פורד מוסטנג
למעלה: סמליל פורד מוסטנג למטה: דגם פורד מוסטנג משנת 2014 | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | פורד |
שנות ייצור | 1964-הווה |
הרכבה | ארצות הברית |
סיווג | מכונית שרירים |
מרכב |
קופה 2 דלתות קבריולה 2 דלתות |
פלטפורמה | FR (מנוע קדמי והנעה אחורית) |
מפרט טכני | |
מנוע |
2.3 ל' טורבו L4 (בגרסת EcoBoost) 3.7 ל' V6 (בגרסת V6) 5.0 ל' V8 (בגרסת GT) |
הילוכים |
ידנית 6 הילוכים אוטומטית פלנטארית 6 הילוכים אוטומטית 10 הילוכים |
מהירות מרבית |
250 קמ"ש (בגרסת V6) 280 קמ"ש (בגרסת GT) |
קשר |
שלבי GT500 דודג' צ'לנג'ר שברולט קאמרו |
מעצב | Philip T. Clark (דור ראשון) |
פורד מוסטנג (באנגלית: Ford Mustang) היא מכונית המיוצרת על ידי יצרנית הרכב פורד. דגם המוסטנג היה מבוסס בתחילה על דגם פורד (ארצות הברית) פאלקון, מכונית משפחתית בינונית. ייצור המוסטנג החל ב-9 במרץ 1964, במפעלי פורד בדירבורן שבמישיגן.
המכונית הוצגה לראשונה לציבור הרחב ב-17 באפריל 1964, בתערוכת הרכב הבינלאומית של ניו יורק אותה העת. דגם המוסטנג הוא דגם המכונית הוותיק ביותר של יצרנית הרכב פורד, הנמצא עדיין בייצור. המוסטנג היה אף לדגם המוצלח ביותר של חברת פורד מאז דגם פורד מודל T.
הפורד מוסטנג היווה השראה לקבוצה שלמה של כלי רכב בעלי מאפיינים דומים: מכוניות במחיר שווה לכל נפש, בגודל בינוני, מעוצבות במראה ספורטיבי, עם שתי דלתות, מכסה מנוע ארוך וזנב קצר. בין המכוניות הללו ניתן למצוא את שברולט קמארו של ג'נרל מוטורס, ג'בלין של חברת AMC, וברקודה של חברת פליימות. מוסטנג אף היוותה השראה למכוניות שיוצרו מחוץ לארצות הברית דוגמת טויוטה סליקה ולפורד קפרי.
במהלך שנות ייצור הדגם גדלו מידותיה של המכונית והיא נעשתה כבדה יותר משנה לשנה עד שבתגובה לדגמי 1971–1973, כתבו לחברת פורד אוהדים של הדגם ובקשו כי תשוב ותייצר את המכונית על פי הגודל והרעיון המקוריים של מעצבה.
מקור השם
מקור המילה "מוסטנג" במילה הספרדית מקסיקנית (אנ') "mestengo", או במקור הספרדי "mesteño", שפירושה בקר מבוית שברח מבעליו והיה לפרא. הסמליל האייקוני של הרכב הוא סוס פרא דוהר, לכן עלולים לחשוב ששם הדגם נגזר מסוסי הפרא מהמערב הפרוע של ארצות הברית שנקראו "מוסטנג". הנחה זו אינה מדויקת. למעשה, מעצב הדגם ג'ון נאג'אר קרא לו על שם מטוס הקרב P-51 מוסטנג מתקופת מלחמת העולם השנייה. המטוס עצמו דווקא כן נקרא על שמם של אותם סוסים.
דור ראשון (1964-1973)
את הרעיון לייצור הפורד מוסטנג היה מנהל הייצור של יצרת הרכב פורד, דונלד נ. פריי והוא קודם על ידי המנהל הכללי של פורד, לי איאקוקה. מכונית האבטיפוס של המוסטנג הייתה בעלת גג נפתח, שני מושבים ומנוע המורכב במרכז המרכב. מאוחר יותר שונה העיצוב הבסיסי והמכונית נבנתה עם ארבעה מושבים. כדי לקצץ בהוצאות הייצור ולעמוד במחיר היעד שנקבע לצרכן, בסך 2,368 דולר, המכונית התבססה במידה רבה על מרכיבים פשוטים ומוכרים מדגמים אחרים. חלק ניכר מן המרכב, המתלה ומערכת ההנעה, התבססו על דגמי פורד פאלקון ופורד פרליין. למחרת הצגת הדגם, ב-17 באפריל 1964, הופיעו מאמרים אוהדים למוסטנג בכ-2,600 עיתונים ברחבי ארצות הברית. בחודש ספטמבר באותה שנה הופיעה מכונית פורד מוסטנג בסרט גולדפינגר מסדרת סרטי ג'יימס בונד, הייתה זו הופעתו הראשונה של דגם זה בסרטים.
