קוד פוזיטיבי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קוד פוזיטיבי הייתה מערכת שנועדה להתריע מפני חטיפת מטוסים. המערכת פותחה על ידי חברת אלביט מערכות, לאחר שהוזמנה על ידי משרד התחבורה הישראלי, כלקח מפיגועי 11 בספטמבר[1].היא נכנסה לשירות מבצעי בישראל ב-1 במרץ 2010.

המערכת מבוססת על כרטיס חכם שנמצא ברשות הטייס המטיס כלי טיס אזרחיים. לקראת הנחיתה בארץ, אמור הטייס לשדר קוד זיהוי אישי וסודי אל מרכז בקרה שהוקם לשם כך בבית דגן[2].

ניסויים מוקדמים במערכת החלו בשנת 2007, וניסוי מלא התקיים במשך כחודש, החל ב-4 במרץ 2009[3]. סך הכל נבדקה המערכת בלמעלה מ-3,200 טיסות, . המערכת הייתה אמורה להיכנס לשימוש החל מ-1 באפריל 2009, וכל מטוס אזרחי של התעופה הכללית המבקש להיכנס למרחב האווירי של ישראל היה אמור להשתמש בה[1]. אולם במערכת נתגלו שורה של ליקויים, והיא נכנסה לשירות באיחור של כשנה.

עם זאת, ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א), הפדרציה הבינלאומית של איגודי הטייסים (International Federation of Airline Pilots' Associations, IFALPA) ואיגוד הטייסים הישראלי הביעו התנגדות חריפה להכנסת המערכת לשימוש[4], ולדברי האחרון:

"תרומתה לביטחון שולית ביותר, אם בכלל. בניגוד למה שמנסים להציג, יכולתה למנוע חטיפות מטוסים מוטלת בספק גדול. המערכת יוצרת שורה ארוכה של בעיות אחרות, הן בתחום הביטחון והן בתחום בטיחות הטיסה. בנוסף, עולה חשש כבד כי במצבי קיצון יביא השימוש במערכת להפלת מטוס תמים על יושביו."[5]

לראיה מצביעים המתנגדים על שתי תקריות בהם הוזנקו מטוסי חיל האוויר לעבר מטוסי נוסעים בעת שקרבו לישראל, לטענתם בשל בעיות במערכת. התקרית הראשונה התרחשה באפריל 2007 (טיסת של חברת קונטיננטל איירליינס), והשנייה באפריל 2009 (טיסה של דלתא איירליינס)[6], שלאחריה הסתבר כי חלה שגיאה בהפעלת המערכת. איגוד הטייסים הבינלאומי חזר על התנגדותו להפעלת המערכת, בכנס השנתי שלו שנערך בחודש מרץ במרקש[7].

בתחילת 2011 המערכת הופעלה במטוסיהן של חמש חברות תעופה בטיסותיהן לנמל התעופה בן-גוריון בתל אביב - אייר קנדה, קונטיננטל איירליינס, דלתא איירליינס, יו אס איירווייז ואתיופיאן איירליינס על בסיס וולונטרי, ונעשה ניסיון לכפות את השימוש בה על חברות נוספות, שהתנגדו להתקנתה[8]. לאחר כמה חודשים הופסק השימוש במערכת, לאור ההתנגדות של חברות תעופה, איגודי הטייסים ומנהלת התחבורה של הנציבות האירופית[9].

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 בקרוב: מטוסים הנכנסים למרחב האווירי של ישראל יזדהו באמצעות קוד סודי, 12 בינואר 2009, באתר "פורט2פורט"
  2. ^ אורלי פלג-מזרחי, ‏יו"ר ארגון הטייסים הבינלאומי למופז: מערכת "קוד פוזיטיבי" בעייתית ויוצרת פרצות אבטחה, באתר גלובס, 20 בינואר 2009
  3. ^ משרד התחבורה
  4. ^ זוהר בלומנקרנץ, משרד התחבורה מכניס מערכת אזהרה מפני חטיפות מטוסים; איגוד הטייסים הארצי: המערכת לא יעילה, באתר TheMarker‏, 24 בינואר 2010
  5. ^ זוהר בלומנקרנץ, למרות הביקורת, מערכת "קוד פוזיטיבי" תוכנס לשימוש ממחר, באתר הארץ, 28 בפברואר 2010
  6. ^ זוהר בלומנקרנץ, טייס "דלתא" דיווח בטעות שנחטף, מטוסי קרב הוזנקו, באתר הארץ, 12 באפריל 2009
  7. ^ זוהר בלומנקרנץ, איגוד הטייסים הבינ"ל: מתנגדים להפעלת מערכת התרעה מפני חטיפות מטוסים שפיתחה אלביט, באתר TheMarker‏, 6 באפריל 2010
  8. ^ זוהר בלומנקרנץ, מנכ"ל יאט"א: "ישראל כופה על חברות תעופה להשתמש במערכת של אלביט", באתר TheMarker‏, 24 באפריל 2011
  9. ^ אריה אגוזי, מערכת לזיהוי טייס: ההתקפלות המבישה, באתר IsraelDefense, 11 בדצמבר 2011
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33749907קוד פוזיטיבי