רשת התחבורה הטרנס-אירופית
רשת התחבורה הטרנס-אירופית או TEN-T (קיצור של Trans-European Transport Network) היא רשת מתוכננת של כבישים, מסילות רכבת, שדות תעופה ותשתיות מים באיחוד האירופי. רשת TEN-T היא חלק ממערכת רחבה יותר של רשתות טרנס-אירופיות (TENs), כולל רשת טלקומוניקציה (eTEN) ורשת אנרגיה מוצעת (TEN-E או Ten-Energy). הנציבות האירופית אימצה את תוכניות הפעולה הראשונות על רשתות טרנס-אירופיות בשנת 1990.[1]
TEN-T צופה שיפורים מתואמים לכבישים ראשיים, מסילות ברזל, נתיבי מים פנימיים, שדות תעופה, נמלי ים, נמלים יבשתיים ומערכות ניהול תעבורה, המספקים מסלולים משולבים ובין-מודאליים למרחקים ארוכים במהירות גבוהה. החלטה לאמץ TEN-T התקבלה על ידי הפרלמנט והמועצה האירופית ביולי 1996.[2] האיחוד האירופי פועל לקידום הרשתות על ידי שילוב של מנהיגות, תיאום, הנפקת הנחיות והיבטי מימון פיתוח.
פרויקטים אלה מנוהלים מבחינה טכנית ופיננסית על ידי הסוכנות המבצעת לחדשנות ורשתות (INEA), אשר החליפה את הסוכנות המנהלת של רשת התחבורה הטרנס-אירופית (TEN-T EA) ב-31 בדצמבר 2013.[3]
היסטוריה
הנחיות TEN-T אומצו לראשונה ב-23 ביולי 1996, עם החלטה מס' 1692/96/EC[2] של הפרלמנט האירופי ושל המועצה בדבר הנחיות קהילתיות לפיתוח רשת התחבורה הטרנס-אירופית. במאי 2001, הפרלמנט האירופי והמועצה אימצו החלטה מס' 1346/2001/EC,[4] אשר שינתה את הנחיות ה-TEN-T לגבי נמלי ים, נמלים יבשתיים ומסופים בין-מודאליים.
באפריל 2004, הפרלמנט האירופי והמועצה אימצו את החלטה מס' 884/2004/EC (נוספה לרשימה על ידי החלטה מס' 884/2004/EC[5]), לתיקון החלטה מס' 1692/96/EC בנושא הנחיות קהילתיות לפיתוח של רשת התחבורה הטרנס-אירופית. התיקון באפריל 2004 היה שינוי מהותי יותר במדיניות ה-TEN-T, שנועד להתאים את הרחבת האיחוד האירופי ושינויים עקב כך בזרימת התנועה.[6]
פיתוח של ה-TEN-T בוצע על ידי הצעה משנת 1994 שכללה שורה של פרויקטים מועדפים.[7]
בדצמבר 2013, עם התקנות (EU) 1315/2013 (הנחיות TEN-T), ו-(EU) 1316/2013 (מתקן חיבור אירופה 1), רשת ה-TEN-T הוגדרה בשלוש רמות, הרשת המקיפה וה-Comprehensive Network ו- רשת הליבה, ובתוכה 9 מסדרונות רשת הליבה.
ב-17 באוקטובר 2013, הוכרזו תשעה מסדרונות רשת Core (במקום 30 פרויקטי TENT Priority).[8] אלו היו:
- המסדרון הבלטי-אדריאטי (פולין-צ'כיה/סלובקיה-אוסטריה-איטליה);
- הפרוזדור הצפוני-בלטי (פינלנד-אסטוניה-לטביה-ליטא-פולין-גרמניה-הולנד/בלגיה);
- פרוזדור הים התיכון (ספרד–צרפת–צפון איטליה–סלובניה–קרואטיה–הונגריה);
- פרוזדור המזרח/מזרח-מד (גרמניה-צ'כיה-אוסטריה/סלובקיה-הונגריה-רומניה-בולגריה-יוון-קפריסין);
- מסדרון סקנדינבי-ים תיכוני (פינלנד-שוודיה-דנמרק-גרמניה-אוסטריה-איטליה);
- פרוזדור הריין-אלפיני (הולנד/בלגיה-גרמניה-שווייץ-איטליה);
- המסדרון האטלנטי (המכונה בעבר פרוזדור ליסבוא-שטרסבורג ) (פורטוגל-ספרד-צרפת);
- מסדרון הים הצפוני-ים התיכון (אירלנד-בריטניה-הולנד-בלגיה-לוקסמבורג-מרסיי (צרפת),
- פרוזדור הריין-דנובה [9] (גרמניה-אוסטריה-סלובקיה-הונגריה-רומניה עם שלוחה גרמניה-צ'כיה-סלובקיה);
ביולי 2021, עם תקנה (EU) 2021/1153 (מתקן חיבור אירופה 2), 9 מסדרונות הליבות הורחבו, באופן חלקי (כגון האוקיינוס האטלנטי, הים הצפוני, סקנד-מד) ואילו הים הצפוני עקב Brexit השתנה לאירלנד-בלגיה-הולנד ואירלנד-צרפת.