תחזית המכירות של הדגם בשנה הראשונה הייתה פחות ממאה אלף מכוניות, אולם ב-18 החודשים הראשונים לאחר הצגתו יוצרו למעלה ממיליון מכוניות פורד מוסטנג.
מודל נוספת של המכונית אלו הייתה מיוצרת על ידי חב' מכוניות בבעלות קרול שלבי. בשנת 2007 הוחזר מותג זה לייצור על בסיס הדור החמישי של מכוניות מוסטנג.
דור שני (1974-1978)
הדגם החדש, שנקרא "מוסטנג II", הוצג ב- 21 בספטמבר 1973, חודשיים לפני משבר הנפט הראשון בשנת 1973, וגודלו המופחת איפשר לו להתמודד מול קופות (coupes) ספורט מיובאות מוצלחות כמו דטסון 240Z היפנית, טויוטה סליקה ופורד קאפרי. על רקע שינויים אלה הורה לי איאקוקה לתכנן מחדש את הפורד מוסטנג כדי ליצור מכונית קטנה יותר וחסכונית יותר בדלק, לדגמי שנת 1974. תחילה התבסס העיצוב המחודש על דגם פורד מווריק, אולם בסופו של דבר נבנתה המכונית על בסיס הדגם הקומפקטי פורד פינטו. התוצאה הייתה מכונית קטנה יותר, אך כבדה יותר, מן הדגם המקורי של שנת 1964.
הדגם החדש של פורד מוסטנג הוצג חודשיים בטרם פרץ משבר האנרגיה העולמי, בחודש אוקטובר 1973, וגודלה הקטן יותר של המכונית איפשר לה להתחרות מול דגמי מכונית קופה, כמו טויוטה סליקה היפנית ופורד קפרי האירופית. מכירות השנה הראשונה עמדו על 385,993 מכוניות, לעומת שיא המכירות המקורי של מוסטנג שנמשך 12 חודשים - 418,812. לקוקה רצה שהמכונית החדשה, שהחזירה את המוסטנג לקודמתה לשנת הדגם 1965 בגודל, בצורה ובסגנון הכללי, תהיה מוגמרת ברמה גבוהה ואמרה שהיא צריכה להיות "תכשיט קטן." לא רק שהיא הייתה קטנה יותר מהמכונית המקורית, אך היא גם הייתה כבדה יותר, בשל תוספת הציוד הדרוש לעמידה בתקנות פליטה ובטיחות חדשות בארה"ב.
המנועים לדגמי 1974 כללו את מנוע ה I-4 בנפח של 2.3 ליטרים המכובד מהפינטו ואת ה - 2.8 ליטרים V6 מבית Mercury Capri. שנת הדגם 1975 הציגה מחדש 302 מ"ק (4.9 ליטר) ווינדזור V8 שהיה זמין רק עם תיבת הילוכים אוטומטית C-4, בלמי כוח והגה כוח. זה נמשך עד סוף הייצור בשנת 1978. תיבות הילוכים אחרות היו RAD בעל 4 הילוכים עם הילוכים ייחודיים לכל שלושת המנועים, וה- C-3 אוטומטית מאחורי 2.3 ל 'ו -2.8 ל'. ייעוד ה -5.0 ל 'לא הוחל עד דגם הספיישל "קינג קוברה" של שנת 1978. כל הדגמים צוידו בסמל המתכת V8 בצד המכונית כדי לסמל את סוג המנוע.
דור שלישי (1979-1993)
פורד מוסטנג לשנת 1979 הייתה מבוססת על "פלטפורמת פוקס" של חברת פורד (אשר פותחה שנה קודם לכן לפורד פיירמונט ומרקורי זפיר). פנים המכונית עוצב מחדש כדי לאפשר הסעת ארבעה נוסעים בנוחות, למרות ממדיו הקטנים של המושב האחורי. תא המטען הוגדל וכך גם חלל תא המנוע, כדי לאפשר תחזוקה קלה יותר.
בתגובה לירידה במכירות בתחילת שנות ה-80 החלה חברת פורד מתכננת דגם חדש של המוסטנג. הדגם היה צריך להיות מבוסס על מכונית מאזדה MX-5. אולם אוהדי מוסטנג בארצות הברית הפעילו לחץ על החברה שלא לשנות את התפיסה המקורית שבסיס הפורד מוסטנג, כך למשל, מעבר ממנוע הנעה אחורית להנעה קדמית, כפי שתוכנן. כתוצאה מכך העדיפה החברה להכניס שיפורים משמעותיים בדגם הקיים לקראת שנת 1987 ואילו הגרסה המבוססת על מכונית מאזדה MX-5 נמכרה החל משנת 1989 כפורד פרוב.
