פורשה בוקסטר
פורשה בוקסטר (בגרמנית: Porsche Boxster) היא מכונית רודסטר בעלת מנוע מרכזי אשר מיוצרת על ידי חברת פורשה החל משנת 1996.
הבוקסטר היא מכונית הרודסטר הראשונה של חברת פורשה מאז הפורשה 550 ספיידר אשר ייצורה הופסק בשנת 1956.
הפורשה בוקסטר הייתה למכונית הנמכרת ביותר של חברת פורשה מאז החלה להימכר ועד לשנת 2003, אז תפסה את הבכורה הפורשה קאיין. כל גרסאות הבוקסטר הן מכוניות מקוררות מים, מנוע ה-M96 של הבוקסטר בדור הראשון הוא למעשה המנוע הלא קדמי מקורר המים הראשון של חברת פורשה.
עיצוב
המראה החזותי של הבוקסטר בדורה הראשון הושפע רבות מהפורשה 356 ספיידר והספידסטר, כמו גם מהפורשה 550 ספיידר. ואילו הדור השני עוצב בהשראת הפורשה קאררה GT.
דגמים וגרסאות
(986) דור ראשון (2004-1996)
הדור הראשון הוצג בשנת 1996 ונמכר כשנת הדגם 1997. רכב זה היה בעל מנוע בנפח 2.5 ליטרים והספק של 201 כ"ס, המכונית הוצעה בשתי תיבות הילוכים, ידנית או טיפטרוניק.
בשנת 2000 הוצגה גרסת בוקסטר S, גרסה חזקה מן הדגם הבסיסי. הבוקסטר S הוצגה עם מנוע גדול יותר בנפח של 3.2 ליטרים והספק של 249 כ"ס. בנוסף, דגם הבסיס של הבוקסטר קיבל מנוע חדש בנפח 2.7 ליטרים והספק של 217 כ"ס.
בשנת 2003 עברה הבוקסטר 'מתיחת פנים' קלה בעיצוב שכללה את החלפת שמשת הרכב האחורית העשויה מפלסטיק בשמשת זכוכית, החלפת הפנסים הקדמיים הלא פופולריים בפנסים חדשים ונקיים, התקנת אגזוזים וכונסי אוויר משופרים ומערכת היגוי כוח מעודכנת, כמו גם עדכון במנועים, אשר הספקם גדל ל-225 כ"ס בבוקסטר הבסיסית, ול-258 כ"ס בגרסת הבוקסטר S.
בשנת 2004 ביום השנה ה-50 לפורשה 550 ספיידר הציגה פורשה גרסת בוקסטר אקסקלוסיבית במהדורה מוגבלת אשר יוצרה ב-1,953 (שנת הולדת הפורשה 550) יחידות בלבד, כולן בצבע כסף גראן טוריסמו זהה לצבעו של רכב התצוגה של הפורשה קאררה GT, מכונית העל של החברה. הרכב כלל עדכונים ותוספות רבות, כמו גם תוספת לכוח המנוע ששופר ל-266 כ"ס.
(987) דור שני (2011-2005)
בשנת 2004 הציגה פורשה בתערוכת פאריס את הדור השני לבוקסטר לצד הפורשה 997 החדשה. המכונית החלה להימכר כדגם 2005. הפורשה בוקסטר דור שני חולקת יחד עם הפורשה קאיימן את אותה פלטפורמת ההנעה המרכזית ורכיבים רבים. הדגם החדש הציג שינויים בעיצוב, אף על פי שנשאר דומה לדגם הקודם. השינוי הבולט ביותר בעיצוב הוא החלפת הפנסים הקדמיים הראשיים בפנסים דומים לאלה של הקאררה GT. כונסי האוויר בצידי הרכב הוגדלו בנוסף להתקנת לוחות אופקיים בולטים יותר, צבועים בצבע כסף מתכתי ללא קשר לצבע המכונית. קשתות הגלגלים בשלדת המכונית הוגדלו כדי לאפשר התקנת גלגלים בגודל 19 אינץ' לראשונה בסדרת הבוקסטר. פורשה טוענת כי למרות הדמיון בין הדגם החדש ובין הדגם הקודם, הדגם החדש חולק רק 20 אחוז מן הרכיבים של הדגם היוצא.
