המסגרת

דרגות חומרות פגיעה בשלדה

[5][6]

לפי הוראות משרד התחבורה הישראלי חייבים מכוני בדיקה לקטלג פגיעות שלדה לפי שלוש דרגות:

  • פגיעה בעלת משמעות שולית שהיא למעשה פגיעה קלה בקצה השלדה שאין לה כל השפעה על ביצועי המכונית
  • פגיעה בעלת משמעות נמוכה, כלומר פגיעה בשלדה שהתרחשה מעבר לקו גלגלי המכונית (בחלק הקדמי או האחורי שלה).
  • פגיעה בעלת משמעות גבוהה, או במילים פשוטות מכה קשה שעוצמתה שינתה את המיקום היחסי של שני הסרנים במכונית, והיא עלולה להשפיע על הבטיחות.


לפי תקנה חדשה משנת 2014, כל כלי רכב שעבר תאונה שגרמה לנזק בטיחותי, יירשם ברשיון הרכב כהערה. נזק בטיחותי הוגדר בחוק "נזק שגרם לעיוות, הסטה, סדק או שבר מהותיים, באחד מעמודי המרכב או במסגרת גג המרכב, וכן באחת מקורות השלדה הקדמית או האחורית." [7]


תמונות

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלדת רכב בוויקישיתוף

חיפוש רכב ישראלי לפי מספר שלדה

הערות שוליים

  1. ^ זיהוי שלדת רכב באיטליה vehicle-documents.it/dati_identificazione
  2. ^ הגדרת "שאסי" באנגלית collinsdictionary.com/dictionary/english/chassis
  3. ^ שלדת רכב Sturmey, Henry (2 April 1908). "The Use of Unsuitable Vehicles". Commercial Motor. 7 (160): 146–147. Retrieved 10 September 2010
  4. ^ שאסי זו לא מילה גסה לוי יצחק
  5. ^ תומר הדר, קונים רכב? שימו לב לשאסי, באתר TheMarker‏, 18 ביולי 2006
  6. ^ יצחק לוי - שמאי רכב
  7. ^ תומר הדר, משרד התחבורה עושה סדר בנזקי התאונות - ומשאיר את כל הקצוות פתוחים, באתר כלכליסט, ‏1.3.14
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36665257שלדת רכב