רכבות הממלכה המאוחדת
מידע כללי | |
---|---|
סוכנות אם | ממשלת הממלכה המאוחדת ומחלקת התחבורה |
רכבות הממלכה המאוחדת (באנגלית: Great British Railways בראשי תיבות GBR) הוא גוף ציבורי בבעלות המדינה, שנועד לפקח על התחבורה המסילתית והרכבות בבריטניה משנת 2023. הארגון יחליף את Network Rail כמפעילת תשתיות הרכבת[1] וכן ישלוט בעבודת הקבלנות הקשורה לתפעול הרכבת,[2][3] קביעת תעריפים ולוחות זמנים וגביית ההכנסות מתעריפים ברוב אנגליה.[4] מערכת הזיכיון תחליף את המערכת הקודמת של זכיינות רכבות נוסעים בבריטניה המנוהלת על ידי משרד התחבורה, אשר קרסה בשנת 2020 במהלך מגפת COVID-19.[3][5]
GBR יעוצב על פי הפעילות של Transport for London, אשר כולל הפעלת זיכיון במערכות כגון London Overground.[6][7] אנדרו היינס וסר פיטר הנדי, המנכ"ל הנוכחי ויו"ר Network Rail בהתאמה, יפקחו על הקמת "רכבות הממלכה המאוחדת", כאשר הנדי צפוי לנהל את הארגון החדש.
היסטוריה
מערכת הרכבות של בריטניה נבנתה על ידי חברות פרטיות, אך היא הולאמה על ידי חוק התחבורה משנת 1947 ונוהלה על ידי British Rail (והייתה ידועה בשם British Railways עד 1965) עד להפרטה מחדש שהחלה ב-1994 והושלמה ב-1997. שירותי תשתית, נוסעים ומטענים הופרדו באותה תקופה. התשתית הייתה בבעלות פרטית והופעלה על ידי Railtrack משנת 1994 עד 2002, אז הולאמה מחדש והועברה לידי Network Rail.[8]
במהלך 2020, בעיצומה של מגפת הקורונה, כל חברות הרכבות התקשרו בהסכמי אמצעי התאוששות חירום עם ממשלות בריטניה וסקוטלנד.[9] מנגנוני הזיכיון הרגילים לשירות נוסעים שונו, תוך העברת כמעט כל סיכון ההכנסות והעלויות לממשלה ולמעשה "הלאמה מחדש" של השירותים הללו באופן זמני.[10]
הארגון מחדש של "רכבות הממלכה המאוחדת" הוצע במסגרת סקירת ויליאמס-שאפס,[11] אשר בוצע על ידי קית' וויליאמס ופורסם כספר לבן ב-20 במאי 2021.[4]
שבועיים לפני חשיפת תוכנית וויליאמס-שאפס לרכבת, משרד התחבורה הודיע על חוזה בשוויי 6.5 מיליון פאונד עבור דלויט, שתשמש עד פברואר 2023 כ"שותפה לשינוי אסטרטגי" במסגרת תוכנית רפורמת הרכבת.[12]
אזורים
חברת "רכבות הממלכה המאוחדת" תורכב מחמש חטיבות אזוריות, המאורגנות בהתאם לתוכנית "הנוסעים תחילה" של Network Rail. התקציבים וההגשה יתקיימו ברמה המקומית וכן ברמה הארצית. החטיבות האזוריות ינהלו חוזי זיכיון, תחנות, תשתיות, ינהלו תקציבים מקומיים ואזוריים, ישלבו את התשתית המסילתית וישלבו את הרכבת עם שירותי התחבורה המקומיים.[11]
חמשת האזורים הם:[13]
- סקוטלנד
- צפון מערב ומרכז הממלכה המאוחדת
- מזרח (כולל הקו הראשי של החוף המזרחי)
- וויילס ומערב הממלכה המאוחדת
- דרום הממלכה המאוחדת
הארגון מחדש אינו משפיע על צפון אירלנד, שם הרכבת כבר מופעלת על ידי חברת רכבות צפון אירלנד המשולבות בצורה אנכית וכבר בבעלות ממשלתית מלאה. זה כן משפיע על מפעילי רכבות אחרים, כולל חברות כמו ScotRail, Transport for Wales, London Overground, TfL Rail (Crossrail) וחברת Merseyrail, כמו גם על הרשויות המשולבות המפקחות על רשתות רכבות מקומיות אחרות באנגליה. הממשלים המשולבים, הרשויות המשולבות ורשות לונדון רבתי ימשיכו להפעיל את סמכויותיהן בנוגע לקביעת תעריפים והענקת חוזים ויישארו אחראיות על תשתיות אלה. עם זאת, לפי ממשלת הממלכה המאוחדת, גופים אלה יידרשו לתאם עם "רכבות הממלכה המאוחדת" כדי לספק רשת רכבות לאומית אחת, כולל אתר אינטרנט ואפליקציה משותפת, כמו גם ציות לסטנדרטים לאומיים של מיתוג.[14] "רכבות הממלכה המאוחדת" תהיה הבעלים של כל התשתית המסילתית בסקוטלנד ובוויילס שבבעלות Network Rail.[11]
תחנות