דגם הבסיס של הבוקסטר הוא בעל מנוע בנפח 2.7 ליטרים והספק של 237 כ"ס, ואילו דגם הבוקסטר S הוא בעל מנוע בנפח של 3.2 והספק של 276 כ"ס.
בשנת 2007 עודכנו מנועי הבוקסטר כאשר הספק דגם הבסיס שופר ל-241 כ"ס, ובדגם הבוקסטר S גדל נפח המנוע ל-3.4 ליטר והספק של 291 כ"ס.
987 דור שני II
בשנת 2008 הציגה פורשה בתערוכת לוס אנג'לס את הדור השני לבוקסטר 987, כאשר המכונית נמכרה כדגם 2009. שינויים קוסמטיים כללו פנסים קדמיים ראשיים חדשים, כונסי אוויר קדמיים גדולים יותר עם פנסי יום חדשים, ומערכת חדשה לניהול רכב ומולטימדיה עם אפשרות למסך מגע. שני הדגמים כללו תוספות כוח הודות להגדלת נפח המנועים, ובשילוב של מערכת הזרקת דלק ישירה לבוקסטר S. כמו כן, שני הדגמים מוצעים בתיבת 6 הילוכים ידנית כסטנדרט, אך זמינים גם בתיבת ה-PDK, תיבת ההילוכים כפולת המצמדים של פורשה (Porsche Doppelkupplung).
מנוע דגם הבסיס הוגדל לנפח של 2.9 ליטרים, והספקו גדל ל-252 כ"ס, כאשר בדגם הבוקסטר S נפח המנוע נותר ללא שינוי 3.4 ליטרים, אך הודות למערכת הזרקת דלק ישירה גדל הספקו ל-306 כ"ס.
981 דור שלישי (2012)
בינואר 2012 הודיעה פורשה על ייצור הדור השלישי והחדש לפורשה בוקסטר. עיצוב המכונית הושפע רבות מעיצוב הפורשה 991 החדשה וממכונית העל ההיברידית של החברה הפורשה 918, כולל פגוש רחב יותר מבעבר, כונסי אוויר גדולים יותר בצד הרכב וגופי תאורה ופנסי חזית ואחור LED מודרניים יותר. פורשה טוענת כי הדור החדש יציג חיסכון של 15 אחוזים בתצרוכת הבנזין לעומת הדגם היוצא. כמון כן הותקנה מערכת היגוי חדשה, בסיס הגלגלים הוגדל קלות, חישוקי הצמיגים הוגדלו ל-20 אינץ', שלדת הרכב נבנתה מחדש ועשויה אלומיניום, שמשת הרכב הקדמית שופעה לעומת הדגם היוצא, בנוסף מערכת גג הרכב נעשתה אוטומטית לעומת המערכת הידנית של הדגמים הקודמים. עיצוב פנים המכונית הושפע רבות מן הפורשה פאנאמרה וכוללת שינויים כמו מערכת בקרת אקלים מפוצלת. הספק מנוע הבוקסטר הוא כעת 265 כ"ס בדגם הבסיסי לעומת 314 כ"ס בדגם הבוקסטר S, כאשר תיבות ההילוכים הן תיבת 6 הילוכים ידנית או תיבת 7 ההילוכים הרובוטית של פורשה, תיבת ה-PDK,בשנת 2016 הוחלפו דגמי בוקסטר וקאיימן ב-718.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של פורשה בוקסטר (באנגלית)
- אתר האינטרנט הרשמי של פורשה בוקסטר (בעברית)
31363116פורשה בוקסטר