בדצמבר 2021, הצעת הנציבות האירופית לתקנה חדשה בנושא הנחיות TEN-T (COM 2021/821) מציעה, בין היתר, לעתיד פירוק של מסדרונות רשת Core נבחרים (מזרח/מזרח-מד, ים צפוני-ים תיכוני), שילוב במסדרונות אחרים (הריין-דנובה, הים הצפוני-אלפיני) ויצירת מסדרונות מיושרים חדשים (הים הבלטי-השחור-אגאי, מערב הבלקן).[10]
- חיבורים ל"שכנים"
הפיתוח של Ten-T בבלקן (אלבניה, בוסניה והרצגובינה, קוסובו, מונטנגרו, צפון מקדוניה וסרביה) ניתן בשנת 2017 לקהילת התחבורה של דרום מזרח אירופה.
בשנת 2017 הוחלט כי רשתות התחבורה הטרנס-אירופיות יורחבו למזרח אירופה ויכללו את המדינות החברות בשותפות המזרחית.[11][12] ההרחבה המזרחית הרחוקה ביותר של רשת התחבורה הטרנס-אירופית הגיעה לארמניה בפברואר 2019.[13]
לפי הצעת 2021, הקשרים יובילו גם לבריטניה, שווייץ, דרום הים התיכון, טורקיה ומערב הבלקן.
ביולי 2022, הוסכם לקשר ארבעה מסדרונות תחבורה אירופיים עם מולדובה ואוקראינה ולהפיל את רוסיה ובלארוס ממפת ה-TEN-T.[14] דו"ח של אוגוסט 2023 המליץ על הרחבת TEN-T למולדובה ואוקראינה עם קו רכבת סטנדרטי (1435 מ"מ), כדי לסייע בשילובם עם רשתות הרכבות של האיחוד האירופי, חלק מהקווים עוברים לצד קווי ה-1520 מ"מ כדי למנוע הפרעות במהלך הבנייה.[15]
רשימת רשתות תחבורה
לכל מצב תחבורה יש רשת. הרשתות הן:[2]
- רשת כבישים טרנס-אירופית
- רשת הרכבות הטרנס-אירופית, הכוללת את רשת הרכבות הטרנס-אירופיות המהירות וכן את רשת הרכבות הטרנס-אירופית הקונבנציונלית
- רשת נתיבי מים פנימיים טרנס-אירופיים ונמלים פנימיים
- רשת נמלי ים טרנס-אירופיים
- כבישים מהירים של הים (נוספה על ידי החלטה מס' 884/2004/EC[5])
- רשת נמל תעופה טרנס-אירופי
- רשת תחבורה משולבת טרנס-אירופית
- רשת ניהול ומידע ספנות טרנס-אירופית
- רשת ניהול תעבורה אווירית טרנס-אירופית, הכוללת את המושגים Single European Sky ו־SESAR
- רשת מיקום וניווט טרנס-אירופית הכוללת את גלילאו
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של רשת התחבורה הטרנס-אירופית
- רשת התחבורה הטרנס-אירופית (TEN-T) באתר האינטרנט הרשמי של האיחוד האירופי
- מפת TEN-T (נכון לשנת 2021)
- תוכניות נכון לאוקטובר 2013
הערות שוליים
- ^ timeline of TEN-T priority axes and projects as of 2005 (אורכב 18.11.2011 בארכיון Wayback Machine), p. 7, PDF document, 14 MB
- ^ 2.0 2.1 2.2 Decision No 1692/96/EC of the European Parliament and of the Council of 23 July 1996 on Community guidelines for the development of the trans-European transport network
- ^ "Improving infrastructure & framework conditions for Danube - Requirements from an Industry viewpoint" (PDF). ec.europa.eu. נבדק ב-14 בפברואר 2020.
Danube as new corridor “Strasbourg – Danube” in TEN T successor “CEF – Connecting Europe facility”
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Decision No 1346/2001/EC
- ^ 5.0 5.1 Decision No 884/2004/EC
- ^ here (13 MB) (אורכב 31.01.2011 בארכיון Wayback Machine)
- ^ Boris Böttcher THE TRANS-EUROPEAN TRANSPORT NETWORK (TEN-T): HISTORY, PROGRESS AND FINANCING, 2006
- ^ "Press corner".
- ^ "Corridors - European Commission". Europa. נבדק ב-7 בינואר 2017.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "Questions and Answers: The revision of the TEN-T Regulation". 14 בדצמבר 2021.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "Armenia's FM attends Eastern Partnership and Visegrad Four Foreign Ministers' meeting | ARMENPRESS Armenian News Agency".
- ^ Ukraine joins Trans-European Transport Networks, UNIAN (27 November 2017)
- ^ "EU reiterates its readiness to deepen political and economic relations with Armenia | ARMENPRESS Armenian News Agency".
- ^ "Commission amends TEN-T proposal to reflect impacts on infrastructure of Russia's war of aggression against Ukraine". 27 ביולי 2022.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "EIB study set out first steps for standard-gauge links to Ukraine and Moldova". 7 באוגוסט 2023.
{{cite web}}
: (עזרה)
38783345רשת התחבורה הטרנס-אירופית