פייר אטניין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה. פייר אטנייןצרפתית: Pierre Attaingnant ; סביבות 14941551/2), מדפיס תווים צרפתי שפעל בפריס.

ביוגרפיה

פייר אטניין נחשב המו"ל הראשון בתפוצה רחבה של דפוס מוזיקלי מטלטל, אשר אפשר הדפסה מהירה וזולה הרבה יותר מאשר אצל קודמיו כמו אוטביאנו פטרוצ'י. אטניין נחשב לעיתים קרובות (בטעות) כראשון לפתח טכניקה זו, אבל עדויות מצביעות על כך שג'והן ראסטל, מדפיס אנגלי מלונדון, היה הראשון שהשתמש בהדפסה חד-שלבית ב 1520. אטניין פרסם מעל 1500 שאנסונים מאת מלחינים רבים ושונים, כולל המלחינים הפריזאיים קלודן דה סרמיזי, פייר סנדרן ופייר סרטון. במיוחד בולטים 5 כרכים שפרסם של שאנסונים מאת קלמאן ז'אנקן. אטניין קיבל פריבילגיה מלכותית על ספרי המוזיקה שלו, שיצאו בהוצאות מחודשות פעמים רבות. אטניין כונה בתקופתו "מדפיס המוזיקה המלכותי" (imprimeur et libraire du Roy en musique).

יצירות שהדפיס

פאוואן לארבעה כלים אשר הודפס על ידי פייר אטניין

תרומתו העיקרית של אטניין לדפוס מוזיקלי היא בפופולריזציה של שיטת ההדפסה החד-שלבית, שבה השתמש לראשונה בפרסום משנת 1528 הנקרא "שירים חדשים במוזיקה בארבעה קולות" (Chansons nouvelles en musique à quatre parties). בשיטת הדפסה זו התווים האינדיוידואליים הודפסו ישירות לתוך מקטעים של חמשה, והתווים, קווי החמשה והטקסט יכלו להדפס בפעולה אחת. בשיטה זו, להבדיל ממה שקדם לה, קווי החמשה היו ישרים, ללא קפיצות, ומקטעי התווים נראו יותר מחוברים זה לזה. לבסוף, הפכה שיטה זו לפרקטיקת ההדפסה הסטנדרטית בכל רחבי אירופה במאות ה-16 וה-17.

פרט ל-36 הקבצים של שאנסונים שהדפיס, אטניין פרסם גם ספרים עם קטעים בטבולטורה ללאוטה ולכלי מקלדת של תקופתו (צ'מבלו, עוגב, קלוויקורד ודומיהם). בנוסף פרסם מיסות ומוטטים. בין הפרסומים החשובים ביותר בתולדות המוזיקה המוקדמת לכלי מקלדת פורסמו בפאריס על ידי אטניין הקבצים הבאים:

  • Dixneuf chansons musicales reduictes en la tabulature des Orgues Espinettes Manichordions, et telz semblables instrumentz musicaulx... Idibus Januraii 1530
  • Vingt et cinq chansons musicales reduictes en la tabulature des Orgues Espinettes Manichordions, et telz semblables instrumentz musicaulx... Kal. 1530
  • Vingt et six chansons musicales reduictes en la tabulature des Orgues Espinettes Manichordions, et telz semblables instrumentz musicaulx... Non. Frebruaii 1530.
  • ... Quatorze Gaillardes neuf Pavennes, sept Branles et deux Basses Dances le tout reduict de musique en la tabulature du jeu d'Orgues

Espinettes Manicordions et telz semblables instrumentz musicaulx (?February 1531)

  • Tabulature pour le jeu d’Orgues, Espinettes et Manicordions sur le plain chant de Cunctipotens et Kyrie Fons. Avec leurs Et in terra, Patrem, Sanctus et Agnus Dei... (March 1531).
  • Magnificat sur les huit tons avec Te Deum laudamus et deux Preludes, le tout mys en tabulature des Orgues Espinettes et Manicordions, et telz semblables instrumentz... Kal. Martii 1530.
  • Treze Motetz musicaulx avec ung Prelude, le tout reduict en la Tabulature des Orgues Espinettes et Manicordions et telz semblables instrumentz... Kal. Aprilis 1531.

בספרים אחדים הנזכרים לעיל פורסמו עיבודים לכלי מקלדת לשאנסונים. במאה העשרים יצאה לאור מהדורה השוואתית ובה העיבודים שהדפיס אטניין לעומת הנוסחים הקוליים המקוריים של השאנסונים שזוהו.

בספר אחד פורסמו ריקודים, מהנפוצים ומהפופולריים ביותר בתקופה בנוסחים לכלי מקלדת כגון פאוואן, גאליירד, ברנל, ובס-דאנס.

ספרים לעוגב הכוללים מיסות עוגב, קטעי מגניפיקט, טה דאום, עיבודי מוטטים ופרלודים.

קובצי ריקודים לקבוצות כלים

לקריאה נוספת

  • D.W. Krummel and Stanley Sadie, Music Printing and Publishing. New York, Norton, 1990
  • (King, A. 1971. The Significance of John Rastell in Early Music Printing. The Library 26(3
  • PIERRE ATTAINGNANT (before 1500 after 1553), Transcriptions of Chansons for Keyboard (1531), edited by Albert Seay.
  • Pierre Attaingnant: royal printer of music : a historical study and bibliographical catalogue / Daniel Heartz
  • Berkeley : University of California Press, c1969

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פייר אטניין בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0