קומיקס חרדי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הקומיקס החרדי מהווה תופעה ייחודית שהתפתחה במגזר החרדי בישראל במטרה לספק תכנים בידוריים וחינוכיים המותאמים לערכים ולקוד התרבותי של הקהילה. תכנים אלו כוללים סיפורי מוסר, סיפורים תורניים וסיפורי הרפתקאות, המועברים דרך סיפורים גרפיים בעלי רמה אומנותית וסיפורית גבוהה. הקומיקס החרדי משמש גם ככלי לפרסום ושיווק, ובכך מסייע להעביר מסרים חינוכיים ומוסריים בצורה נגישה ומותאמת לקהל החרדי.

היסטוריה

הקומיקס החרדי התפתח במטרה לספק לציבור החרדי תכנים בידוריים וחינוכיים המותאמים לערכיו ולקוד התרבותי שלו. ספרי הקומיקס החרדיים מכוונים בעיקר לילדים ולנוער, ומתמקדים בסיפורי מוסר, סיפורים תורניים וסיפורי הרפתקאות בעלי מסרים חינוכיים. דמויות מרכזיות בתחום זה כוללות את גדי פולק ונח רובין, אשר מציגים סיפורים המשלבים אלמנטים חינוכיים ומוסריים ברמה גרפית וסיפורית גבוהה. בין הספרים המוכרים ניתן למצוא את "לכתך אחרי במדבר" ואת "הפחדנים הנועזים".[1][2]

נשים רבות במגזר החרדי הפכו למאיירות קומיקס בולטות. דבורה ברזון-בנדיקט נחשבת לציירת הקומיקס הפופולרית ביותר במגזר החרדי, עם כ-180 ספרי קומיקס ומדי שבוע מאיירת מדורים רבים בעיתונים חרדיים. מאיירות נוספות כמו בת שבע ורחלי תורמות אף הן לתחום הקומיקס החרדי ומפתחות אותו למקצועי ומוערך[3][4].

תכנים ומסרים

הקומיקס החרדי מתמקד במסרים חינוכיים ומוסריים, תוך הימנעות מתכנים לא ראויים כגון אלימות או חוסר צניעות. לדוגמה, ספר העוסק בשני ילדים המחפשים חשבונות בנק של ניצולי שואה מדגיש את ההבדלים בין הקומיקס החרדי לזה המיינסטרימי. נוסף לכך, הקומיקס החרדי משלב דמויות וסיפורים מההיסטוריה היהודית, ומציג דמויות של רבנים, גיבורים יהודים ואירועים היסטוריים חשובים כמו תקופת השואה וגלות בבל. יצירות אלו נכתבות ומאוירות בצורה שתואמת את ערכי התורה והמסורת היהודית. הקומיקס החרדי משמש גם כתחליף לבידור חזותי כמו סרטים או טלוויזיה, שאינם מצויים במגזר החרדי עקב מגבלות תרבותיות ודתיות.[2][4]

שימושים נוספים

הקומיקס החרדי משמש גם ככלי לפרסום ושיווק במגזר החרדי. דמויות קומיקס משמשות לפרסומות ולמסרים שיווקיים בצורה שאינה פוגעת ברגשות הדתיים של הקהל החרדי. דוגמה לכך היא יצירת דמות קומיקס לקמפיין פרסומי של בנק מזרחי טפחות בכיכובו של דביר בנדק, המיועדת להעביר מסרים בצורה הומוריסטית ומקובלת. בקמפיין זה, הדמות הקומיקסית מציגה את היתרונות של מעבר בנק בקלות ובמהירות, תוך שמירה על אווירה קלילה ומצחיקה המתאימה לערכי הקהל החרדי. בנוסף, הקומיקס החרדי משתלב גם בקמפיינים של חברות טכנולוגיה, מוצרי צריכה ושירותים, כאשר המסרים המועברים דרך הקומיקס מתאימים לאורח החיים הדתי ושומרים על קדושת המגזר.[1][2][4]

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 מלודי ברון, הפחדנים הנועזים בארון הקומיקס החרדי, באתר הספרנים, ‏2018-06-12
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 קומיקס בעזרת השם | מנדי גרוזמן, באתר מוסף "שבת" - לתורה, הגות ספרות ואמנות, ‏2017-06-26
  3. ^ בעזרת הקומיקס: הצצה לעולם הקומיקסאיות החרדיות, באתר www.israelhayom.co.il
  4. ^ 4.0 4.1 4.2 אלינור פוקס, ‏"קומיקס הוא התחליף החרדי לסרטים וריאליטי", באתר ‏מאקו‏‏, ‏22 בינואר 2014‏
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39425312קומיקס חרדי