צ'ארלס אוגוסטוס הרטליי
צ'ארלס אוגוסטוס הרטליי (באנגלית: Charles Augustus Hartley; 3 בפברואר 1825 - 20 בפברואר 1915) היה מהנדס אזרחי בתקופה הוויקטוריאנית, שכונה "אבי הדנובה" על תרומתו לשיפור נתיבי השיט בדנובה התחתונה.
ביוגרפיה
הרטליי נולד במשפחה סקוטית, בעיר דרלינגטון, באנגליה, כבנו של סוכן מסחרי. בעיר זו הופעלה לראשונה בעולם מסילת רכבת מסחרית עם קטר הפועל על קיטור. הרטליי סיים בגיל 13 את הגימנזיה של גייטסהד והתחיל חניכות בעבודות כרייה[1] במקביל ללימודי ערב להרחבת הדעת. בגיל 19 סיים את חניכותו בתחום ההנדסה וב-25 בספטמבר 1845 התחיל לעבוד כמהנדס ב-Scotish Central Railway.
בגיל 23 התמנה למהנדס ראשי בתוכנית שיפוצים בנמל פלימות'. המשימה בוצעה מהר ובדייקנות וכך רכש לו מוניטין טוב. ב-1855 גויס בדרגת קפטן לגוף ההנדסה האנגלו-טורקי, תחת פיקודו של ג'ון סטוקס. אחרי המלחמה התמנה סטוקס לעמוד בראש הוועדה האירופאית לדנובה והוא ביקש וקיבל את הרטליי כמהנדס הוועדה, שישבה בגאלאץ.
הרטליי הגיע לגאלאץ בחורף 1857, כשהדנובה הייתה קפואה.
מעבודותיו
- Description of the Delta of the Danube (1874)
- Notes on Public Works in the United States and Canada (1875)
קישורים חיצוניים
- Secretele omului care a îmblânzit Dunărea: „A fost părintele unui fluviu“ (ברומנית)
- Sir Charles A. Hartley, „Părintele Dunării” (1) (ברומנית)
- Sir Charles A. Hartley, „Părintele Dunării” (2) (ברומנית)
- Mari ingineri care au regularizat brațul Sulina (ברומנית)
הערות שוליים
- ^ באותה תקופה לא היו באנגליה, להבדיל מצרפת, לימודי הסמכה להנדסה
27248935צ'ארלס אוגוסטוס הרטליי