תחת Network Rail, כל התחנות נמצאות באופן רשמי בידי הציבור מאז 2014, אך רק 20 (בעיקר תחנות גדולות ותחנות מרכזיות) מנוהלות ישירות על ידה. "רכבות הממלכה המאוחדת" תהיה הבעלים של כל התחנות ומרבית התשתיות בבריטניה. ההשכרות הקיימות של תחנות לרשויות תחבורה מסודרות יימשכו. צוותי ניהול תחנות ייעודיים ייווצרו בתוך החטיבות האזוריות לניהול תחנות. "רכבות הממלכה המאוחדת" תפתח תוכניות אב לשיפוץ וחידוש תחנות.[11]
מיתוג
GBR תשתמש בחץ האדום הכפול ששימש את חברת British Rail ובגופן Rail Alphabet 2 למיתוג. תוכנית וויליאמס-שאפס קובעת שיהיה מותג אחד ומאחד לרכבות, וצפוי שזה יהיה מיתוג מחדש הדרגתי לאורך זמן. לאזורים באנגלית, סקוטלנד ווילס יהיו גרסאות משלהם, אך אלה עדיין ידגישו את האופי הלאומי של "רכבות הממלכה המאוחדת". המסמך הלבן אינו מפרט אם המיתוג של מסילות רכבת מועברות כמו London Overground ו-Merseyrail יושפע מכך.[15]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ "Rail services to come under unified state control". BBC News. 19 במאי 2021. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ Pickard, Jim; Georgiardis, Philip (17 במאי 2021). "UK railways braced for biggest shake-up in decades". Financial Times. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ 3.0 3.1 Topham, Gwyn (16 במאי 2021). "UK railways brace for shake-up and cuts as long-overdue review arrives". The Guardian. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ 4.0 4.1 "Rail services to come under unified state control". BBC News. 19 במאי 2021. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ British government announces plans for major railway sector reform International Railway Journal 20 May 2021
- ^ Pickard, Jim; Georgiardis, Philip (17 במאי 2021). "UK railways braced for biggest shake-up in decades". Financial Times. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ Topham, Gwyn (16 במאי 2021). "UK railways brace for shake-up and cuts as long-overdue review arrives". The Guardian. נבדק ב-19 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "Network Rail closer to Railtrack takeover". BBC News. 18 בספטמבר 2002.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "The ONS classifies train operating companies now running under emergency measures agreements". Office for National Statistics. 31 ביולי 2020. נבדק ב-12 באפריל 2021.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "UK rail effectively 'renationalised' during pandemic". TransportXtra. 3 באוגוסט 2020. נבדק ב-12 באפריל 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ 11.0 11.1 11.2 11.3 "Great British Railways: Williams-Shapps plan for rail". GOV.UK. Department for Transport. 20 במאי 2021. נבדק ב-2021-05-20.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Delivery Partner Contracts BidStats
- ^ "Our regions". Network Rail. נבדק ב-20 במאי 2021.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "Wales will have to sign up to 'consistent branding' of new Great British Railways body, UK Government says". Nation Cymru. 20 במאי 2021. נבדק ב-20 במאי 2021.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "Great British Railways: Williams-Shapps plan for rail". GOV.UK. Department for Transport. 20 במאי 2021. נבדק ב-2021-05-20.
{{cite web}}
: (עזרה)
32510750רכבות הממלכה המאוחדת