רבי זכריה סרוק
רבי זכריה בן סרוק (סביב ה'ר"י, 1450 - סביב ה'ר"ף, 1520), היה מרבני ספרד סמוך לגירוש ספרד, ופרשן מקראי. מחבר הפירוש 'מגילת אחשורוש'.
קורותיו
נולד בספרד, לאביו רבי יהושע סרוק, שהיה גם רבו. בצעירותו התמקצע במלאכת הגורלות. שימש בתפקידים רבניים בקהילות החשובות בספרד.[1] אחד מידידיו היה רבי שמואל די וידאש.[2] בעקבות גירוש ספרד, גלה לאלג'יר. לאחר תקופה קצרה, בשנת ה'רנ"ג, רצה לעזוב את העיר, וכתשורה לרבני המקום שנהגו בו בכבוד, כתב עבורם פירוש למגילת אסתר סמוך לחג הפורים.[2] רבי זכריה סיים לכתוב את המגילה בי' בניסן באותה השנה. במהלך כתיבת הפירוש למגילה, התאלמן מאשתו בכ"ב אדר ה'רנ"ג. לא ידוע להיכן נדד, והיכן נפטר.
השקפתו
בכתביו, הוא מתנגד לדרכו של חבירו רבי שמואל די וידאש, שחלק בתקיפות על הרמב"ם והרא"ש. רבי זכריה מעיד על עצמו: ”שנשבעתי ואקיימה להיות כנגד כל איש שיחלוק נגד הרא"ש והרמב"ם ז"ל דאפילו שיהיה אדוני אבי ז"ל שהיה אבי ורבי אחלוק עליו אם הוא חולק על אחד משני אלו”. כמו כן העריץ במיוחד את רבי אברהם אבן עזרא, והושפע גם מפירושי הרלב"ג.[3]
בפירושו ביאר ביאורים מקוריים למגילת אסתר, ושילב בין חדשנות לבין שילוב מאמרי חז"ל, ולעיתים נדירות מביא גם מפרשני המקרא הקודמים לו.[3]
רבי זכריה ראה בחיבורו הזדמנות להביע את אמונתו האיתנה גם לאחר גירוש ספרד, למען חיזוק האמונה בקרב קהל המגורשים.[3]
מגילת אחשורוש
פירושו למגילת אסתר המכונה 'מגילת אחשורוש', נדפס בונציה בשנת שכ"ה. כמה ממפרשי המגילה הזכירו את פירושיו של רבי זכריה, ביניהם ניתן למנות את הרשב"ץ האחרון[4] ואת רבי שמואל די אוזידה.[5]
לקריאה נוספת
- הרב יהונתן שלום בנחיון, מבוא לפירוש מגילת אחשורוש לרבי זכריה ן' סרוק, בירחון האוצר אדר ב' ה'תשע"ט.
הערות שוליים
- ^ שם הגדולים בערכו.
- ^ 2.0 2.1 סוף הפתיחה לספרו 'מגלת אחשורוש'.
- ^ 3.0 3.1 3.2 הרב יהונתן שלום בנחיון, ירחון האוצר כו, עמ' רלג והלאה.
- ^ ראו למשל, מגלת ספר (מהדורת תשע"ג) פרק א עמ' קמ, פרק ב עמ' קסו, ועוד.
- ^ בסוף 'ביאור רבי שמואל די אוזידה למגלת אסתר' מהדורה תשנ"ג, הובאו רשימת מקומות בהם הביא רבי שמואל פירושים מרבי זכריה סרוק.
39940708זכריה סרוק