ספאץ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ספאץ
Spatz
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
Spatz
מאפיינים כלליים
נקרא גם
  • Victoria 250
  • Victoria-Spatz
יצרן
  • Egon Brütsch Fahrzeugbau (יצרן ראשוני)
  • המהנדס Harald Friedrich שהיה שותף מנהל ב"Alzmetall P. Meier & Friedrich GmbH" בשותפות יצרנית האופנועים "Victoria (motorcycle)" (אנ') (ברישיון Egon Brütsch Fahrzeugbau) הקימו את חברת "Bayerische Autowerke GmbH" בשיתוף המהנדס הנס לדווינקה
שנות ייצור 19581956
יחידות שיוצרו 1,588
הרכבה גרמניהגרמניה גרמניה
אורך 3,360-3,300 מ"מ
רוחב 1,450-1,400 מ"מ
גובה 1,240 מ"מ
משקל 410-290 ק"ג
בסיס גלגלים 1,950 מ"מ
מפרט טכני
מנוע
מהירות מרבית 75 קמ"ש

ספאץגרמנית: Spatz, לימים קרויה גם: Victoria 250) היא מכונית מיני קבריולה בנויה מפיברגלס[1], אשר יוצרה בין השנים 19581956 בגרמניה. הדגם הראשוני יוצר על ידי יצרנית הרכב הגרמנית Egon Brütsch Fahrzeugbau[2][3].

את הדגם שיפר המהנדס "HaraldFriedrich" שהיה שותף מנהל ב-"Alzmetall P. Meier & Friedrich GmbH" ברישיון "אגון ברוטש" (אנ') בשותפות עם יצרנית האופנועים "Victoria (motorcycle)" (אנ') הקימו את חברת "Bayerische Autowerke GmbH" בשיתוף המהנדס הנס לדווינקה.

היסטוריה

ה"ספאץ" ששמו לימים שונה ל"ויקטוריה 250", הוא מכונית ארבעה גלגלים שנבנתה בין השנים 1956–1958.

המכונית תוכננה והוגשה במקור על ידי יצרנית הרכב הגרמנית "אגון ברוטש" (אנ') (שם רשמי: "Egon Brütsch Fahrzeugbau") כ-"ספאץ" תלת-גלגלי בנוי מפיברגלס עם מתלים של הגלגלים הקדמיים והגלגל האחורי המחובר ישירות למעטפת המרכב. מבנה המכונית הוכיחה את עצמה כבעייתית ומבחני הרכב בדרכים מחוספסות הובילו לסדקים קשים במרכב.

הרלד פרידריך (Harald Friedrich), רכש את רישיון היצרן לייצור ושיווק ה"ספאץ" מ-"אגון ברוטש" וביולי 1956 בשותפות עם יצרנית האופנועים "Victoria (motorcycle)", הקימו את חברת "Bayerische Autowerke GmbH".

בגלל הליקויים בתכנון המקורי, ביקש פרידריך מהנס לדווינקה (אנ'), אז בן 77, לשעבר מהנדס עיצוב ראשי בטטרה[4], לעצב שלדה חזקה למכונית. התוצאה הייתה שלדת צינור מרכזית וארבעה גלגלים - בניגוד ל"ברוטש" המקורי בעל שלושת הגלגלים. פרידריך ראה אז שהוא כבר לא מחויב לשלם תמלוגים ל"ברוטש", מה שהוביל לתיק בית משפט, בו זכה פרידריך. השופטים הכירו בכך שבניית ה-"Brütsch" המקורית חסרת תועלת ומסוכנת כאחד.

מרכב הפיברגלס דמה למכונית ספורט, אך עם 10.2 כ"ס בלבד[5]. הגג היה עשוי ממשטח בד שהוקם מתוך המכונית (בדגם ה"ספאץ" לא היו דלתות). המנוע היה אחורי. הדגם נבנה עם מושב ספסל יחיד לשניים שישבו זה ליד זה.

גודל המנוע הוגדל מ-200 סמ"ק ל -250 סמ"ק.

1,588 יחידות נבנו בין השנים 1956–1958, 859 כ"ספאץ", 729 יחידות כ-"ויקטוריה 250".

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספאץ בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ספאץ שנת 1956 microcarmuseum.com/tour/spatz
  2. ^ Hans-Ulrich von Mende, Matthias Dietz & Benedikt Taschen (Sep 1994), Kleinwagen, Small Cars, Petites Voitures, Taschen, מסת"ב 3-8228-8910-5
  3. ^ ויקטוריה 250, שנת 1958 conceptcarz.com/vehicle/z15433/victoria-250
  4. ^ Schmarbeck, Wolfgang (1997). Hans Ledwinka: Seine Autos – Sein Leben (in German). Graz: H. Weishaupt Verlag. pp. 35–36. מסת"ב 3-900310-56-4
  5. ^ "ספאץ" שנת 1956 rmsothebys.com/en/auctions/bw13/the-bruce-weiner-microcar-museum/lots/r154-1956
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32510251ספאץ