דור רביעי (1994-2004)
דגם פורד מוסטנג לשנת 1994 עבר עיצוב משמעותי מחדש, לראשונה מזה 15 שנה. הדגם, בעל הנעה אחורית, התבסס על פלטפורמת פוקס אשר כונתה "פוקס 4". מעצב הדגם, פטריק שיאבון, שילב במכונית רמזים עיצוביים לדגמים הראשונים של פורד מוסטנג. הגרסה הבסיסית שווקה עם מנוע V6 בהספק 145 כ"ס (לשנים 1994–1995), או 150 כ"ס (לשנים 1996–1998) עם תיבת הילוכים ידנית בעלת 5 הילוכים או תיבה אוטומטית בעלת 4 הילוכים. במהלך היצור הדגם עבר 2 מתיחות פנים.
דור חמישי (2005-2015)
בתצוגת הרכב הבינלאומית של צפון אמריקה אשר נערכה בשנת 2004 הציגה פורד את מוסטנג דגם 2005. מעצבי פורד החליטו לחזור למקורות העיצוב המקוריים של המוסטנג מכסה מנוע ארוך ותא מטען קצר. הדור החמישי של המוסטנג זכה להצלחה רבה מאוד ברחבי העולם ויש הטוענים[דרושה הבהרה] כי הדור החמישי של המוסטנג הציל את פורד אמריקה מקריסה כלכלית בימי המשבר של 2008. המוסטנג זכתה למתיחת פנים בדגמי 2010 ואילך, מתיחת הפנים מתאפיינת בעיקר בחרטום הרכב שזכה למראה יותר אגרסיבי. הצלחתו הרבה של הדור הנוכחי גרם ליצרנים רכב אמריקאיות אחרות להחזיר לקו היצור את דגמי מכוניות השרירים שלהן, כגון שברולט קמארו ודודג' צ'אלנג'ר. כמו הדור שלפניו גם הדור החמישי של המוסטנג עבר 2 מתיחות פנים.
דור שישי (2015-הווה)
הדור השישי נחשף ב-5 בדצמבר 2013 ב-12 ערים בעולם. שינויים חיצוניים שנעשו אינם מזכירים את העיצוב של הדגמים הקודמים. דגם הבסיס יהיה עם מנוע אקובוסט בנפח 2.3 ליטר ו-310 כוחות סוס, אחריו הדגם האמצעי עם מנוע V6 בנפח 3.7 ליטר ו-300 כוחות סוס ודגם ה-GT יהיה עם מנוע V8 בנפח 5.0 ליטר עם 435 כוחות סוס.
במוסטנג החדשה בגרסת המסלול מובנית עם תכונה החדשה הנקראת ליין לוק שאיתו אפשר לבצע Burnout לאחיזה טובה יותר במרוצי דראג על ידי מכשיר שמפעיל רק את הבלמים הקדמיים ואילו את האחוריים הוא משאיר משוחררים על מנת לאפשר לצמיגים האחוריים להתחמם.
בינואר 2017 הודיעה פורד על מתיחת פנים, שתתבטא בעיקר בשינוי הפגושים וסביבת הנהג.
בסוף 2017 נמסר כי דגם המוסטנג נמכר ב-125,809 יחידות, והוא הרכב הספורטיבי הנמכר ביותר בשנה זו, כשרף המכירות שלו גבוה פי ארבעה מן המתחרה הראשית, פורשה 911, שנמכרה רק ב-32,000 יחידות[1].
שימוש משטרתי
דגם "פורד מוסטנג" הופעל כניידת משטרה לאורך דורותיו השונים ובמספר משטרות בעולם, למשל בארצות הברית, במשטרת גרמניה[2] ובמשטרת דובאי.
הדגם פורד מוסטנג SSP (אנ') שיוצר בין השנים 1982-1993 יועד מראש להיות ניידת משטרתית.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של פורד מוסטנג
- דף הפייסבוק של חובבי פורד מוסטנג בישראל
- הדור השישי של פורד מוסטנג
- פורד מוסטנג, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ המכונית הספורטיבית הנמכרת ביותר ב-2017 היא..., באתר cars.sport5.co.il
- ^ גרהאם קינג, German police are using this awesome tuned Mustang, 25 בנובמבר 2016 (באנגלית)
29729641פורד מוסטנג